Infamous

Jeg står på kanten av en skyskraper mens jeg ser Reapers og andre grufulle vesener svirre rundt meg. Jeg klatrer litt lengre på på skyskraperen og hopper ned på fiendene mine mens jeg skyter ut sjokkbølger og elektrisk lyn så fort jeg klarer. Jeg springer så fort jeg kan mot en ødelagt lys stolpe som står og skinner av "fersk" elektrisitet. Jeg prøver å få fatt i så mye strøm jeg kan som svirrer rundt i kroppen til Cole mens fiendene springer mot meg. Jeg er nå ladet opp og er klar til en endeløs kamp med full energi.

Det var sikkert for noen i det meste laget for en begynnelse av en anmeldelse. Men sånn kommer nok de fleste til å ha det når de spiller inFamous. inFamous er som sagt et action, sandkasse, open-world spill eksklusivt til Playstation 3. Som sikkert mange vet allerede. Og hovedpoenget er som sagt elektrisitet.

Cole McGrath

I inFamous spiller du som budet Cole McGrath som blir utsatt av katastrofen i byen Empire City. Cole ligger midt i åstedet der eksplosjonen traff og han ble ikke skadet. Etter på så begynner menneskene i Empire City å klage på at det er han som har utsatt hele katastrofen og blir satt ut fra Empire City. Når han våkner opp på sykehuset med sine nære Zeke hans bestevenn og hans kjæreste Trish så finner han ut at han har fått superkrefter, altså elektrisitet.

Trish arbeider med å kurere og hjelpe skadete folk i Empire City mens Cole hjelper hun ganske mye å kurere dem fra sykdommer og andre skadelige ting som kom fra eksplosjonen. Mens Cole får flere superkrefter og menneskene, Trish og Zeke begynner å tvile på om han er god og ond så må han selv løse hva eller hvem som er utløst eksplosjonen og må begynne på hans livs største og farligste oppdrag noen sinne. Etter hvert så finner Cole mer og mer ut om eksplosjonen, men jeg kan ikke si noe mer for da kommer jeg til å avsløre alt.

Fine og gode oppdrag

Mange er sikkert i tvil over hvordan oppdragene i inFamous er, om de er repetive og har lite variasjon eller om de er spennende og hvert oppdrag er ulikt de andre så er det det sistnevnte som er rett. Oppdragene har altså godt med variasjon og er veldig spennene og moro å gjøre. Du kan ødelegge giftige vanntårn til å drepe fiender og andre rare vesener. Og takket være alle de kule kreftene til Cole blir ikke oppdragene ensformige. Cole blir veldig atletisk og kan stoppe toger og gå gjennom tunneler fulle av fiender.

Det finner også en del sideoppdrag i inFamous. Utviklerne har gjort sideoppdragene også veldig godt variert fra å reparere forskjellige skader til å navigere deg rundt byen så fort som mulig. Mens du utfører sideoppdragene så blir det mindre og mindre fiender i byene (det er 3 byer i Empire City). Men selv om de er korte så er de veldig varierte. Og jeg er stolt over at utviklerne har klart å gjøre både historie oppdragene og sideoppdragene så varierte som de er.

Good or evil, your choice!

Underveis i spillets mange oppdrag blir du representert for 2 typer løsninger, det ene er god og det andre er ond. Som f.eks. en fyr prøver å få kontakt med deg og han spør om hvilket bilde du liker best, det ene bildet er av en god Cole og det andre bildet er av en ond Cole.Og hvert eneste steg i det valget du vil ta blir valgt for alltid og om du f.eks velger det gode bildet så reagerer folk på deg som en snill og grei superhelt, men om du velger det onde bildet reagerer folk på deg som en ond og slem Cole. Og mange vil sikkert si med seg selv "For noen tåpelige spørsmål, spillet bryr seg sikkert ikke om hvilket jeg velger." Og om du tenker slikt tar du feil. Byen lever og det gjør valgene dine også!

