Uncharted 2: Among Thieves

Skrevet av: BioBouy   2009-10-24

Uncharted: Drakes Fortune blir fortsatt sett på som et av de beste spillene på Sony's nestegenerasjonskonsoll PS3. Minuttet etter jeg fullførte det, gledet jeg meg til en eventuell oppfølger. Nå er den endelig kommet, og alt jeg kan si er Uncharted 2, herregud Uncharted 2!

Among Thieves er nemlig et fantastisk godt gjennomført spill. Sett fingeren på hva som helst i spillet, og sannsynligvis treffer du er et stort pluss. Alt fra dialogen, fargene, historien, smådetaljer som at Nathan's skjegg vokser etter hvert som historien går videre, til delkarakter som grafikk. Det tar tid å finne noe å trekke Uncharted 2 for, lang tid.

Skal jeg først sette fingeren på noe negativt. Blir det for de i litt overkant lange lastetidene du må gjennom før du får ta kontroll over Nate. Tilgivelsen for dette er dog enkel å gi når det ikke er spor av lastetider etter denne. Når man tenker seg om kunne lastetiden godt vært dobbelt så lang. For det som lastes opp tar pokker meg pusten fra deg. Både visuelt og sensuelt.

Uncharted 2 feier de fleste spill av banen uten å anstrenge seg. Visuelt sett er det ingen spill på noen som helst konsoll eller rimelig PC som kan måle seg med Unchy Charty, som jeg har omdøpt det til. Det er en fryd å beundre de fantastiske omgivelsene og den nydelige naturen. Det er fargerikt, det er detaljert, det er skarpt, og alt flyter rundt i en harmonisuppe. Det vi pleier å kalle perfekt.

Perfekt vil jeg også si at gameplayet er. Lagging og framedrops er aldri ikke et ørlite problem engang. Å føre Nathy Draky gjennom de sjokkerende vakre omgivelsene er en dans på roser. Finne dekning, løpe, klatre, løse puslespill, selve våpenbruken, nevekampene og snikesekvensene. Alt dette fungerer strålende og du er i full kontroll.

Vel snike- og stealthelementene er vel egentlig ikke perfekte på grunn av tilnærmet hjernedøde fiender. Klabber du ned en fiende, merker som regel han som står 5 meter unna ingenting. Dette er uansett et godt tillegg til opplevelsen. For det første gir det litt mer variasjon. Du tvinges også til å tenke enda litt til om du satser på platinum trophyen og må gjennom spillet på dødsvanskelig. Noe jeg har satt meg som mål.

Jeg må selvfølgelig fortelle om det jeg elsker aller mest i Uncharted 2, historien. Den kan oppsumeres kort og uten spoilere slik: Du oppsøkes av Harry Flynn og Chloe Frazer. Gamle eventyrer venner fra før hendelsene i Uncharted 1. De vil ha deg med på en jobb gitt av Lazarevic. En rik psykopat. historien svinger som en meanderelev og gode gamle karakterer blandes inn. Historien er på linje med den i Mass Effect, det sier utrolig mye i seg selv. Men jeg slenger på et ord allikevel, spennende!

Historien ville nok ikke vært så god uten sin høyre hånd, og den er svær. Dialogen i Uncharted 2 er nemlig, ja jeg vil si det beste jeg har hørt noen gang. Enten det gjelder film eller spill. For det første er selve stemmeskuespillet i verdensklasse, men replikkene er også ofte latterlig morsomme. Du hører mange av disse gjennom spillet, både i og utenfor cinematics. Noe som hjelper til å gjøre karakterene og verdenen levende.

I tillegg til singelplayerdel i særklasse får du servert en flott multiplayerdel. Den inneholder de standard spillmodusene men også co-op for 3 spillere. Disse oppdragene som tar om lag en halvtimes tid å gjennomføre, har ingen forbindelse med historien. Men karakterene vi elsket fra første øyekast spiller du som her.
Viktigst av alt er det jo at dette fungerer.

Det gjør det like fullt som singleplayerdelen. Klatringen gir multiplayeren en ny følelse, noe vi ikke ser så ofte med alle "go in guns blazin" spillene nå til dags.

Uncharted 2 har fått urimelig mye kritikk for å bruke gamle ideer. Sant nok at vi har sett turrets, klatring, dekningssystem og alt det andre i tidligere spill. Men Naughty Dog har justert disse elementene helt fabelaktig. Det er en flott balanse mellom aktivitetene i spillet, om det kan kalles det. Utviklerne har samlet gamle ideer, og skapt en unik og nydelig blanding. Et obligatorisk kjøp for alle og en hver PS3 eier.

Nå gleder jeg meg til en nærmest garantert 3er. Det vedder jeg en tusing på at du også vil gjøre om du setter de veltrente spillfingrene dine i Uncharted 2: Among Thieves!

Grafikk: 10/10
Gameplay: 10/10