Marvel Ultimate Alliance 2

Skrevet av: howletx   2009-11-19

Wolverine, Captain America, Iron Man og Spider-Man er tilbake(eller nesten, Thor er byttet ut med Iron Man). Siden starten av året har det egentlig virka som et bra år for superhelt spill(tegneserie superhelter). Først med X-Men Origins: Wolverine, og så med Batman: Arkham Asylum. Nå også oppfølgeren til det jeg ville kalle det beste superhelt spillet noensinne MUA, oppfølgeren fikk navnet MUA2, originalt var planen å kalle det MUA2: Fusion, men Fusion ble droppa. Marvel "Civil War" er navnet på tegneserien(e) som dette spillet i hovedsak er tatt fra, og det er en av de beste seriene noensinne. Men noen deler av storyen er også fra "Secret War." Vil denne miksen være nokk for noen andre en fanboysa? Ja den vil vel holde for fangirlsa også, men dere skjønner hva jeg mener!

Grafikk:
Marvel Ultimate Alliance 2 er en videreutvikling av MUA(originalen) grafisk sett, slikt som gameplayet også er. Grafisk sett ville jeg dele opp spillets grafiske sider i to deler, det fra "in game", og det fra cutscenene. På de fleste delene av spillet virker det bare som om de har pusset litt opp grafikken på originalen, dette er bare delvis sant. Hvis du ser litt nøye så ser du at det som før var bokser bygget på hverandre med hår og evner nå faktisk er de personene som det er meningen at de skal se ut som. Men for denne kompromissen så var det ingen synlig fremgang på cutsencene, faktisk så med første øyekast virker det som om de er dårligere lagd en de fra originalen, men de satte jo baren ganske høyt.
Men uansett så har cutscenene relativt høy kvalitet, ikke direkte utdatert, men ikke kjempe fabelaktig heller. Hvis Marvel ville brukt samme grafiske mål når de lagde en animasjons serie eller film ville det ha gjort dem mer populære en animer(kanskje ikke, men dere skjønner poenget mitt[håper jeg]). Når vi snakker "in game" så er det ikke mye å klage på for dette nivået av ønsket grafikk, den kunne ha blitt penere, men dette ville kostet oss færre valg muligheter.

Lyd:
Å si at musikken i dette spillet er tilstedet tør jeg nesten ikke, for jeg har ingen klare minner av musikalske lyder. Men jeg mener at den var til stedet, mens lyder fra andre områder er faktisk sterke og gode. Kommentarer fra karakterene er livlige, og troverdige, veldig godt å vite at Steven Blum igjen har stemmen til Wolverine, selv etter hans relativt teite fremtredning i Super Hero Squad. Munn og stemme er synkronisert, ikke perfekt, men synkronisert. I forhold til originalen er det få muligheter til samtaler med personer du møter ved basene dine. Karakterenes fiffige kommentarer er... kule, og er spillets and-sterkeste tilknytting tegnseriene.

Gameplay:
Marvel Ultimate Alliance 2 er et ganske "basic" action-RPG. Som spillet starter får du får du bruke fire karakterer. Disse fire er satt opp til og best passe Civil War seriens hovedpersoner. Slik at vi har Wolverine, Spider-Man og de to lederne fra hver sin side av krigen som foregår(Cap og Iron Man). His du har spilt Marvel Ultimate Alliance(originalen) eller noen av X-Men Legends spillene så kjenner du til systemet.
For resten av dere skal jeg prøve å forklare. Som sagt starter du med fire karakterer. Du har frem typer angrep, lett angrep, sterkt angrep, løfting, super angrep og fusjons angrep. Fusjons angrep er nytt denne gangen, før var det et ultimat angrep per karakter, men dette er blitt erstattet. De svake angrepene er de du vil finne deg selv i å bruke mest, ofte med kombinasjoner av de sterke angrepene. De sterke angrepene er angrep som du skyter deg selv mot fienden. Løfte angrep går ut på at du løfter opp motstanderen, ved et angrep tar du bare tak i fiende, men ved to angrep løfter du dem over hodet. Dette er ved unntak av "tank" karakterer som løfter dem opp med en hånd og bruker dem som slegger mot andre fiender. Super angrepene er nå mye mer variable en det de en gang var, du kan se karakterene hoppe opp og stupe ned, eller angripe på andre måter som innebærer deres andre evner en de av normal superstyrke, eller ekstra ledd. Slik som Spider-Man sitt nett, og hulks ekstra styrke til å skape små jordskjelv. Alle har fire super angrep, disse utløses ved å trykke med superevne knappen, og videre en angrep/hoppe knapp. Fusjons angrep er som sagt nytt for denne versjonen. Og selv om mange gjør disse angrepene til sine egne så blir de ofte sett litt like, og virker litt lite trolig. Men dette er uansett en smart måte å utvikle serien, for som det har blitt sagt så er det ofte at superhelter vil kombinere evnene sine for å overkomme den større sterkere fienden.
Et lite tips er å bruke disse for alt de er verdet, fusjon blir spart opp i topps to(tre med tilleggs medaljen)kuler. Disse kulene blir stadig fylt opp jo mer smerte du leverer til skurkene.
Du har også to barer, en med livs energi, og en med superkraft energi.
Kamerat går over alle personene, slik at du skal se mest mulig av kamp heten, selv om det kan virke som om taktikk og strategi kan vinne deg den lange kampen... så gjør det også det. Selv om taktikk kan hjelpe finner du deg mesteparten av tiden i brutal knappemosing. Den brutale mosingen av knapper er noe som gjør spillet så bra som det faktisk er. Spillet er Action-RPG, men jeg mener bestemt at RPG delen forsvinner i action delen, tar du deg god tid til å lete etter den så er den der, men det er få som orker å lete så dypt. Du går rundt på oppdrag for din leder, dreper alt som kommer, går opp levler, og finner hemmeligheter, høres ut som en PRG ja. Spillet har fått på seg en kraftig klage med glitcher, selv møtte jeg på 1, etter å ha gått igjennom spillet flere ganger. Sidequest er det få av, mens det var mange i originalen, den var en viktig del av originalen, men nå er de erstattet med non små muligheter som du kommer over til å ta et valg som ikke har noen videre betydning. Spillet kan spilles fra 1-4 spillere, mora alene, "a blast" med venner.

Holdbarhet:
Som i originalen så har du mulighet til å spille storyen over og over igjen, trist nokk så kan du ikke overføre statsa dine etter å ha fullført spillets historie, men der igjen kan du nå fra simulatoren gjengjøre oppdrag. Uten noen viktige sidequest har du lite lyst til å spille spillet stort mer en ¾ ganger alene, men det er kjempe moro sammen med venner. Jeg vil si at det bygger et sterkt bånd mellom venner, for du lærer om andres metoder, evner, styrker og svakheter. Noen av simulatoren oppdraga er morosamme, men noen av dem er rett og slett bare en "pain in the ass." De oppdraga som kommer ved DLC en bra, disse er noen av spillets største lyspunkt ved simulatoren.

Historie:
Ingenting viktig å si her som ikke allerede er nevnt, det er ikke historien du er ute etter i spillet, men den er fortsatt storslått, spesielt fra en fans syn.

+Karakterene