The Beatles: Rock Band

The Beatles her helt klart en av de beste bandene igjennom verdenshistorien med titalls hitlåter som alle var laget i en periode på under 10 år. Men egner musikken deres seg i spillform?

Spillet fungerer i bunn og grunn som et vilket som helst annet Rock Band spill. Man later som om man spiller musikk med plastinstrumenter. Man bruker plastgitarer, plasttrommer og USB-mikrofoner til å spille og synge noter som kommer opp på skjermen til riktig tid. Enkelt, men genialt konsept. Samtidig går The Beatles: Rock Band langt over igjennomsnittet i jobb som er lagt inn i spillet for å få det til å bli så bra som mulig. Istedenfor at artistene bare gjør litt motion capture og en nyinspilling av en sang i ny og ne, har The Beatles selv vært med på store deler av utviklingen av spillet. Alt fra hvordan scenene ser ut, til hvordan medlemene holder instrumentene sine er grunding sett over. Dette har veldig mye å si på hvordan hele spillet er bygd opp, noe du mest sansynlig kommer til å merke.

Instrumentene som følger med TB:RB er spesiallagde for spillet. Pakken inneholder en veldig god etterligning av Paul McCartney sin bass, samt et trommesett (som egentlig ikke er noe spesielt utenom at den har en plate foran som skal forestille stortrommen, med Beatles-logoen på), samt at man kan kjøpe George Harrison og John Lennon sine gitarer. Selvførgelig er disse instrumentene bygd opp på samme måte som den vanlige Rock Band gitaren, så vist du ikke liker Rock Band gitarer burde du kansje kjøpe deg en Guitar Hero gitar istedenfor.

The Beatles: Rock Band inneholder i motsettning til nesten alle andre musikkspill en historiedel, noe spillet dreier seg mest om. Her spiller du som enten Paul McCartney, George Harrison, Ringo Starr eller John Lennon igjennom Beatles sin karriere. Det meste er dekt her, blant annet de tidligere dagene da bandet opptrede på små barer, deres igjennombrud på Ed Sullivan Show, studioperioden på Abby Road og deres siste konsert som ble holdt på toppen av Apple Corps-byggningen. Alt er igjennskapt utrolig bra, men det er studio-årene som er brukt mest kreativitet på. Istedenfor at man bare ser Beatles spille inn låtene sine i et kjedelig studio igjennom 3 kaptiler, har Harmonix skapt "drømmeverdner" som er spesiallaget til hver enkelt sang. Blant annet under sangen "Here Comes The Sun" er de på en solfylt eng, mens under "I Am The Walrus" ser man hele gjengen i valrossdrakter på nordpolen. Under spillets gang samler man også bilder fra Apple Corps sine arkiver av The Beatles, der noen av dem ikke er utgitt før, samt en rekke filmer for fansene. Hele spillet er med andre ord en godt igjennfortalt historie om The Beatles sin karriere, samt et kunstverk.

Musikken i spillet er fabelaktig, som forventet av et Beatles-spill. Noen av sangene inkludert er "Yellow Submarine", "Twist and Shout", "Back in The U.S.S.R.", "All Days Night", "Lucy In The Sky With Diamonds", "Get Back", "I Wanna Be Your Man", "As My Guitar Gently Weeps", "Taxman", "Come Togheter", og min personlige favoritt, "Helter Skelter" er å finne her. Selvom soundtracket er fantastisk bra, er det desvere bare rundt 45 sanger i spillet, noe som gir nedsatt levetid. Heldigvis fins det nedlastbare sanger, men de er enda ikke kommet til PS3, så du kan skjønne problemet. Og så mangler det enkelte klassiske sanger, som eks. "Yesterday" og "Revolution 9". Men alt i alt er soundtracket bunnsolid og av øverste klasse!

Gameplayet er noe av det som trekker både ned og opp her: Der tromme, vokal og bass-delen er veldig underholdene, er gitardelen rett og slett kjedelig. Mange av sangene er så like på gitar at vist man ikke har lyd på kan det muligens være et problem å se vilken sang det er (ikke at man burde spille spillet uten lyd, but you get the point). Noe som også er til tider irriterende i gameplayet er at man ikke får lyd når man jammer i begynnelsen eller på slutten av en sang på trommer, samt at man ikke lenger har en hel jamme-seksjon til å aktivere Overdrive (eller Beatle Mania som det heter her), men derimot èn note som man må treffe for å aktivere. Problemet med det er at vist man ikke vil aktivere Overdrive, må man bomme på den noten med vilje, noe som kan få deg ganske lett ut av takt. Heldigvis er det som sagt ikke bare dårlige elementer med gameplayet. På en annen side er det eks. lettere å gjøre Hammer-ons her en i Rock Band 2, samt at man kan ha tre vokalister på samme tid, der du enten kan velge at alle skal synge hovedvokal delen eller å synge bakkingvokal og leadvokal slik The Beatles gjorde det i virkeligheten. Den nye vokaldelen er et virkelig stort pluss som jeg håper alle musikkspill i fremtiden vil inføre.

Selvom The Beatles: Rock Band i seg selv ikke er veldig utfordrene, har man mange achivements å bryne seg på som en bonus for oss hardcore musikkspill-spillere. Alt fra å greie spillet på under 24 timer, treffe alle HO/PO-notene i "Octopusses Garden" eller å få 100% på "Helter Skelter" på trommer gir spillet mer utfordring, så selvom du spiller Jordan på Expert kan du få det morro med dette spillet. Man kan også spille igjennom utfordringer, der du skal spille alle sangene i et kapittel etter hverandre, samt at de høyeste poengsummene til vennene dine dukker opp ved siden av sangene i Quickplay.

The Beatles: Rock Band er ikke veldig utfordrende, men er samtidig veldig underholdene. Liker du bandspill med sanger som de fleste kan like, eller rett og slett bare digger The Beatles, er dette verdt et kjøp.
---

Grafikk: 10/10
Lyd: 10/10