Batman: Arkham Asylum

Batman har kommet i veldig mange spill som dessverre ikke ble så gode som fansen trodde på som i Batman: Vengeance og Batman: Begins. Men i disse tider har det kommet veldig mange superhelt/ondhelt-spill som inFamous, Prototype og selvfølgelig Batman: Arkham Asylum. De fleste (inkludert meg) har sikkert og visst vært veldig skeptisk til dette Batman spillet ettersom alle de andre spillene har skuffet en del. Men det er det ikke slik i Batman: Arkham Aslum! For i Batman: Arkham Asylum viser Batman seg hvor tøff og beinhard en skikkelig superhelt skal være!

Arkham Asylum

Historien i Batman: Arkham Asylum går ut på at Batman har arrestert Jokeren (som vanlig). Men desverre så er ikke alt som det skal være! Når Batman og politibetjent Gordon møtes i Asylumet Arkham tenker og sier Batman at det må være noe galt på gang. Batman sier at Jokeren gjorde nesten ingen for for kamp da Batman arresterte Jokeren og Batman tror det er noe muffens og at arrestasjonen til Jokeren var planlagt som var rett! Jokeren dreper politiet som tar Jokeren til cellen sin og Jokeren er løs i Arkham.

Jokeren tar over hele Arkham Asylum, stenger alle dørene og setter alle av Batmans fiender og andre skurker fritt i Arkham. Og Batman er den eneste som kan arrestere Jokeren og ta knekken på alle de andre skurkene som nå hersker over Arkham Asylum. Men ikke nok med det! Det var kun begynnelsen! For Jokeren har en annen plan som er farligere og større som kan ødelegge både Arkham og hele Gotham til grunnen. Men heldigvis er den store flaggermus detektiven på plass!

Mye kamp

Noe utvikleren Rockstady har brukt en del på i spillet er kampsystemet. Kampsystemet er bare ikke et vanlig kampsystem nei! Kampsystemet har et eget navn kalt "FreeFlow". "FreeFlow" er et kampsystem der du kun trykker en knapp, altså om du har Xbox blir det X, om du har PlayStation blir det firkant og om du har PC blir det venstre museknapp. Men ikke nok me det! Når du har fått 3 streaks på rad, altså når du har slått en eller flere fiender på rad uten å bli slått selv så dreper Batman fienden(e) på mange forskjellige måter.

Det er også en egen meny i menyen som heter "WayneTech" der du kan oppgradere våpen og kampsystemet til Batman. Du kan f.eks oppgradere til "Inverted Takedown". Da kan du henge opp ned som en vanlig flaggermus også tar du og dreger opp fiendene dine med deg og kver dem. Du kan også smelle fiender ned i gulvet og mye annet. Men selv om det er kun 1 knapp du trenger å trykke på for å bruke "FreeFlow" kampsystemet så vil du ta knekken på fiendene på mange måter som gjør at å knuse fiender en etter en aldri blir kjedelig!

Mye duppedingser!

En av tingene som Batman er mest kjent for som andre superhelter ikke har og det er alle de kule duppedingsene til Batman. Som Spider-Man har du jo spindelvev, Supermann kan flyve og er supersterk, Cole i inFamous er veldig atletisk og har elektrisitet, mens batman har egen lagde kule duppedingser. Og nå som dette er et ordentlig og brutalt Batman spill må jo utviklerne ha med et par duppedingser, og det har de gjort!

Fra og med første gang du er med i kamp får du standard våpenet til Batman, den vellagde Batarangen. Batarangen er akkurat som en frisbee kun at den er veldig skarp, har en flaggermus form og kan gjøre som fiendene besvimer om du treffer dem i hodet.

Du får ikke alle våpnene med en gang i spillet. Våpnene får du mens du fullfører historien. Du kan få fra og med eksplosiv gele til egenstyrte batranger til BatClaws som kan drege med seg fiender. Det er opp til 6 duppedingser i spillet. Noen og som sagt noen får du mens du fullfører historiedelen av spillet og andre duppedingser får de ved å oppgradere våpen og kampmetoder.

Du kan oppgradere våpen og kampsystemet ved å få XP som du får ved å drepe fiender osv.

Nydelig grafikk og lyd

Noe jeg absolutt bare vet Rocksteady har jobbet mye med i Arkham Asylum er den forbløffenbde lyden og grafikken. Hele Arkham er detaljert over alt fra hvert eneste lille skjulested til åpne landskap. Spillet glanser ved detaljesjonen i Arkham. Både håret og ansiktene til Batman, Jokeren, Bane osv har svært gode detaljer.

Lyden er ikke så mye å skrive om untatt at lyden er utrolig variert og spillere kommer til å elske Jokerens sitt stemmeskuespill der han galer om sin egen vrede.

Mye utforsking

En annen ting Rocksteady har gjort det knallbra med i Batman: Arkham Asylum er alle den utforskningen. Du kan finkjemme hver eneste lille krok i hele Arkham og selvfølgelig den mye omtalte Batman grotten der Batman har hovedkvarteret sitt. Og om man ser nøye på alle ventilasjons systemene som er Batmans "høyre arm" og Batman grotten så har designerne hos Rocksteady værr utrolig flinke.

Selve hele Arkham er veldig stort og du kommer til å bruke veldig mange dager på om du skal finne alle Riddler trofeene og intervjuer som er belønninger i spillet.

Og som sikkert de fleste vet er Batman såkalt "verdens beste detektiv" og det takket være den mye omtalte "Detective Mode" i spillet. Med "Detective Mode" kan du finne alle skjulte innganger i Arkham og finne spor etter folk som er kidnappet eller rømte skurker. Du kan også se hvor mange fiender det er i det areat du går i og hvor mange som har våpen, ikke våpen og hvem som er sint eller blir og er skremt.

Konklusjon

Batman: Arkham Asylum er et action spill som ikke kun Batman fansen burde spille men alle som har lyst på et rått og brutalt tredjepersons actionspill. Og for meg er Batman: Arkham Aslym det beste superhelt spillet til nå.

Arkham is waiting for you!

+ Flott grafikk, veldig god lyd og stemmeskuespill, du får virkelig følelsen av å være Batman, spennende historie.

- Ikke alle fiendene til Batman er i spillet.