Red Faction Guerrilla

Mange har sikkert drømt om et spill der man kan ødelegge absolutt alt av omgivelser. Crysis fra CryTek hadde et av tidenes største fysikk motorer som gjorde at man kunne ødelegge veldig mye av omgivelsene, men ikke alt. Så kom DICE med Battlefield: Bad Company med også en veldig bra fysikk motor men man kunne ikke ødelegge absolutt alt av omgivelser helt til grunne. Men til slutt så kom Volition utvikleren bak sandbox spillene Saint`s Row med Red Faction: Guerrilla som hadde nådd en milepær med ødeleggelser. Og alle som liker å ødelegge ting som skolebøller (hehe) vil monumentalt like Red Faction: Guerrilla. For hovedpoenget er nemlig ødeleggelse!

EDF

Historien i Red Faction: Guerrilla går ut på at Alec Mason blir sendt til Mars der hans bror jobber som gruvearbeider.

Mars styres av en gruppe som kaller seg EDF eller Earth Defence Force som har tatt over og erobret Mars som Alec skjønner rimelig fort. Men når Alec møter broren så skjer det noe virkelig galt! Alec skjønner at det er noe galt med broren hans (broren er anonym i spillet). Broren til Alec jobber nemlig for en opprørs gruppe kalt Red Faction som har sitt mål å få tillitergjort hele EDF og alle EDFs sine baser rundt om på Mars.

Jeg kan dessverre ikke røpe mer av historien i spillet ettersom at jeg vil spoile alle som planlegger å kjøpe denne "ødeleggelsen" av et spill.

Hovedpunkt: Ødeleggelser

Det som jer er 99.99% sikker på at utvikleren Volition har arbeid mest med i Red Faction: Guerrilla og er hoveddelen i spillet er selvfølgelig all den store ødeleggelsen. Absolutt alt av omgivelser (unntatt steiner og sand) kan ødelegges momentalt!

Alle våpen i Red Faction: Guerrilla kan brukes til å ødelegge omgivelsene fra en ørliten pistol (anbefales med hjelp eksplosiver) til svære farlige maskingevær. Selvfølgelig brukes også våpnene til å drepe EDFs og sivilister (om du er en så stor skolebølle) i spillet. Men det så absolutt største våpnet/verktøyet man kan bruke i Red Faction: Guerrilla til ødeleggelse som du får i helt i starten av spillet og som er i logoen til Red Faction organisasjonen er hammeren!

Du kan bruke hammeren til å ødelegge absolutt ALT av omgivelser. Fra småe bokser til svære og digre baser. Hammeren er rett og slett en stor del av Red Faction: Guerrilla og om hammeren ikke hadde vært der så hadde man antakeligvis ikke kommet oss så langt i spillet ettersom mange av oppdragene også dreier seg om ødeleggelse.

Oppdrag og Mars

Mars er strødd over med både hovedoppdrag som går ut over historien og vanlige sideoppdrag som man kan gjøre når man er ferdig med Red Faction: Guerrilla. Oppdragene er morsomme men desverre så synes jeg ikke Volition har lykkes så mye med å variere alle oppdragene som ligger strødt på Mars. Og ettersom oppdragene (sideoppdragene) er få varierte er det en grunn for at Red Faction; Guerrilla er og vil bli ganske ensformig i lange strekk.

Det er en-del typer oppdrag som vil gå ut på at man enten skal ødelegge noen EFS baser eller noe som hører til EDF. Noen oppdrag går også ut på at man skal bare gå å drepe noen eller man skal redde Red Faction medlemmer fra å bli grisebanket av EDF. Men dessverre så synes jeg at det er litt lite sideoppdrag ettersom selve historien varer kun et par timer så jeg håper Volition legger ut flere patcher som innholder mest oppdrag.

Også har vi kommet til Mars. Mars er delt opp i 4 fraksjoner og hver fraksjon har sine endringer. 1 fraksjon kan være nesten helt øde selv om det er et bare noen EDF baser og en annen fraksjon kan være fullt bebodd med både sivilerte og EDFer og man får heller ikke gå over alt på Mars med en gang nei! For å åone opp flere plasser så må man gjøre både sideoppdrag og hovedoppdrag og til slutt kan du gå hvor du vil når du vil. Og riktignok er det kun det som er å si om Mars i Red Faction: Guerrilla.

Grafikk og Lyd

Grafikken i Red Faction: Guerrilla er passelig slik et sandkasse spill bør være! Red Faction: Guerrilla har godt med skygger og lyd og mye detaljer på både våpnene og omgiveselen. En av de største tingene Volition har klart veldig bra med Red Faction: Guerrilla er at når man kjører i full fart med et kjøretøy (det er mange varierte kjøretøy) så glipper ikke teksturene mye på omgivelsene slik som i andre sandkasse-spill eller at det blir mye pop-ups.

Lyden i Red Faction: Guerrilla er også veldig godt laget. Man hører godt at Volition har fått mange varierte stemmer inn i alle stemmeskuespillene som er i spillet og at både lyden når man skyter med våpnene eller kjører med kjøretøy i spillet er godt laget så der er det ikke mye minus å hente!

Konklusjon

Alt i alt er Red Faction: Guerrilla et godt trejepersons-skytespill som foregår i sandkasse stil som Saint`s Row og Grand Theft Auto. Og om du lengter etter et spill med veldig mye ødeleggelse så er Red Faction: Guerrilla et veldig godt eksempel!

Karakterer:

Grafikk: 8/10.
Lyd: 8/10.