Mass Effect 2

Et overlegent og realistisk Sci Fi eventyr på alle måter!

NB: "Mass Effect 2" er forsettelsen på en trilogi og av den grunn skal jeg prøve å ta avstand fra spoilere i den største grad til de som ikke har spilt i gjennom eneren eller det nyeste for å gjøre en muligens spillopplevelse bemerkelsesverdig ;)

Helgen har startet. 500 kr er forsvunnet fra pappas lommebok. Et stort, rundt, glis tar form når jeg tar i mot "Mass Effect 2" etter to års ventetid. Jeg har spilt i gjennom noe av det jeg tror allerede er årets spill, muligens det beste jeg har spilt.. noensinne.

Du stirrer ut vinduet på "Normandy". Stjerner. Endeløst med dem. Du har for ikke lenge siden fullført et av ditt viktigste, nei menneskenes viktigste oppdrag. Ditt lag utfører sine tjenester praktfullt, akkurat som forventet. Din pilot "Joker" får øye på noe mystisk på radaren. Et mystisk fartøy kommer ut fra ingenting. Det river mitt skip i fillebiter. Jeg blir erklært død. Slik forsetter den spennende historien om Shepard og de flerkulturelle rasene i universet. Året er 2183.

To år senere. Prosjekt "Lazarus" er komplett. Du våkner opp. Du er forvirret. Du er redd. Du frykter det verste. Organisasjonen "Cerberus" har gjort sitt beste for å gjøre deg slik du var. Minner, fysisk og psykiske egenskaper. Alt var som før. Du blir pent bedt om å samarbeide med dem, men sannheten er at du ikke har noe valg. Det er en ny trussel, dommedagen for menneskeheten og samtlige raser nærmer seg om Shepard ikke ordner opp.. igjen.

Bioware har tatt rollespillsjangeren til nye kinematiske høyder som vi trodde var utenkelig. "Mass Effect 2" overgår på alle måter sin forgjenger og leverer et av årets mest polerte spill i en finish du ikke vil tro før du ser det.

Hva er som driver en historie som "Mass Effect" fremmover? Hva er som gjør at du stadig vil finne ut hva som skjer og biter negler når du har tatt et meget kontroversielt morale valg? Måten historien fortelles på er enestående. "Mass Effect 2", ulikt sin forgjenger velger å legge vekt på at du skal rekruttere de, skarpeste hjernene, de beste krigerne og sniksomme leiemordere. Det er din jobb i å overbevise disse om at deres liv er vært å ofre. Det er disse heltene som driver historien fremover. Sakte, men sikkert utforsker du deres hjerner, du vil ha mer og mer informasjon, for du trenger, du trenger deres lojalitet for å lykkes i dette oppdraget det er usikkert om dere vil returnere. Deres motivasjon blir din som du stadig får vite mer om ditt lag. Du vil etter hvert som historien progresserer få din favoritt. Min er uten tvil Thane, en "Drell" med mørke hemmeligheter.

Bioware er kjent for dype dialoger med utfall du kunne bare kunne tenke deg i din våteste drøm. Måten de forholder seg til kinematiske dialoger gjør dette bemerkelsesverdig. Med "Mass Effect 1" introduserte Bioware et dialog system som åpnet muligheten for en rask, men farlig avgjørelse med samtlige karakterer.

"Mass Effect" gjør det mulig for den som spiller å raskt kunne ta et emosjonelt valg som enten fører til "Paragon", det vil si en god avslutning, eller "Renegade" hvor dialogen kan få negative utfall.

Dog den store styrken til "Mass Effect 2" er hvordan Bioware har laget det så personlig. Om du har spilt Mass Effect 1 vil du ha muligheten til å importere karakterene om du da har rundet spillet. Historien vil da endres drastisk med mange valg du kanskje ikke så for deg. Dette vil merkes allerede da "Mass Effect 2" begynner, jeg vil ikke si mer.. Valg som ble gjort i "Mass Effect 1" vil jakte deg i oppfølgeren. Dette vil du kunne legge merke til da gode gjerninger vil ble husket eller frekke handlinger vil ta seg opp. Valg som ble gjort allerede fra "Mass Effect 1 " er med på påvirke det endelige utkommet av "Mass Effect 2" og vil ha mye å si i "Mass Effect 3" bare så dere er klar over det. Du får en fantastisk følelse når det du sier og gjør faktisk betyr noe og dette er en utrolig sensasjon fra å få fra et spill. Det er få som klarer det. Mange prøver, noen lykkes, flertallet flopper.

