Uncharted 2: Among Thieves

Skrevet av: Aiden   2009-10-22

Naughty Dog er klare med årets største spill til Playstation 3 og leverer en av de mest minneverdige spillopplevelsene noensinne.

Da Uncharted: Drake's Fortune ble sluppet på Playstation 3 i slutten av 2007, kom spillet som en stor overraskelse på alle Sony-fans og ble svært godt motatt av både pressen og spillere verden over. Naughty Dog, skaperne av Jak & Daxter serien, satte spillerne i skoene til Nathan Drake og hans søken etter Francis Drake's skjulte skatt i et Indiana Jones-inspirert actioneventyr, som blandet det beste fra action, platforming og gåteløsning i en nydelig innpakning. Men det spillet ble mest kjent for, var de elskverdige karakterene, den velfortalte historien og det troverdige stemmeskuespillet. Under 2 år senere er den sjarmerende eventyreren endelig tilbake i en av årets største oppfølgere, Uncharted 2: Among Thieves, som raskt viser seg til å være en uforglemmelig spillopplevelse.

Historien tar plass omlag 2 år etter forgjengeren, hvor Nathan Drake befinner seg i fotsporene til selveste Marco Polo, i leting etter Cintamani-steinen, en stor mystisk stein som sies å ha overnaturlige krefter. Med seg på laget har han den australske skjønnheten Chloe Fraizer, en eksotisk kvinne med bein i nesa, og sammen begir de seg ut på en actionfylt og eventyrlig reise som strekker seg like til Nepal & Tibet. Resten overlater jeg til dere å oppleve på egen hånd, for det er virkelig verdt å oppleve den selv. Historien i seg selv er utrolig velskreven og sterk der fremleggingen av historien imponerer med vellagede mellomsekvenser og ett stadig voksende persongalleri, som sørger for at spilleren aldri helt vet hvem en kan stole på. Og den eneste gangen du ser en loade-skjerm, er når du starter opp spillet. Annet enn dette kan du spille igjennom hele historien uten avbrudd.

Når jeg startet opp Uncharted 2: Among Thieves, kunne jeg ikke unngå å bli mektig imponert over det tekniske og artistiske arbeidet Naughty Dog har lagt ned i spillet. Dette er rett og slett en smaragd av de skjeldne, for maken til utsøkte detaljer skal man se lenge etter. Animasjonene er fantastiske, med livlige ansikter og naturlige bevegelser. Omgivelsene er slående fargerike og mer dynamiske enn noensinne, fra de frodige junglene og utsøkte hulene, til de krigsherjede gatene i Nepal og snødekte fjellandskapene i Tibet. Da Nathan og Chloe bestiger et hotell og har en 360 grader panorama utsikt, som er så vakker at man må plukke opp kjeven av gulvet, sier det seg selv at dette er noe helt spesielt. Effektene som eksplosjoner, refleksjonene i vanndammer, når karakterene bli våte når de er i vann og blir dekket med hvitt pudder når de spaserer ute i snøværet. Eller når man står på kanten av ett stup, kan man se snø falle ned i det fjerne. Det er slike detaljer som er så deilig å se, for det beviser at dette er gjennomarbeidet ut til fingerspissene. Naughty Dog har selv uttalt at de presser Playstation 3 mer enn noen annen utvikler så langt, og det syntes, for de har virkelig skapt det lekreste konsollspillet noensinne.

Men det er ikke bare omgivelsene som er varierte. Selve spillbarheten er også et av de sterkeste kortene til Among Thieves. Som i orginalen vil store deler av spillet bestå av å skyte soldater, hoppe og klatre, samt løse spennende gåter for så og skyte noen flere soldater. Men nå flyter disse elementene mye bedre sammen. Det er flere ganger disse kombineres, at du må klatre og skyte samtidig og det gjør opplevelsen mer helhetlig.

Dette smelter godt sammen med den nye snike-delen Among Thieves har og by på. Dette bringer enda mer variasjon til spillet, hvor jeg kan velge å knerte fienden en etter en, uten at de andre soldatene oppdager det. I noen deler er det lagt opp til at en kan ta en mer varsom opptreden, mens andre steder må manstorme inn med alt fra maskingeværer, hagler, pistoler, rifler eller granater. Men som regel kan man avgjøre best mulig fremgangsmåte til enhver situasjon, som er en svært hyggelig nyhet i Uncharted-universet. Spillet har noen utfordringer langs veien, men jeg syntes gåtene en møter på ikke byr på nok hjernebry. Riktignok likte jeg veldig godt de avbrekkene fra de hektiske actionscenene og gåtene var underholdende å løse, men i mine øyne er de fortsatt litt i enkleste laget. De er større enn tidligere, men fortsatt ikke dype nok.

Det er skjelden tvil i om hvor man skal gå i Among Thieves. Dette blir derimot raskt glemt når jeg øyeblikk senere må unnslippe et angripende helikopter som river ned bygget jeg er i slik at jeg i siste liten rekker å unnslippe igjennom et vindu i nabobygget, hopper fra bil til bil mens skuddene sneier hårmanken eller befinner meg på et bevegende tog der det er nok av soldater som raskt finner ut at jeg ikke har betalt togbilletten. Disse temposkiftene er glimrende, man blir aldri lei de samme omgivelsene før du entrer ett helt nytt område med nye spennende utfordringer. I alle disse høydepunktene er det viktig å ha en kontroll som både er god og responsiv, og det er den i Among Thieves, selv om jeg enkelte ganger merket at Nathan ikke tar dekning akkurat der jeg vil og bummer på avsatser av og til. Men som regel fungerer dette uten store problemer.

