logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Fallout 3

Fallout 3 er en spennende og til grads creepy reise gjennom den post-apokalyptiske verdenen som en gang var Washington D.C. Du kontrollerer en spiller, gutt eller jente, som du får muligheten til å tilpasse i starten.

Etter en massiv atomkrig har så vidt det blir fortalt i spillet, hele verden blitt haglet med A-bomber fra hverandre. Etter hvert som fred begynner å flyte gjennom luften som jeg tipper blir forårsaket av noe lignende, "skal vi sende en til bort til Paris?- eller forresten næh, gidder ikke reise meg", så begynner overlevende å komme fram, og etter hvert starte opp samfunn. Noen ser muligheten i en lovløs verden til å starte klaner hvor de driter i menneskeliv, og heller gjør HVA SOM HELST, for å overleve. Disse beskriver spillet som "Raiders" som du finner irriterende nok overalt i "The Capital Wasteland". Andre steder har folk benyttet seg av ly, altså ruiner, eller andre store deler metall spredt utover landskapet til å bygge små byer. Noen er til og med så organiserte at de har sitt eget politi og legekontor. Bare å gå rundt og finne alle disse tettstedene kan ta timer! Din karakter blir født i et hvelv sammen med mange andre som hadde råd til å søke ly mens bombene falt. Her finner du fort ut (gameplay-tidsmessig) at du må ut etter enkelte hendelser har forekommet i hvelvet, og der starter ferden. Denne innledningen er en god mix av tutorial og en måte å starte eventyret.

I spillet velger du om du skal da del på den gode siden, eller den onde. Som god gjør du alt tullet som å smiske med overhodene og gi tjenester gratis. Huff, tenk et spill med bare det! Men heldigvis veies det opp av den onde siden. Den onde siden vil si at noen kommer og vil selge deg noe, du ser han har et verdifullt våpen, skyter ned mannen, og tar det du finner i lommene hans, eller hvis du orker, kan du jo gjøre det The James Bond way, bare ondt. Da sniker du deg opp til offeret, forhåpentligvis uoppdaget, og leter etter hva du ønsker i lommene hans eller hennes.

Det følger også med et ganske standard skills-system, eller et system hvor du velger ferdighetene du vil bygge opp etter hvert som du får poeng til å bruke. Det er noen perks eller spesialiteter du kan velge i tillegg. Noen påvirker ferdighetene dine, mens andre gir deg unike egenskaper.

Noe som gjør dette spillet unikt, og gjør at det fortjener et lite avsnitt i denne artikkelen, er PipBoy 3000, som er en minicomputer du bærer med deg. Den er til stor nytte, og inkluderer den spesielle V.A.T.S.-funksjonen. Det står for Vault-Tec Assisted Targeting System (for de som lurer...), og er en slags type aim-assistance. Dvs. den hjelper deg å uskadeliggjøre fiender gjennom et system jeg aldri har sett maken til. Det ser noe ut som bildet nederst, og hvordan det fungerer, ser du ganske godt på bildet.

Bruksanvisning:
      1.) Velg antall skudd du vil bruke på ønsket kroppsdel.
      2.) Trykk ferdig.
      3.) Muha-ha.

Som du kanskje har forstått, er det mengder av muligheter. Noe jeg digger med dette spillet, er det at du kan gjøre absolutt hva som helst! Det jeg hovedsaklig mener er at du kan møte en kvinne som sier at du må hjelpe henne med en bok, og da sier du, "Gidder ikke," og blåser av hodet hennes og tar pengene du hadde fått i lønn. Dette vil ikke ødelegge historien eller avslutte spillet, men derimot bør man se opp for samfunn, for i Fallout har Bethesda valgt å legge vekt på samhold, så hvis du ypper med en, så ypper du med hele gjengen! Det faktumet kan stå i veien for fremgang i spillet, men heldigvis så kan du løpe gjennom kuleregnet fra de nytjente fiendene og hvis du klarer, fortsette med oppdraget.

Det er noen oppdrag som går gjennom og er hele spillet. I tillegg er det mengder av sidemissions eller tilleggsoppdrag som står bak mye av friheten i spillet. Disse questene varierer mye, men krever også mye tid og som oftest mye ressurser, men det er jo verdt det, for premiene kan være overveldende og det kan gjøre spillet mye morsommere.

Grafikken i spillet er ikke super, men holdbar. Tatt hensyn til hvor stor verdenen er, og til tidens teknologiske muligheter, så kunne de ha gjort litt mer "finishing touches" her og der. Dårlig vann, visuelle glitcher og dårlig lyseffekter er med til å la grafikken falle ned på en "mye kunne bli gjort bedre". Dette er da innenfor dette sjangeret... innenfor grafikk. For sett bort i fra dette er alt annet perfekt! Atmosfæren i spillet kan fylle og påvirke rommet du sitter i, og stilen i spillet KAN være til å stille spørsmål ved, men forsatt helt utrolig.

Avstander er noen ganger for lange og kjedelige og kan få deg til å gi opp spillet, men ikke gjør det! Det er mye du kan finne på mens du lurer bortover de øde slettene. Det er en liste radiokanaler som dukker opp nå og da som gir litt underholdning, og det er alltid underholdende å ha det litt 'gøy' med noen raiders...

Holdbarheten er stor og det er alltid morsomt å prøve på ny fra en annen side av karmaet. Jeg fant ut at etterhvert fikk jeg lyst å legge ned spillet, men så startet jeg å tenke, "hadde væry gøy å prøve det", og så var det i gang igjenn. Jeg vil kalle spillet et slags must-play-spill og er noe du burde bruke noen kroner på hvis du ikke helt vet hva du skal kjøpe når du har alt. Uten dette spillet, har du ikke "alt".

Gameplay: 10/10
      Grafikk: 6/10
      Lyd: 7/10