Mass Effect 2

Skrevet av: howletx   2010-03-06

Anmeldelse av Mass Effect 2:
Inneholder spoliers fra Mass Effect 1 (og små spoliers fra begynnelsen av Mass Effect 2 i historie delen)

Shepard er tilbake, eller er han det? Det er opp til deg! Hvis jeg får lov til å sitere Wolverine: "How can a dead man kill?" er du klar til å finne det ut? Etter at originalens slutt faktisk ga deg en følelse av at kapittelet i sagaen var over fant du ut i begynnelsen av det nye at nei, kampen er enda ikke over! Før spillet var sluppet var det rykter om at Shepard var død! Så hvordan kan Shepard blåse hue av Geth, og andre nye venner? Les videre for å finne det ut.

Grafikk:
Hvis du har spilt originalen når det var nytt vet du at spillet hadde et av de beste grafiske modellene for sin tid. Nå er det mye bedre! To år har godt, og tre års forbedring har vært under arbeidet her... vent nå litt! Mass Effect universet har mange rare skapninger, mange raser som man ikke kunne tenke seg var virkelige i vår verden! Og fortsatt virker alle så livaktige og ekte. Mennesker er de eneste som de har hatt inspirasjon for å lage. Men de andre er helt lagd av Bioware! Det er f**king amazing! At de skal se så ekte ut, og ikke være inspirert av noe ekte engang! Men det som kanskje skremmer meg mest er at selv om dine nye hjelpere Miranda og Jacob er kanskje de to(etter en gammel kjenning i en romdrakt) som jeg følte som mist livaktige. Den personen som jeg følte at var mest livaktig var den store krigeren Grunt. Men også de nye rasene som er med og hjelper deg Dreel karakteren og Salerian karakteren(det er en ny rase til som hjelper deg, men denne vil jeg helst ikke snakke noe om) virker veldig ekte, men kanskje det er fordi at jeg ikke hadde noen bilder allerede å basere dem på! Som et hvilket som helst annet TPS spill, så har det flere skytevåpen. Og disse holder også standarden til resten av spillet. Selv om våpna ikke er så livaktige siden de i utgangspunktet er helt F**ka så er de "tegnet" bra. Og selve konstruksjonen av dem er bra, men klarhet, farge etc. er ikke så imponerende. Bygninger er det av omgivelsene som gir et dårlig inntrykk, i motsetning til skog på tropiske planeter så har byene lite preg på seg som du ikke har sett før. Flere av de karakterene som er menneskelige er tatt fra ekte personer. Martin Sheen, Seth Green, Keith David og Carrie-Anne Moss er noen av de som jeg klarte å i gjenkjenne. Men hvilke roller de har må du nesten finne ut selv ;) Men det som virkelig er utrolig er at det grafiske nivået som holdes, holdes uansett hvordan din Shepard ser ut, hvilke lag kammerater du har, og hvilke våpen de har.

Lyd:
Hva skal lyden i et spill som holder sted i verdensrommet høre ut? Skal det høres tomt ut? I starten av spillet er dere ikke så mange på skipet ditt, eller rettere sagt, det er mange der, men ikke så mange som du kan snakke med, derfor får du en litt ensom følse, du kan føle det som om du er alene med ditt oppdrag. Og ja jeg tror dette er lydens skyld, siden den ofte er tom. På rommet ditt er det en musikkspiller, jeg fant ingen musikk jeg likte spesielt, og ingen av knapp! Kanskje de gangene du ikke føler deg alene er når du har med deg to av dine lag kammerater og drar ut for å stoppe ondskapen. F.eks på diskoen på Omega føler du deg ikke alene, fordi at det er høy musikk, og du ser mange personer, og de lager lyder.
Jo lenger i spillets historie du kommer jo mer får mannskapet ditt noe å snakke om. Og jo flere lag kammerater får du, derfor blir det mindre ensomt. Og jo flere venner du får jo mindre ensom blir du. Dette er vel meningen siden du skal bygge opp et lag, og at du skal føle deg som om du virkelig er menneskelighetens siste håp. Stemme synkroniseringen passer også ofte perfekt. Og det er ved replikkene til karakterene at personene virkelig kommer frem. Slik som at Asari krigeren vil du ikke vite at er over 800 år gammel, og har barn som hun må ta "hond om" før du har snakket med henne over en lengre periode. Våpen lyder som reloading, og skyting høres riktig ut, ikke nødvendigvis ekte, men det er fordi at det er et spill basert på en fremtid, en alternativ fremtid, med ny teknologi som vi ikke kunne ha forestilt oss ute på kampområdene i nåtidens Jord. Spør du meg så er det eneste som spillet mangler for å ha en så nær perfekt lyd som mulig er et ekte soundtrack, med skikkelig musikk.