Til dere som fikk aldri spilt "Mass Effect 1": Ingen grunn til å gå glipp av dette! Selv om du ikke har muligheten til å importere karakterene dine fra "Mass Effect 1" har Bioware på forhånd gjort noen valg for deg slik at dere nykommere ikke føler dere helt utenfor. Dog selv om Bioware gjør en ganske god jobb har de nærmest fått en umulig jobb i å plassere nye fans midt inni en trilogi.

Det var mye rusk og fanteri med "Mass Effect 1 " Personlig var det årets spill for meg og jeg kost meg med det i over 150 timer + føltes det som noe manglet. Det var mye feilkoding på teksturene som stadig poppet opp, Lip-syncen føltes feil, tomme planeter med uinteressante side-oppdrag som nesten ikke hadde noe relevans med hovedoppdraget å gjøre, og vi kan vel ikke glemme de lange heisturene. Jeg må derimot si at jeg foretrakk disse heisturene fremfor lange lastetider selv med spillet installert på HDD. Bioware har derimot benyttet anledningen til å høre på sine fans og kritikerne om hva som kunne forbedres. Resultatet er en gjenoppbygging som skjærer gjennom feilene fra Mass Effect.

Selv om er blitt vitne til en bedre opplevelse enn forgjengeren er det dog litt småpirk som kan bli funnet her og der. På den tiden jeg har fullført spillet tre ganger siden release har jeg vært vitne til at jeg plutselig sitter fast i områder som jeg ikke kan komme meg unna uten en ekstrem kombo med en dash av super special button mashing samt at lyden har forsvunnet et par ganger. Dette gjelder da Xbox-360 versjonen og ikke PC som jeg ikke har kjøpt til.. enda.

Når vi først er gang med hva som er forbedret kan vi ta oss litt tid for å snakke om grafikken og designet. Det er et langt mørkere design vi er vitne til med en dyster stemning ulikt før. Det føles som jeg er vitne til en fortelling hvor alt blir mørkere etter hvor lang du kommer. Vi som har spilt "Mass Effect 1" vet at områdene du beveger deg er mer isolerte områder med lite form for utforskning. Triste og kjedelige områder for min del utenom et par gode nyanser.

Når vi kommer til "Mass Effect 2" har samtlige deler blitt forbedret. Jeg spiller på en 46" Full HD og merker forskjellen umiddelbart, selv før det kom ut sa jeg til meg selv "de trenger jo ikke egentlig å gjøre noe med grafikken", men etter å ha sett forbedrelsene er jeg ikke i tvil. Vi er også vitne til mer åpne områder i oppfølgeren. Side-oppdragene bærer alle som en et egendefinert preg som du ikke finner igjen og et mystisk design som gjør at du stadig vil utforske grunnet dette. Storbyger som Omega og Illium bærer et preg av galaktisk møtested som har innfrid og overgått alle mine forventninger. I tilegg har teksturproblemene blitt fikset opp i slik at du aldri føler at grafikken har en "downside"

Det er ikke bare det tekniske som er blitt forbedret. I "Mass Effect 1" var vi vitne til et loot- system som klarte å begrense seg selv og ga deg dritt våpen for hver fiende du drepte. Noe som endre med at etter noen kamper vill du ha 150/150 items og du måtte bruke 5-10 minutter for å ta bli kvitt alt dritet som ellers kunne gjort seg godt på garasjesalg . I "Mass Effect 2" er ikke dette tilfellet. Du vil maks kunne ha mellom 15-20 våpen, og det er oppgradinger som gjelder. Det er nå du kunne ønske at du kunne hatt 99999999 creds som i eneren, dessverre er ikke dette tilfellet. Penger er ikke lett å få tak i. Det er noe du gjør deg fortjent til. Ved å fullføre oppdrag, åpne safer, finne bokser og lete rundt. En oppgradering betyr så mye mer og du føler at loot systemet er ikke til å kjenne igjen. Med andre ord, det er kraftig forbedret.

Jeg føler at det er på tide å fortelle dere litt om gameplayet og de ulike klassene. Mange vil kanskje være uenig med jeg skiver, men det får dere heller skrive en kommentar i kommentarfeltet. Jeg mener at "Mass Effect 2" er en blanding mellom RPG, action-RPG og tactical-Shooter. Det byr på mange utfordringer. Spesielt om du spiller på insanity- spillets høyeste vanskelighetsgrad. Da vil du ikke løpe rundt med en shotgun og "one-shoote" fiendene dine. Du blir utfordret til å tenke taktisk. Hold deg i dekning store deler av kampen, og for all del; Dukk når skjoldet ditt er ferdig. Sekunder skiller mellom liv og død i en kamp der du kontroller, men på grunn av noen sekunder uaktsomhet får deg og laget ditt drept.

