Fable II

Vi har tidligere sett Fable, det er og blir et bra spill, Fable: The Lost Chapters har jeg ikke spilt, så kan ikke nevne så mye mer enn at det er likt eneren, med unntak av flere quest, og at det er til PC. Men tror ikke det ble noe under, da ikke toeren er til PC enda.

Noe som et typisk med Fable, er at du får æren av å bestemme hver du vil være, helt fra starten. Dette gjør at du føler at personen du spiller, er lik deg. Du får et personlig forhold. Dette kan påvirke valg du tar oppigjennom spillet.

Det hele starter i en relativt stor landsby. Du og søsteren din samler inn penger for å få råd til en magisk boks. Da dere omsider får nok penger til den etter å ha løpt rundt i byen og gjort småjobber, drar dere til et sted der det ikke er så mange folk. Dere bruker den og begge avgir et ønske. Når dere har gjort det, forsvinner boksen. Dere bestemmer dere for å gå til sengs. På veien treffer dere en hund, den blir kjapt en del av historien. På natten samme dag kommer noen folk. De skal ta dere med til slottet. I slottet er den en maktgjerrig greve som er veldig nysgjerrig på magiboksen. Det ender med at din søster blir skutt og drept. Du derimot, er et spesielt menneske. Du kan det få andre kan. Du er en helt. Du blir skutt, faller ut av vinduet i slow motion, for å skape en stilig effekt, for så å falle et godt stykke ned før du treffer bakken med et smell. Men død er du ikke. En mystisk kvinne redder deg.

Nå begynner eventyret. Hovedquestet ditt er å ta hevn på greven, men veien dit er lang. Du får i starten et eget hjem. Dette er en liten vogn. Denne befinner seg i en liten camp. Her kan du komme for å samle krefter. Allerede nå er hunden din trofaste følgevenn. Den følger deg overalt og hjelper deg. Den hjelper deg med å varsle om at fiender kommer, og å finne skjulte ting som kister og gravesteder.

Du kan kjøpe store fancy hus, men disse koster. Det flotte med dette spillet er at du kan danne et liv. Du kan få mange venner, kanskje gifte deg og få barn. Du kan jobbe, selv om jobbedelen kunne vært noe bedre. Du kan være bartender, lage sverd, hogge ved, og sikkert mer. Når du har tjent så og så mye, blir du forfremmet. For å motta denne forfremmelsen, må du dessverre gå ut av jobben, så inn igjen. Men, du får en del mer penger i alle fall. Hvis du er i draget, og klarer og for eksempel å lage 50 sverd uten en feil, får du mange multiplier, det blir si at pengesum du får for et sverd, blir doblet, gjerne flere ganger, men bommer du en gang, er du tilbake på starten. Uansett hva du jobber som, er alt du må gjøre, å trykke på "A" på riktig tidspunkt. Hunden sitter på sida mens du jobber. Klarer du det bra, blir den glad, hvis ikke blir det flau. Noe småtåpelig er at mens du jobber, kan tilfeldige folk gå forbi, eller i verstefall å stoppe.. mellom kameraet og personen du styrer, dette er plagsomt.

Du har et forhold til alle personene som er i spillet. Noen kan like deg, andre kan være skeptisk til deg. Men det er du som bestemmer. Vil du være fryktet eller elsket? Folk sier det er enklest å være ond, fordi da kan du ta hva du vil. Greit nok, det er en måte å gå igjennom spillet på. Andre foretrekker heller å være god, da du kan bli støttet av folk. Jeg er kanskje ikke julenissen i virkeligheten, men i spill klarer jeg ikke være ond. Det som er utrolig kjipt, er at det er fort gjort å trykke feil så du tar fram våpen i folkemengder, dette setter folkene rundt deg lite pris på.

Dette spillet har alt. Du kan lage et eget liv om du vil, du kan kjøpe et hus, få deg en kone, lage barn.

Da dette spillet kom ut, var nok grafikken noe for seg selv. Det er den ikke nå lengre, men hvem bryr seg? Verdenen har mer enn nok av detaljer og liv. Lyset er det beste av alt. Du kan nesten føle sollyset. Hvor mye sol i linsa du vil ha, kan du velge. Lyden er god. Den gir verdenen liv. Hvis du skal fortelle noen noe, kan du som regel bare si det med kroppsspråk. Begynner du å danse midt på gata, liker folk deg. Men personene rundt deg derimot, snakker.

I spillet er det mange butikker og handelsmenn. Du kan kjøpe hva du vil, så lenge du har penger nok. Har du lite penger, kan du vente på salg. Hvis du kjøper rett type klær, påvirker dette hvordan folk ser på deg. Du kan, bli mer attraktiv, se snillere ut, og mer. Men, butikker er kun åpne på dagtid, på kveld stenger dem.

Spillet har flerspiller også. Denne har jeg ikke selv testet (som om det var noe bombe), men kan fortelle så mye som at man kan gå inn i andres spill og se hvordan de har det. I alle fall i starten hadde dette visse mangler, men er mulig dette er rettet nå.

Hva mer kan jeg si? Ganske lite. Vil ikke ødelegge det for deg. Du må selv oppleve dette fantastiske eventyret!

Etter den egentlige slutten vil jeg bare si: Fable 3 er ment å komme sent i 2010.

Medlemsanmeldelser16