Guitar Hero: Metallica

Metallica: trashmetalbandet alle har hørt om, med låter som Enter Sandman og Master of Puppets på samvitigheten, har som skjent fått seg et eget spill. Men er det verdt 800kr?

Guitar Hero: Metallica er i bunn og grunn et vanlig Guitar Hero spill: man bruker plastinstrumenter til å simulere at man spiller ekte instrumenter. Enten elsker man det eller så hater man det. Enkelt og greit.

GRAFIKK

Spillet bygger på en forbedret versjon av spillmotoren som var i Guitar Hero World Tour, og den er kraftig forbedret og. Grafikken er skarpere, det er flere detaljer og spillskjermen er mer oversiktlig, samt at det er lettere å treffe noter. Fotpedalnoten til trommene er bedre implementert også, så det er lettere å se nøyaktig hvor på skjermen den er. En ting som trekker ned er at det fortsatt er en blanding mellom seriøs grafikk og tegnefilmaktig grafikk, som gjør at enkelte ting ser litt vel snål ut.

Metallica selv er med i spillet som spillbare karakterer under alle Metallica sangene, og her har Neversoft gjort en god jobb med å få scanet inn ansiktene og sceneshowet til James, Kirk, Lars og Robert. Det eneste å klage på her er Roberts fletter og hans "ROFLCOPTER" move under sangen "Search and Destroy" som bare ser... ja... tåpelig ut.

Andre ting å notere seg over er at alt ser mye mer "Seriøs Metal" ut en før, alle de ferdilagde karakterene har blit re-designet og Lemmy fra Motorhead og King Diamond Head fra Mercyfull Fate er opplåsbare karakterer.

---

LYD

Her skulle man tro at det skulle bli 11/10, men Neversoft tenkte at "Hei, vist det blir for mye bra musikk i dette spillet, hva skal VI høre på når vi Beta-tester spillet!?". Neversoft putter nemlig alltid in låter som ikke passer i spillene sine. I Guitar Hero 3 var det en av bonussangene (Radio Song eller noe), i GH:WT var halve soundtracket ufyselig og i GH:M er det med oldies. Bob Seger, Lynird Skynird med mer preger gjesteartistnavnene i dette spillet (folk skal få lov å like disse bandene, men i GH:M passer de bare ikke). For det er ikke bare Metallica sanger.

I tillegg til rundt 24 Metallica-låter er det 20 gjesteartister med hver sin sang i spillet. Ace of Spades med Motorhead, Toxicity med System of a Down, Stone Cold Crazy med Queen, Beautifull Mourning med Machinehead, War Ensemble med Slayer og Evil med Mercyfull Fate er bare noen av gjestelåtene som er med. Noen er fantastiske metallåter, noen er merkelige valg til Metallicas eget spill.

Metallica-låtene er det ikke så mye å klage på: Master of Puppets, Enter Sandman, Whiplash, Frantic, For Whom The Bell Tolls, Welcome Home (Sanitarium), Dyers Eve, Fight Fire With Fire, Orion, Nothing Else Mathers, The Unforgiven, Battery, Hit the Lights, Seek and Destroy, Creeping Death, No Leaf Clover, All Nightmare Long, Fuel, King Nothing, Disposable Heroes og Wherever I May Roam pryder setlisten med mange timers trashmetal på sitt beste. Det eneste som mangler her er et par låter som Call of the Kutlu, The Four Horsemen og Damage Inc. samt låtene i Rock Band som Neversoft har store problemer med å få tak i. Alt i alt et solid soundtrack, selvom det blir litt mye Black Album/Load/ReLoad til tider.

---

GAMEPLAY:

Bare så dere er klar over det, så går jeg ikke inn på det grunnlegende gameplayet her. Se heller min anmeldelse av eldre GH/RB spill for forklaring.

Gameplaymessig er det høvelig likt GH:WT, men jeg syns at alt funker bedre en i GH:WT på samme tid. En blanding mellom GH2 og GH:WT ville jeg sagt. Du treffer alltid notene når du skal, og spillmekanikken er i bunn og grunn bedre bygd opp.

Den store nyheten her er vansklighetsgraden Expert+. Du lurte kansje på hvorfor jeg sa at spillet kostet 800kr i starten? Vel, nå kan du få kjøpt en ekstra pedal til GH:WT trommesettet ditt! Vanligvis når utviklere lager notekart til trommer tar de noen ganger bort cirka halvparten av fotpedalnotene for å gjøre det mulig å spille sangen med en pedal. I Expert+ er ingen noter tatt bort, og for å gjøre dette mulig, ja da trenger du en til fotpedal. Dette fungerer veldig bra, men vist du ikke har tidligere erfarting med dobbeltpedaler, fra eks. ekte slagverk, må du nok øve deg for å få det godt til.

Notekartene derimot er til tider frustrerende overdrevet. Masse dobeltnoter og uleslige partier gjør noen sanger litt vel slitsome å spille, samt at Starpower frasene er overdrevet lange, og en del soloer er det litt vel få Hammer-ons i. Master of Puppets er et godt eksempel på dette. Riffet er uten hammer-ons, verset er merkelig og slutten av gitarsoloen er frustrerende. Dette trekker selvførgelig ned, med tanke på at gitaren får ekstrem slitasje, og at du kommer til å bli forvirett, samt bomme på noter.

Guitar Hero: Metallica gir deg ivertfall en utfordring: Låter som War Ensemble, One og Dyers Eve er brutale på alle instrumenter. Noen ganger skyldes dette overcharting, mens andre ganger er rett og slett sangen møkkavansklig. En utfordring er i alle fall bra, men spillet har ingen "Tha Über Song", som eks. Trough the Fire And Flames, som du kan slite med i uendelig lang tid. Akkurat det er trist egentlig, siden spillet blir litt vell kort på grunn av akkurat dette. Og at det bare er 45 sanger.

Bandspillet er også det samme som i GH:WT. Taper en person, taper alle, og man deler på starpower. Bare at nå kommer det et rødt kryss over notekartet til personen som taper, slik at han kan bli banket opp og skjelt ut, istedenfor at man kan si "Pytt pytt, det er sikkert alle sin feil". Morsomt for hardcoregamere, men ufyselig for nybegynnerne.

---

I tillegg til Expert+ byr spillet fortsatt på en karakterskaper-modus, et smådårlig musikkstudio og en instrumentbygger, samt at man kan nå bruke gitarene til Metallica og klærne deres på sine egne karakterer, lese sangteksten, info og faktasettninger om hver enkelt sang og man kan åpne en freestyle modus til trommene, der man kan spille hva man vil til en sang (med hjelp av en cheatcode). Å ja, så er det en hel del ekstramateriale, blant annet liveopptak av konserter og en lang, utdypende biografi om hvert bandmedlem.

___

Liker du gitarmosing, trommesmashing og mikrofonspamming på høyt nivå, er dette et must, selvom det har sine klare mangler. Er du Metallica fan burde du skaffe deg 800kr, løpe ned til nærmeste spillbutikk og krysse fingrene for at det ikke er utsolgt.

---

+ Skikkelig rockefølelse, Expert+

- En del låter fra Load, småkjipe gjesteartister