Call of Duty: World at War

Skrevet av: Majesty   2009-09-08

Treyarch tar over en nesten umulig oppgave etter Call of Duty 4, som mange mener er et av tidenes beste skytespill. Lykkes de? Tja.

Ok, for å ta dette først, jeg tilhører det fåtallet som synes Call of Duty 4 var veldig oppskrytt. Jeg synes det var småkjedelig, repetivt og middelmådig på mange områder. Derfor er det kanskje ikke så alt for overraskende at nummer 5 ikke falt bedre i smak, så likt som det er forgjengeren Call of Duty 4. World at War er nemlig veldig likt sin forgjenger. Faktisk er de eneste forskjellene at World at War har byttet setting fra moderne krigføring til andre verdenskrig, og den smått berømte zombiemodusen vi får introdusert i World At War, og noen andre småting. Man kan nesten si at World At War er en veldig proff mod til Modern Warfare.

I singleplayerdelen veksler du mellom å spille som Amerikansk soldat på øyene i stillehavet, og som en russisk soldat som inntar Berlin. I Stillehavet som Amerikaner får du skytegale, skrikende japser og svi av folk ørene med en usannsynlig fet flammekaster. I Berlin som Russer får du skyte nazister, til god, gammeldags Tysk polka og en stemning som til tider gir deg frysninger på ryggen(True story). Singleplayerdelen leverer varene, men lider av at den er ganske repetivt ,og det faktum at du får aldri noe spesielt kjennskap til karakterene, kanskje med et vagt unntak ved den Russiske sersjanten din, Sergov.

Men spillets hoveddel er multiplayerdelen, som for øvrig er som snytt ut av nesa på Modern Warfare. Absolutt alt, unntatt settingen selvsagt, er likt. Våpensystemet, radaren og lagarbeidet har vi sett før, og det er litt synd at Treyarch ikke kunne ha fått til noe nyskapende med World at War. Men ellers, multiplayerdelen er fin. Det går ut på at to lag(Russland, Tyskland, Japan eller USA) spiller mot hverandre i en 8v8 kamp. For å vinne må du både være taktisk og rask på avtrekkeren. Underholdende nok til å få deg til å holde på en stund, men for min del ble det veldig repetivt fra med level 50 og utover,(høyeste level er 65) det har ikke mye å si om du er level 1 eller 65, du har stort sett den samme statsen uansett hva slags våpen og perks du har, ettersom de våpen og perks du får i starten av spillet er ca. like gode som de du får mot slutten. Det føles med andre ord ikke veldig fristende å spille mye for å unlocke nye og bedre perks og våpen.

I tillegg har Treyarch lagt til en herlig ting kalt Zombiemodus. Hvor du, sammen med opptil 3 venner lokalt eller over nett kan nedkjempe bølge etter bølge med zombier (litt som med Gears of war 2's "Horde") Noe som jeg fortsatt spiller den dag i dag, og etter mitt syn er en hel del mer underholdende enn både singleplayer og multiplayer.

Grafikken er helt grei nok, ikke mer eller mindre. Den holder mål, selv om den begynner å bli en smule utdatert og kjedelig.

Musikken er fin, våpnene lager flotte lyder og jeg drømmer fortsatt om at jeg skyter min MP40 om natten. I musikkutvalget finner vi mye varierende. Alt fra gammeldags, tysk polka til moderne hardrock. Ikke helt min smak noen av de, men det er greit nok å høre på mens du skyter hva det enn måtte være av zombier, nazister eller japser.

Alt i alt er Call of Duty: World at War et spill som lider av at det er repetivt og lite inspirerende, men for deg som vil ha litt enkel skytemoro er dette et meget godt valg. World at War er etter min mening akkurat like bra - om ikke litt bedre - som forgjengeren, selv om det langt på nær ikke er like nyskapende. Men det har akkurat de samme kvalitetene, og den morsomme zombiemodusen løfter spillet opp fra "middelmådighetsgjørma".

Grafikk: 7
Gameplay: 7
Lyd: 7