Og som sagt det er veldig delig å se menneskene hylle deg og klappe for deg når du redder noen som blir banket op av noen slemme folk, eller er det folk. Og det er skremmende om du er ond når du går i sentrum i et av de 4 byene og mennesker rømmer og skriver bort fra deg. Men det er ditt valg hva du vil bli og spillet gjør hva du gjør!

Lekre omgivelser

Som andre action sandkasse spill som Grand Theft Auto, Saints Row osv vil er å utforske omgivelsene. Og det er en av de morsomte mulighetene i inFamous. Mens du utforsker de lekre omgivelsene kan du stå på et hustak og se mot horisonten. Det er rett og slett utrolig moro å styre Cole med hans sagnomsuste atletiske trisk.

Cole kan klatre, hoppe og gjøre mye annet med omgivelsene. Og det de fleste sikkert kommer til å glede seg når de er ferdig med historien er den utrolige morsomme miljønavigeringen. Og Sucker Punch som er utvikleren av inFamous har gjort det utrolig bra med designet av Empire City. Du kan klatre på alle bygningene i spillet og det er alltid like moro å hoppe fra hustak til hustak i den vakre byen. Og kontrollsystemet til Cole fortjener mye kudos. For om det ikke har vært for den gode kontrolleren og at han er så atletisk har de ikke vært så moro som det er.

Kjøping og bonuser

For hvert eneste fullførte oppdrag i spillet, tjener du XP. XP eller eXPerience Points som det også heter får du vet å fullføre oppdrga om skrevet tidligere. Med XP poengene så kan du gå til pausemenyen og gå å oppgradere eller kjøpe nye krefter. Og for mere krefter og for bedre og oppgraderte krefter du får så mer moro blir det å svirre rundt Empire City. Og du vil også se at mens du kjøper og oppgraderer kreftene dine, så mer blir åpnet for deg i byene.Du får ca. 100 XP for hvert sideoppdrag og ca. 500 XP for hvert main/historie oppdrag. Som skrevet tidligere er det noen krefter du ikke får f.eks om du er ond, så er det noen krefter på den onde siden du ikke får da, men mesteparten av kreftene må du kjøpe oppp av poeng.

Mens du svirrer rundt i Empire City vil du også se noen blåe greier som ligger på hemmelige steder og hustak. Disse greine kalles for Blast Shards. Når du plukker disse opp med deg på oppdagelsestokten din så vil du se at noen ganger så dukker det opp noe som heter "Energi Cores", det er disse som tar i mot energien du suger inn i deg. Jo flere slike greier du får, jo mer energi får du.

Teknisk flott

Selve grafikken og lyden i inFamous er veldig bra. Mens du klatrer opp på bygninger og hoppe fra tak tik tak så kan du se at byen er veldig detaljert. Både bygningene og menneskene som lever i byene er både klok og detaljert. Men om du f.eks står på et tog i høy hastighet så vil du plutselig ikke lenge se togskinnene godt nok men når du kommer nermere så kommer de opp og det er pop-up`sene. Og uten de er spillet veldig vakkert og detlajert.

Noe som imponerte med utrolig mye er all den gode stemmebruken i spillet. Jeg tror jeg ikke har hørt en eneste stemme som er lik en annen stemme i spillet. Alle oppdragene i spillet hører du mennesker som snakker til deg for å si hva du må gjøre og det er veldig sjeldent du hører samme stemme. Lyden i Empire City er rett og slett perfekt og varierende. Du hører veldig godt når du blir ladet opp av energi og skyter store sjokkbølger på dine nåværende fiender.

Annbefalt!

Jeg vil annbefale inFamous til hver og en som har en Playstation 3 og liker open-world/sandkasse spill. InFamous er et storslagent sandkasse, eventyr spill som mesteparten kommer til å like. Og for meg så er inFamous årets sommerhit, og jeg vil gratulere utviklerne hos Sucker Punch, utvikleren av Sly Cooper serien for å ha lagd en flott opplevelse.

Delkarakterer:

+ Levende og detaljert by, spennende og engasjerende historie, varierte oppdrag, mange timers underholdning, morsom miljønavigering, fine sideoppdrag.

- Enkelte pop-ups, noen bugs her og der.