Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Battlefield: Bad Company

Skrevet av: Kronoz   2009-05-30

De svenske guttene (jenter også, kanskje) i DICE vet hva de driver med. Det har de bevist gang på gang med Battlefield 1942, Battlefield 2 og i senere tid Mirror's Edge. Men det er liten tvil om at det er på slagmarken de virkelig skinner igjenom.

Bad Company starter som action spill flest. Du blir overført til B-Company, eller Bad Company som de kaller seg selv. Det er her hæren sender forbrytere, kanonføde, folk de ikke klager over å miste med andre ord. Dette fører selvsagt til at det er alltid dere som er først ut i kampsonen. I historiens gang så kommer du og troppen din over noen leiesoldater. De er ledet av den mystiske Legionaire, som i følge ryktene alltid betaler (og tar seg betalt) i gull. Etter en "uheldig" hendelse som fører til at vi muligens blir stilt for krigsretten bestemmer vi oss for å prøve å finne gullet.

I det du setter deg i lastebilen og blir kjørt ut mot fronten så blir du bombet. Selvsagt. Her får du en kort liten instruksjon på kontroller og våpen så er det rett ut i striden for å ta ut noen kanoner.

Det er her all moroa begynner. Oppdragene du får er rimelig standard. Dra dit, ta ut den kanonen, hold posisjonen osv. Men det som gjør det morsomt er den mye omtalte muligheten til å knuse omtrent alt som finnes. Dette skaper dynamiske kamper som aldri er stillestående skyttergravskriger. Du må alltid bevege deg. For også fienden har muligheten til å sprenge veggen du gjemmer deg bak til småbiter.

Selve oppdragene er lange, og finner sted på et stort område. Men dette er ikke en dårlig ting, i alle fall ikke i dette tilfellet. Du har mer eller mindre frihet til å velge selv hvordan du kan gjennomføre oppdraget. Blant annet så kan du være Rambo jr. og løpe som en tulling inn i kampen og sprenge alt i din vei. Eller du kan sitte og ta ut den ene vakta etter den andre på avstand med sniperifla di. Min personlige favoritt var sniper og bazooka på lang avstand. De hadde ikke sjanse.

På hvert map så kan du også finne gull, og collectables, eller våpen som de i bunn og grunn er. Dette fører til at du ofte tar deg god tid på hver bane til å søke igjennom hver eneste ruin du etterlater deg på din vei etter gull. Selvsagt så har dette blitt litt mer aktuelt med tanke på at det nå har kommet trophies til spillet. Jeg tror nok at alle trophie jegerene kommer til å kose seg med å jakte på de her.

Så litt over på det tekniske. Lydbildet i Bad Company er noe av det beste jeg har opplevd i et spill noen gang. Det er fantastisk å høre på at du fyrer av en RPG, ser at den treffer målet omtrent 100 meter unna, og hører en svak lydforsinkelse som er så godt som realistisk. Det er fantastisk å høre på at geværet pumper ut magasin etter magasin med bly, og du hører at tomhylsene treffer bakken under deg. Spesielt med de større våpnene er dette fabelaktig. I tillegg så er som sagt 92% av omgivelsene "knuselig". Det du i bunn og grunn ikke kan ødelegge er gulv, og strukturer. Uten tvil for å hindre at mapet rett og slett blir flatt.

Annet enn det er det ikke mye å pirke på. Med en historie som er mistenkelig lik "Kellys Heroes" og en genial humor så kan det bare gå en vei. Vel verdt pengene for Battlefield fans, og det fungerer perfekt for de som ikke har hatt noen tidligere erfaringer med serien også.


Denne anmeldelsen er helt og holdent basert på enspillerdelen av Bad Company. Om nettet mitt blir fikset så kan den forandre seg da jeg får spilt MP

Medlemsanmeldelser24
Samlet karakter: 8.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10