Utgiver: Sony Computer Entertainment (SCE)
Opppløsning: 1080i eller 720p
Utgivelses dato: 9 November 2007
Spillmoduser: Singel-player
Aldersgrense: 7 år
Tale/Språk: Norsk, Engelsk

Ratchet And Clank, eller Ratchet og Clank på Norsk, kommer nå som utgivelse nummer 7, og severer deg det første spillet på Playstation 3, og ratchet og clank sitt eventyr blir nå en realitet på HD kvalitet for første gang. Dette må bare bli bra, og som en trofast spiller av Ratchet og Clank sine eventyr på Playstation 2, forventer jeg det som sist gang, mye humor, skyting, og kule fiender.

Gameplay

Ratchet og Clank bruker også innstalasjon på HDD, noe som trolig skal gjøre lastetidene fortere, og dette tar 75-100 skeunder, noe som er til å leve med. Jeg forventer ikke så mye nytt i fra Insomniac foruten nye kule våpen, og mer humor samt det som jeg liker best; kule fiender.

Dette spillet er blant de første som både har Norsk tale, og Norsk tekst. Vist man vil fjerne dette, må man gjøre det under systemvalg. Men jeg bryr meg ikke om dette, fordi det blir lettere å få med seg kommentarene, og selve historien.

Det hele starter med at man er i Metropolis, eller en lignende by, og man ser Ratchet mekker på et nytt fartøy, før det hele skal prøves ut. De setter av gårde utfor en bygnng, men så stopper motorene, og reserven blir tatt inn. Etter de har krasjet, kommer en melding fra Captain Quark, som man husker spesielt fra 3´ern. Han spiller som vanlig at han er fantastisk, og virker til å være helt idio*. Men som vanlig blir det så dumt, at man må felle en lattertåre. Videre i spillet skal man flykte fordi byen blir angrepet og man får møte på sjefen, og han er en liten fyr, som bruker mekaniske rullestoler og diverse for å virke mektigere.

Etter man har stukket av fra han, og stjelt romskipet hans, blir våre kjære venner slått ut, og kommer seg, da de allerede har krasjet. Noe som gjør at mangelen på et romskip blir nødvendig. Da jakter man på deler til et ødelagt romskip på en øde og forlatt Lombax planet. Og ja, histioren går mest ut på å finne grunnen til Lombaxene sin utryddelse, eller nesten, fordi Ratchet lever jo enda. Det er dette nesten hele histiorien baserer seg på.

Som vanlig er Ratchet godt utstyrt, og Zoni´s hjelper Clank med å utvikle nye ting samtidig å hjelpe han på sin ferd alene uten Ratchet, med å fikse og beskytte han mot farer og hindringer. Zoni´s er flyvende roboter som bare Clank ser.

Det som er nytt er at mellom reisene til planeter, kan man møte piratene sine utposter, og de angriper da selvsagt deg og du må forsvare deg. Men det hele er egentlig irriterende, fordi rutene er iscenesatt og man føler lite frihet.

Våpenarsenalet er ikke noe å klage på, man begynner med to våpen, og får etter hvert mulighet til å kjøpe nye og kulere våpen, samtidig som man har fått en ny mulighet i spillet, samler man Raditarium, kan man oppgradere våpene ytterligere, med mer ammunisjon, slagkraft og hvor mye bolter man skal få når man bruker det. Dette er en god løsning, som fungerer og gjør det mer interesant å leite å finne Raditarium.

Konklusjon

Ratchet og Clank Tools of Destruction gir deg ikke noe mer nytt i forhold til de andre spillene, men man får nye spill og våpen, samt ny fiende å kjempe imot. Hele konseptet fungerer, kontrolleren sitter godt, og er veldig lett å komme inn i. Det eneste jeg syntes er litt dumt, er mangel på checkpoints på noen planeter. Det er utrolig irriterende å begynne på nytt å måtte holde på lenge før man var der man startet.

Det jeg liker best er det at man følger opp med det som man altid har gjort, samme kontrollsystem, god humor og kjempe bra grafikk. Alt i alt leverer Insomniac er bra spill som man forventer av seriens oppfølger. Stemmene passer, og lyden henger godt med der hvor den skal, gode bakgrunnseffekter, og bra lyd av fiendene, og eksplosjoner.

+

God grafikk, glimrende kontrollsystem, god motstand, varierte oppdrag.

-