Call of Duty: Modern Warfare 2

Call of Duty 4:Modern Warfare ble et firsk pust med en god story, bra grafikk og en utrolig online. Det er nå 2 år siden, men spillet blir fortsatt spillt. Da kommer det ikke som et sjokk at Infinity Ward ga ut en oppfølger. Modern Warfare 2 er trolig det mest opphypede spillet noensinne. Mange trodde det skulle bli supert, men det er alltid vanskelig å leve opp til altfor store forventninger. Som sagt har Modern Warfare 2 nå kommet ut i butikkene, og jeg skal se om det er verdt pengene dine

Som de fleste andre, begynte jeg på historien eller "campaignen" først. De første som slår meg nå er spenning. Er Price tilbake? Er Soap tilbake? Vil de nye folke være like kule som de i det forrige spillet? Det var det jeg satt og tenkte når det loadet. Da introen startet sluttet jeg å tenke på disse spørsmålene. Kule strømlinjer sprer seg over en mørk klode og du får flashback fra det forrige spillet. Og selfølgelig er tema sangen tilbake, kulere enn før. Dette representerer faktisk ganske mye av hele spillet. Infinity Ward har bare gjort alt litt mer perfekt. Historien er helt ny og enda kulere enn den gamle. Det føles som om alle oppdragene gir deg en liten gave i slutten. Ikke nødvendigvis et nytt våpen men nytt kult gameplay eller en ny kul scene. Dermed blir historien aldri kjedelig og du greier nesten ikke legge kontrollen fra deg. Selv var jeg ferdig med historien 7 timer etter jeg hadde kjøpt det.

Grafikk
Grafikken er faktisk ikke så veldig mye forbedre. Infinity Ward har greid å forbedret utseendet til områdene ved å konsentrere seg om alt det riktige. Det er en ting som Infinity Ward også har snakket om. Dette er "Texture streaming" Dette betyr at områdene loades mens du spiller. I online matcher vil ting se bedre ut etter ca 1 minutt. IW har skrydd så mye om at når de hadde dette kunne de gjøre spillet så mye bedre. Men faktisk ser jeg ikke store forskjellen mellom det gamle og det nye spillet. Grafikken er altså ikke så mye å skryte av. Joda, den er bedre enn mye annet på markedet. Men hvis du skal sammenligne Uncharted 2 og MW2 er det ikke vanskelig å se hvem som er best.

Gameplay
Jeg på min side tror at suksessen til Modern Warfare 1 var at kontrollen var enkel og du kunne lett lære den. Å perfeksjonere den var en kunst, og kunne du den helt var det ingen som kunne ta deg. Dette gjelder også i MW2. Ingen vanskelige komboer. Ingen vanskelige triks. Det er gå rundt og legge seg ned. Det er alt. Det er nettop det som er så bra. Dermed må du utvikel triksene dine selv. Hopp ut og skyt med hagla. Hoppe over og så legg deg ned. Det finnes mange triks som du kan lage. Men disse må du lage selv. Dermed kan du perfeksjonere kontrollen enda ytterligere, som er bra.

Lyd
Okei, da har vi kommet til det som ikke vises på skjermen. Jeg blir faktisk litt skuffet her, fordi alle våpnene høres ganske like ut. Før hadde du M4 en som skøt sakte og høylytt. Du hadde mp5 en som skøt raskt og stille. Og du husker jo AK47 en. I dette nye spillet høres alle våpnene nesten like ut. Det skal godt gjøres å høre forskjell på våpnene. Resten av lydene er til gjengjeld topp kvalitet. Jeg tror på bekken når jeg hører den. Jeg tror på regnet og jeg tror på at jeg knekker et bein når jeg faller for langt. Musikken er også kjempekul. Den er i perfekt harmoni med det som vises på skjermen og utvider følelsen mye

Holdbarhet
Onlinen i MW2 bygger på onlinen i MW1. Du har nå et helt nytt killstreak system og du må komme opp 15 ekstra levler før du får prestige. Med mange kule våpen som åpnes etterhvert som du spiller. Mange kule tittler og motiver som du også får. Tittler og motiver var kanskje nytt for deg som bare har spillt eneren. Jo, når du ser på navnet til noen ser du et bilde og en line med tekst. Disse kan du velge hva det skal stå på. Til en viss grad da. Det finnes ca 150 motiver og flere titler. Disse går ikke vekk når du går i neste prestige. Her kommer jeg over på mitt neste punkt i holdbarhet. Prestige mode er det du kan gå inn når du er lvl 70. Du mister alle våpnene og alt annet men du får et nytt kult emblem som forblir uansett hvilken level du er. Når du blir lvl 70 i denne prestigen kan du gå inn i en ny prestige, og sånn fortsetter der.

Special Ops
Jeg vil ta dette som et helt nytt punkt fordi dette er helt nytt. Special Ops er en modus der du og en venn kan spille gjennom diverser oppdrag. Gleden er stor når du greier ditt første oppdrag på veteran, men det blir kjedelig etter noen par runder. Det har ikke samme følelsen som Left4Dead2 der du må holde sammen for overleve. Mitt poeng er at Special Ops var smart av IW, men at det er alltfor kjedelige eller vanskelige oppdrag. Det er noen oppdrag der du må kjempe bølge på bølge med fiender. Men til slutt stopper de bare og du har vunnet. Ingen poengscore som du kan greie bedre eller noe. Det finnes jo en poengscore men den er passe kjedelif. Special Ops var smart av IW som sagt, men online er MYE bedre

Modern Warfare 2 er et brs spill med en ny fersk story, en forbedret multiplayer og en helt ny modus. Selv med alt dette føler jeg at Modern warfare 1 var bedre på sin tid

Grafikk: 8/10
Gameplay: 10/10