Splosion Man

Skrevet av: OlavH   2009-11-04

Splosion Man er et nytt plattformspill fra Twisted Pixel, folkene bak The Maw. I liket med The Maw handler spillet om et eksperiment som gikk fryktelig galt. Resultatet av dette ekspirimentet er Splosion Man, en skapning som består utelukkende av eksplosiv energi. Splosion Man kan egentlig bare to ting: løpe og splodere. Splodering fungerer både som hopp og angrep. Dette gør at spillet er veldig enkelt å sette seg in i og enkelt å spille. Men ikke la den enkle demoen lure deg. For dette er ikke noe lett spill. Spillet har 47 baner og mot midten av spillet blir ting veldig utfordrende. Jeg brukte over 5 timer på å komme meg gjennom alle banene. Jeg døde mye, men jeg hadde det altid gøy.

I tilleg til enkeltspiller delen, som kan spilles både i vandelig og hardcore modus, er det også en multiplayer del som lar deg spille med opp til 4 spillere på spesialagde baner som krever sammarbeid for å komme gjennom. Det er ikke noe å si på innholdet, spesielt tatt i betraktning at du kan kjøpe spillet for under en hundrelapp(800 Microsoft points).

Splosion Man er absolutt et av de beste platform spillene på Xbox live arcade så langt. Hadde dette spillet vert gitt ut på NES eller Sega i platformspillenes gullalder er jeg sikker på at vi i dag hadde regnet det som en klassiker. Spillet er riktignok ikke perfekt. Grafikken er til tider ganske generisk, man merker godt at spillet er satt sammen av et begrenset antall byggeblokker. Spillet er delt opp i 3 seksjoner, men grafisk sett er forskjellen mellom de ganske liten(spesielt mellom de to første som ser nesten helt like ut). Animajonene er til gjengled veldig gode og fulle av personlighet.

Alt i alt er jeg glad for at Twisted Pixel prioriterte et solid gameplay over andre ting, det eneste stedet hvor dette ikke er tilfellet er spillets bossfighter som alle ser veldig kule ut og virker som gode ideer på papiret, men i praksis var det ikke særlig gøy å spille de. Bossene er heldigvis bare en veldig liten del av det Splotion Man har å tilby og jeg har ikke noe problem med å anbefale Splosion Man til alle som har en Xbox 360 og liker platformspill.

Samlet karakter: 9/10
1
2