Gameplay:
Hvis du ser på hva vi allerede fikk av Bioware i Mass Effect 1 så er det MANGE overraskelser i Mass Effect 2! Elska du den massive PRG delen av Mass Effect 1? De har fjernet deler av det! Hvis det var de følgene grunnene som gjorde at du likte Mass Effect så burde du kjøpe Dragon Age: Origins i stedet: Finn ditt eget utvalg av drakter og beskyttelse som du kan velge hvilke av deg eller dine ferdesmenn som skal ha. Hvilke våpen som du og dine ferdesmenn skal bruke til å blåse opp dine motstandere. Disse delene er blitt fjernet av Bioware! Det er kanskje fordi at de vil gjøre det mer Action-Basert. Men du har fått noen nye RPG elementer i stedet. Elementer som kanskje skal få deg til å føle deg som en leder i skipet ditt. Slik som at du skal ut å skaffe resurser, for disse resursene vil du kunne kjøpe oppgraderinger til deg, lagkammeratene dine, og skipet du er i. Men kanskje det elementet som Mass Effect er best kjent for, eller i hvert fall som mange liker med det er blitt bedre, samtidig som det er blitt bevart. Hva snakker jeg om? Selvfølgelig snakker jeg om konversasjonene, samtalene. Som sagt så kommer hele personene frem under samtalene du har med dem. Du velger hvem selv hvem du vil bli kjent med, og på hvilke måter du vil bli kjent med dem. Går ting ikke den veien du vil? Nei vel drep ham da, eller vil du prøve å snakke deg ut av det? Det er ditt personlige valg!
Spillets kampsystem er egentlig ganske Basic, og ganske avansert samtidig. Igjen er det ditt valg. Spillet bygger på et coversystem meget lik det i Gears of War. Noe som igjen er et stort pluss i min bok. Sammen med et cover system har du også masse våpen med deg. Dette skaper det som jeg kalte Basic. Hvis du legger til de kreftene du har/får, finner du det litt mer avanserte. Ved valg av venner kan du også velge deres våpen og krefter, selv om alle de har 2 våpen, så velger du hvilket de skal bruke. Her kommer det avanserte systemet i Mass Effect 2 fullt inn.
For oppdragene du fullfører tjener du penger, men på oppdragene kan du finne flere ting. På noen oppdrag finner du nye våpen, noen finner du mer penger, eller ressurser. Til og med sen sløveste kniven på denne siden vet hva man kan gjøre med nye våpen i spill. Penger kan bruker til det meste man regner med, slike ting som oppgraderinger til skipet, våpnene, rustninger og andre diverse ting og tang. Samt disse kan de også kjøpe dekorative ting til ditt eget personlige "cockpit." Resursene har samme virkning på våpen, skipet, rustningen og de andre diverse, men for resursene kan du handle ombor ditt eget skip. Det er også et minispill som handler om å lete etter disse resursene, dette går ut på at du sender "utstrakter" ned for å ta opp ressursene. I-motsetning til resten av det geniale gameplayet var dette bare rent kjedelig.
Du kommer til å reise igjennom galaksen for å hjelpe gode venner og allierte i sine kamper. Flere av dine gamle venner vil trenge din hjelp, men også flere av dine nye. Uansett hva dine avgjørelser var i det første spillet vil alle disse bli overført til det andre. Dette betyr at hvis du valgte å drepe den vennen vil du ikke møte den vennen, men ta konsekvensene av mordet. Men valgte du å redde noen vil de hjelpe deg. Hvis du ble forelsket og hadde en korselig slutt på eneren vil dette også følge med deg. Men hvis du ikke på en eller annen måte ikke har spilt eneren vil du svare på spørsmål som sier hvordan du har gjort ting. Forhåpentlig vis vil dine aksjoner i dette spillet og det forrige ha en mening i det neste likedannet.

Story:
Hvis du husker hvordan historien til ME1 slutta så er du heldigere enn meg. Jeg husker hva som var hovedsaken. Men hvis jeg husker riktig så døde IKKE Shepard. Dette fikk vi vite senere i en trailer hvor han var oppført som KIA (killed in action), dette brakte store reaksjoner hos folket, hva skulle skje med ME2 uten Shepard? I et forsøk på å redde alle han bryr seg om under et angrep på skipet sitt dør faktisk Shepard. Leder for skurk organisasjonen Cerberus "The Illusive Man" har brukt mye penger og lang tid på å leke Gud. Han har nemmelig brakt Shepard tilbake fra de døde, med en maskin som Cerberus har bygget.

Jeg startet med å spørre hvordan en død man kan drepe, nå har du fått svaret, de må først bli brakt tilbake fra de døde. Som kaptein på Normandy 2 er hele universet ditt, det er du som skal utforske det. Kanskje det viktigste er at det er mulig å forandre på nesten alt som gjøres med din karakter. Eller alt som kunne blitt forandret hvis du skulle lage en ny Shepard. Uansett hva du gjør så følger historien en linje som går fra A til Z. Men det er du som bestemmer hvordan linjen skal se ut, du velger selv om G skal være der, eller om den ikke skal være der. De eneste du må ha med er noen av de første bokstavene, og noen fra midten, og slutten, resten er opp til deg. Det kan gå sakte, og rolig fremover, eller det kan være en halleluja tur. Dette er selvfølgelig i overført betydning.

Be you angels? Ney, we are but men!
Du er en man, men om du skal være en engel eller en djevel er opp til deg. Dette er et kjøp som du ikke kommer til å angre på. Jeg selv brukte nesten 30 timer på første gang igjennom. Men så er det bare det å gå over spillet flere ganger, og kose seg enda mer. Som jeg sa dette er et kjøp som ikke kommer til å angres, og som du kan være stolt av å ha i den spill samling.

Grafikk:10
Lyd:9
Gameplay:10