The Conduit

Skrevet av: Deiron   2009-07-24

Jeg var en av de som kjøpte The Conduit på release, hadde bare lest anmeldelsen og for en gangs skyld ikke sjekket rundt litt ekstra. Da jeg kom hjem og satte det i wii'en var jeg 150% sikker på at jeg ikke hadde gjort noe feil. Du skal få høre hvorfor.

Historie: Spillet begynner med et slags frampek. Du er en agent ved navn Michael Ford. En mann du ikke vet hvem er snakker til deg og gir ordre. Etter et par sekunder møter du noen rare skapninger som ligner på forvokste insekter som kommer ut av kokonger. De er plagsomme men svake. Etter å ha fulgt ordrene til mannen litt lenger, begynner det å komme aliens. Historien er typisk. Det er en konspirasjon på gang med aliens og hemmelige organisasjoner. Det hele er en greit fortalt historie. Og for meg som ikke har spilt et spill med slik historie er det ikke nøye at det er klisjeer. Jeg har nemlig ikke sett dem før.

Grafikk: Bare så det er sagt er The Conduit ikke et spill som holder mål med Xbox og PS3 det er bare å venne seg til at du eier en wii... Men når det er sagt skal du vite at dette er et spill som ser kjempebra ut uansett. Spesielt våpnene er veldig godt laget og de fleste fiender når nesten opp til nivået til for eksempel Halo. Eksplosjoner ser ekte ut, alien våpnene er kjempekule og de har partikkeleffekter. Spillet har ingen cinematics, de fleste samtaler foregår mens du spiller, eller en liten snakkesekvens mellom hvert nivå.

Gameplay: Det er her spillet virkelig skinner. For de som har spilt Metroid Prime 3 vet de hva jeg snakker om når jeg snakker om FPS på wii. Det er en opplevelse for seg selv. Styringen er perfekt. Og om ikke det var bra nok til å begynne kan du endre instillingene slik du vil ha dem MENS du ser forskjellene på skjermen . Med andre ord. Du spiller mens du endrer dem slik at du merker forskjellene med en gang. Du slår ved å dytte wiimoten mot skjermen og kaster granater ved å kaste med nunchuken. Granaten flyr dit du sikter. Dette er nesten perfekt system, bortsett fra når jeg må klø meg bak øret og kaster en granat i gulvet og sprenger meg selv i tillegg. I motsetning til xbox og ps3 fps-spill tar det meg maks 1-2 sekunder å få inn et headshot på en løpende motstander (bortsett fra en type aliens for de har hode på størrelse med en tommel).

Våpnene er veldig oppfinnsomme, du har tre typer. Human, Drudge og Trust våpner. Human er de vanlige. Maskingevær, pistol, hagle og bazooka. Drudge er den kuleste og mest oppfinnsomme. Du har mitt favorittvåpen, strike rifle som kan lades opp og brukes som sniper eller bare trykke som en gal og skyte en litt mer svekket eller nær fiende i filler. Du har også blant annet et våpen som er som et vepsebol fra mars som du skyter alien-insekter fra. Og så har du den hemmelige organisasjonen Trust's våpen. Disse er high tech våpen som du får eksperimentere med selv. I tillegg er det hemmelige steder der du kan finne superversjoner av noen av våpnene. Når det gjelder vanskelighetsgraden er den veldig høy, hvertfall på den vanskeligste, der jeg ennå ikke har klart førstebane. Det er nok på grunn av at det er Conduits overalt som slipper ut uendelig fiender helt til du har sprengt den.
Men nå skal jeg snakke om den beste delen med spillet.

Onlinen. For en detaljert versjon se Nintendodudes blogg om onlinedelen. Jeg skal si min mening. Du har valget over å spille med venner, med folk fra europa eller fra hele verden. Vennesystemet funger bra, selvfølgelig med FC'er, men det brae er at man kan spille med en venn og random folk samtidig. Det er 11 moduser delt inn i tre "hovedmoduser" det er Free for all (Alle mot alle), Team reaper (Lag, drep det andre laget) og Team objective (Lag, capture the flag.) Free for all har en av mine yndlingsmoduser, der du får en random spiller som mål og du skal drepe han. Hvis du dreper han får du poeng, men dreper du en "sivil" mister du poeng. Det er også mange andre kule moduser. Selvfølgelig er det ranker i onlinedelen, og character customisation.

Lyd: Musikken på The Conduit er kjempebra laget. Det er alt fra episk orkestermusikk til hardcore tranz-rock. I tillegg er alt med voice-acting og du kan noen ganger finne ut hva fienden planlegger å gjøre ved å høre hva de roper bak veggen du gjemmer deg bak. Våpenlydene høres ekte ut og du hører fort om skuddene kommer bak eller framfor deg.

Holdbarhet: The Conduit inneholder en dings som kalles ASE " All Seeing Eye." Den kan brukes til å åpne hemmelige ganger eller finne meldinger på veggene. Disse kan være alt fra SEGAs politiske meninger (?) til humoristiske sitater. Dette er faktsisk morsomt å finne, og øker spilletiden med mye. Onlinen er ikke lett å gå lei av og det er også achievments å samle. Alt i alt varer The Conduit lenge.

Konklusjon: Dette er et fantastisk og som det står bakpå "The best shooting game on the wii: IGN" Det er jeg helt enig i, eier du en wii og 400-500 kroner er dette et kjøp.

Historie: En klisjeete alien konspisrasjonshistorie, men som sagt har ikke jeg spilt noe lignende før så dette var en god introduksjon til de kommende klisjeene. 8/10

Grafikk: Hvorfor ser ikke alle wii-spill slik ut? Dette var en sjelden wii opplevelse og jeg ser frem mot kommende spill, nå er standaren satt. 9/10

Gameplay: Styringen er perfekt. Onlinen er variert og vanskelighetsgraden høy. Hva mer er det å spørre om? Det eneste som plager meg er usynlige miner som dreper deg og kan kun sprenges ved å ta frem ASE og lade dem opp så de sprenger. Spesielt når du er i kamp og må bare løpe.9/10

Lyd: Musikken er perfekt, full voice-acting og bra lyd på våpen og eksplosjoner. 9/10

Holdbarhet: Du kan bruke ti timer på selve spillet. Men onlinen, hemmeligheter og gjenspillinger på høyere vanskelighetsgrad vil lenke deg til skjermen i minimum 15 timer ekstra.

Dette er et spill alle som liker FPS spill og har en wii må ha. Om du ikke liker FPS spill skal du ha dette uansett.