Noe av aller mest minneverdige med Drake's Fortune, var de livlige karakterene, den vittige dialogen og det troverdige stemmeskuespillet. Og det er godt å vite at man blir møtt med den samme kvaliteten også i oppfølgeren, om ikke bedre. De orginale karakterene er tilbake, stemmegiverne til henholdsvis Nathan, Elena og Sully, samt nykomlingen Chloe Fraizer puster liv i karakterene med en stor dose sjarme. Dialogen er glimrende, med velplasserte on-linere som får enhver surpomp til å trekke på smilebåndet. Dette er uten tvil det beste stemmeskuespillet jeg har hørt i ett spill, og her har andre spillutviklere virkelig noe å lære. Det er altfor mange spill som holder lav standard på dette området.

Ofte er det slik at man spiller en stereotypisk muskelbunt eller en mann med superkrefter som høres lettere tilbakestående ut. Her er det ingen av delene. Her er det "menneskelige" karakterer som man knytter et slags merkelig forhold til, for man vil bare deres beste. Musikken er like vakker som grafikken. I de hektiske og dramatiske øyeblikkene er det musikalske stort, episkt og pompøst, men aldri overdrevent. Opptil flere ganger kjente jeg nakkehårene reise seg, enten det var av begeistring, glede eller sorg. Store eksplosjoner og geværskudd er flott gjengitt og høres realistiske ut, selv om jeg kunne ønsket litt ekstra trøkk i våpnene. Mens i de mer rolige partiene kan man høre fulger som kvittrer, vinden som uler og store fosser som bruser. Dette skaper en helt utrolig god atmosfære og man føler hele tiden at man er på et virkelig sted.

Det er virkelig betryggende å se at utviklerne virkelig hører på spillernes tilbakemeldninger, for det største ankerpunktet med Drake's Fortune for min del, var at det reisen avsluttet for raskt. Man kunne lett fullføre historien på 7-8 timer, og det var det. Til gjengjeld var det en fantastisk reise, og selvsagt kunne man spille igjennom spillet på en høyere vanskelighetsgrad, gå på trofe-jakt eller lete etter skattene man overså i første gjennomkjøring. Men til tross, jeg følte at noe manglet. Og denne gangen har Naughty Dog gjort singleplayer-delen minst 1/3 lenger, noe som burde gi de aller fleste en spilletid på 10-12 timer (avhengig av vanskelighetsgrad) samt tilført både en stor flerspiller og samarbeidsbaner man kan spille sammen med opptil 2 venner over nett.

Flerspillerdelen inneholder en rekke moduser som dødskamp ( drep så mange som mulig), eliminering ( utslett det andre laget og her kan man ikke spawne på nytt), plyndre ( finne flest mulig skatter og ta de med tilbake i kisten til laget), territoriekrig ( ta kontroll over 3 mål, som det deles ut poeng for hvert mål), kongen på haugen (erobre og holde markert posisjon), kjedereaksjon ( innta flest mulig posisjoner før det andre laget), overlevelse ( bekjemp alle fiendene sammen med opptil 2 andre venner) og gullfeber (finn skatten og tilintetgjør fienden). Man kan også spille av tidligere spilte kamper og i tillegg er spillet utrustet med såkalt Machinima, hvor en kan lage egne dataanimasjoner ved å bruke materialer og figurer fra spillet.

Men det Among Thieves tilføyer en ellers standard flerspiller, er den vertikale vrien. Istendenfor å kun kjempe på bakkenivå, kan man nå prøve å få ett overtak på fienden, ved og f.eks klatre opp på ett høyere nivå, hoppe via hustak for å overraske motstanderne eller ved å henge utfor en kant i håp om at en uvitende fiende skal tusle forbi. Dette gir straks mer dybde og utfordringer, samt at det tar modusene til nye høyder. Man blir belønnet med ferdighetspoeng og penger, som man kan bruke til å kjøpe nye karakterer, forbedre skyteferdighetene eller invistere i forskjellige våpenoppgraderinger for samarbeidsmodusen.

Når det gjelder samarbeidsdelen, kan 3 venner slå seg sammen over nett igjennom 3 ulike baner. Dette er områder man har spilt igjennom i single-playeren, men nå er banene tilpasset co-op konseptet. Dette er både underholdende og utfordrende, for man må virkelig jobbe sammen som et lag for å bekjempe bølgene av fiender. Så det er liten tvil om at Naughty Dog har lagt ned mye arbeid i flerspilleren, uten at det er gått på bekostning av historiedelen.

For meg er Uncharted 2: Among Thieves den beste enspiller-opplevelsen jeg har hatt noen gang, alt ifra hvordan historien blir presentert, den vakre grafikken, den nydelige musikken og stemmeskuespillet som er av aller ypperste klasse, til det varierte og heftige gameplayet som serverer den ene pustberøvende actionscenen etter den andre, i noen av de mest episke omgivelsene sett i ett spill tidligere. Naughty Dog har virkelig skapt et fantastisk univers som det er lett å bli glad i og jeg kunne ikke vært mer enig i regissør Bruce Straley's utsagn: Vi har skapt en Hollywood summer-action-blockbuster-movie, i spillform. Dette er den perfekte forklaringen på hva Uncharted 2: Among Thieves er. Ikke nok med at dette er det beste spillet på Playstation 3 og årets beste spill, det er også ett av de beste spillene noensinne.

Grafikk: 10

Gameplay: 9

Lyd: 10

Holdbarhet: 9

+ Banebrytende grafikk, fantastisk fortalt historie, imponerende stemmeskuespill, nydelig musikk, varm humor, sjarmerende karakterer, stor flerespiller og samarbeidsdel, blander action, eventyr, gåteløsning og sniking på en utmerket måte

- Historiedelen har en slutt, gåtene kunne vært mer utfordrende

Medlemsanmeldelser20
Samlet karakter: 9.4/10