Left 4 Dead

Siden starten har Valve drømt om å lage et rent zombiespill. Vel, nå er drømmen deres oppfylt, samt at vi har fått et knakende godt multiplayerspill!

Left 4 Dead handler om at et mystisk virus (svineinfluensa?) har gjort mesteparten av verdensbefolkningen til zombier og mutanter. Som en av fire overlevende (derav tittelen Left 4 Dead) skal du og lagkameratene dine komme seg i sikkerhet mens dere sloss mot gigantiske horder av infiserte.

Man spiller spillet som et vilket som helst FPS spill, bare at man må samarbeide konstant for å klare seg, mens man løper for å komme seg i sikkerhet. Nesten som en utvidet Zombie Escape MOD fra Counter-Strike Source. Med hjelp av et par våpen (Hagle, M4 riffle, UZI, pistoler, Molotov Cooktails, Autosniper med mer) og samarbeid må man overleve helvete på jord!

Men som du muligens vet så er det ikke "gå-sakte-mot-fyren-for-å-spise-hjernen-hans" zombier du må hanskes med her, men infiserte mennesker. De kan løpe, klatre og gjøre det meste en vanlig person kan, utenom å bruke våpen og åpne dører (hjernen deres er blitt til grøt så de vet ikke hvordan). I tilegg til de vanlige zombiene møter du på andre mennesker, som har blitt forferdelig mutert. Dette inkluderer Hunteren, en jævel som klatrer rundt om kring, bare for å hoppe på deg med sine skarpe klør, Smokeren, som dreger deg bort med sin lange tunge og blir til en levende røykgranat når du dreper han, Boomeren, en feit gutt som gjerne spyr over hele deg, Tanken, Adolf Swatchneger som er nesten uslåelig, og Heksa (Witch), som du helst burde la være i fred.

Spillet har bare 4 "campaigner" med 5 baner i hver, samt 2 andre spillmoduser der du i den ene spiller som spesialzombiene, og i den andre prøver å overleve så lenge som mulig under et massivt zombieangerp. Men til tross for det er ikke spillet så repetivt som man skulle tro. Valve har nemlig funnet opp en CPU de kaller "AI Director", et usynlig dataprogram som bestemmer hvor zombier skal være, hvor bonushjelpemidler er plassert samt hvor vanskelig du får det, bassert på dine ferdigheter. Vist du spiller igjennom samme bane 2 ganger på rad er det minst 100 ting som er forskjellig fra forrige gang. Dette gir bedre gjennspillingsverdi, siden spillet har noe nytt å by på nesten hver gang.

Banene lagt inn på spillet fra før er ikke mange, men velldetaljerte. Den ene er midt i byen, der du skal komme deg til taket på et sykehus for å kontakte et hellikopter, det andre er du midt ute på riksveien, men snart nede i kloakken, i boligstrøk og kirkegårder, den tredje er du mye oppe på hustak for å komme deg til en flyplass, mens den siste fåregår midt ute i skogen, på jakt etter en militærbase. Til tross for ekstremt mange zombier på skjermen samtidig, holder spillet seg bra uten lagg med godt detaljerte miljøer og god grafikk. Noen teksturer er lånt fra Team Fortress 2 (tegnefilmgrafikk) for å redusere lagg, men det merker man nesten ikke.

Valve har jobbet mye med lyden i spillet også. Det er hundrevis av forskjelige lyder til zombiene, så ikke regn med at alle høres helt lik ut (eller vist man skal ha dårlig humor: jo, de høres helt lik ut!). Lydeffektene i seg selv er som alltid bra, og stemmeskuespillet troverdig nokk. Noen ganger høres de overlevende litt vel glad ut med tanke på hva som nettop skjedde, men ingen er perfekt. Musikken er også nervepirrende, og hjelper virkelig på stemningen i spillet. Alt fra pianoklimpring til phsycostrykere kommer du til å høre mens du lusker rundt i mørke korridorer og skyter vanndøde.

Valve har også lagt til en oppdatering som tillater både å lage egne baner og spille egne baner. Dette gir definitivt bedre levetid for PC-brukere, siden man nå kan gå å laste ned nye baner eller bygge dem selv. Men det er ganske komplisert vist du ikke er skjent med banebygging fra før, bare så du er advart!

Spillet spilles helst sammen med tre andre skyteglade spillere online, ellers blir opplevelsen ganske svak. Bottene er riktig nok smartere enn i CSS, men de er ikke oversmarte heller. Ikke vet de hva kamping er fornoe, og ikke bryr de seg med å spare på førstehjelpsskrin og hodepinetabbeletter. Nei, det beste med dette spillet er å snakke i mikrofon med andre spillere, mens dere passer på hverandre. Siden det alltid fins noen idioter som skal leke Rambo eller Teamkille alle, så har Valve lagt inn en Vote-feature i spillet. Vil du kaste ut en spiller? Bare velg det fra pausemenyen og medspillerne dine kan velge om de også vil det eller om de vil ha personen med videre. Man kan også stemme for å bytte vansklighetsgrad eller å bytte bane vist det skulle trengs.

---

Alt i alt er Left 4 Dead et fantastisk multiplayerspill, men halter litt på enspillerdelen. Liker du å samarbeide, skyte tusenvis av zombier og leke at du er i en ikke alt for skummel skrekkfilm? Dette tingen for deg!

+ Fantastisk multiplayer, vellaget

- Få baner, kjedelig alene

Grafikk: 9/10