Det er nettopp her Bioware har klart å implementere de ulike klassene svært god. Da jeg først begynte å spille hadde jeg hardcore på i tilegg til jeg hadde importert en 98timers fil fra "Mass Effect 1". Jeg merket med en gang at den eneste måten jeg vill komme meg levende unna som en soldier ville være å spille taktisk. Det er nettopp her bioware kombinerer rå kraft med "biotcis" Store våpen med en akt smidsomhet og kampen går smurt. I "Mass Effect 1" var soldier et overlegent valg, noe som etter vært gjorde det kjedelig å spille denne klassen. I "Mass Effect 2" er klassene likt spesialisert med side fordeler og ulemper.

For å komme tilbake til sjangervalget mitt av spillet. "Mass Effect 2 "er for all del et rollespill, men det fokuserer langt mer på action, og mindre av rollespillelemæntene som vi er vant til å se i andre rollespill. Samtidig må vi kunne konkludere med at et vi får være vitne dialoger som aldri før, moralske valg som kan selv få det sterkeste hjertet til å felle en tåre. Vi har også en karakterbygging med samtlige karaktermedlemmer. Dessverre har de forenklet talentpoengene dine. Dette fører med seg positive og negative øyeblikk. På den positive siden blir det mer oversiktlig, et langt mer konkret system som på ingen måter gir deg unødvendige talenter å bruke dine poeng på. På den andre siden derimot må jeg kunne konkludere med at jeg savner flere talenter og flere poeng, men ved å gi talenter ville du hatt flere muligheter, og det er jo nettopp det rollespill handler om- muligheter. Ved å redusere maks levelet fra 60 til 30 føler jeg at enda mer av rollespillelemæntet blir tatt vekk, men dette følger ikke med seg noe negativt. Om min mening kunne blitt implementert ville jeg ha ønsket at fiendene gikk opp i level når du fikk din utsøkte XP slik at spillet hadde blitt enda litt mer utfordrene.

Jeg spiller som sagt som Soldier og Adept. Førstenevnte langt mer. Jeg føler at nøkkelen til suksess i kamp ligger i kunne lese situasjonen. Vite nøyaktig når du skal bruke en av dine krefter for å nøytralisere en av spillets skurker. Om du klarer å tilpasse deg kampsituasjonen i "Mass Effect 2" kan du nå langt .Det er nettopp derfor det er så bra det de har laget et system som er lett å mestre og samtidig gøy!

For å avslutte gameplay- delen ønsker jeg å si at mange av dere husker sikkert Makoen fra eneren? Denne er for oss veteraner vekke og for dere utvitende er dette et kjøretøy som ikke passet noe særlig bra.Til gjengjeld får vi lov til å skanne planeter, noe som er grensen til avhengighet. Dog vi får se hvordan Hammerheaden blir i den kommende DLC utgivelsen senere på året. Akkurat nå er det viktigere å samle platinium

Det aspektet jeg ønsker å nevne før jeg setter karakter og skriver konklusjon er lyden. Om jeg skal få lov til å være helt ærlig må jeg få si at lyden generelt, stemmene, og lydsporet som er her tilstede gjør dette til mest interessante jeg har hørt på mange år innenfor Sci Fi sjangeren. Jeg anbefaler deg til å kjøpe dette og jeg legger ved en to linker for du virkelig kan høre lyden i sin prakt! Det er langt bedre og mindre tamt enn "Mass Effect" og overkjører det totalt. På tide at subwooferen din får seg en rundtur!

Voice-castingen Til "Mass Effect 2" skuffer ikke. Med Martin Sheen som the "Illusive Man", og Michael Beattie som Mordin Solus har du noe å glede deg over!

Vedlagte linker:

p=8AAD86B33069D67B&index=1

p=8AAD86B33069D67B&index=9

Konklusjon

"Mass Effect 2 " er uten tvil et av det beste spillet jeg noen gang har spilt. Måten du spiller på, valgene du tar som kan få fatale konsekvenser for deg og dine nære, en verden som venter på å bli utforsket gang på gang i frykt for å at du skal ha glemt noe. Holdbarheten er på topp og du vil være vitne et praktverk av spill. Det negative med " Mass Effect 2 " er småpirk. Det er så lite som skiller dette fra å være et sant mesterverk. For det første vil det være lurt å spille" Mass Effect 1" siden 2èren nærmest forventer at du kan historien og litt forvirring kan oppstå. I tilegg er vi vitne til at du kan bli satt fast i området du er i, enten en kasse, eller vegg, dog dette skjedde meg med bare to ganger i løpet av mine 3 gjennomganger. Det siste jeg vil utsette på dette spillet er at det for min del var litt for kort. 35 timer var dessverre ikke nok..

Min karakter: 10/10

Med dette avslutter jeg med å si: Gled dere til "Mass Effect 3"!

Medlemsanmeldelser11