Heavy Rain

Da Quantic Dream i 2005 lanserte «Fahrenheit» også kalt «Indigo Prophecy», ble Quantic Dream beskrevet som en spillutvikler som gikk ut av andre spillutvikleres linje og laget alt annet enn andre har gjort. Istedenfor for å lage klassiske spill som enten var lik andre spill eller revolusjonerte spillsjangeren gikk «Quantic Dream» utenfor spillenes linje og lagde noe ingen før har sett.

I Februar 2010 lanserte «Quantic Dream» et nytt kontroversielt spill, nemlig «Heavy Rain» som er blitt beskrevet av David Cage som et interaktivt drama. Men er dette interaktive dramaet nok til å få en ny start for eventyrspill? Det får dere lese i denne anmeldelsen!

The Origami Killer

I «Heavy Rain» spiller du som 4 forskjellige personer, med forskjellige historier, bakgrunner og agendaer. Du spiller som den ensomme familiefaren Ethan Mars, FBI- agenten Norman Jayden, privat etterforskeren Scott Shelby og fotograf og journalist Madison Paige.

Hele historien i «Heavy Rain» følger morderen «The Origami Killer». Han går løst på unge gutter fra 4-10 år, drukner dem i vann og planter en orkide på magen og en origami figur i hver hånd.

Plutselig forsvinner Ethan Mars sin sønn sporløst og med både visjoner av drukne kropper og psykologiske problemer starter jakten på hans sønn Shaun Mars og den ukjente Origami morderen. Og med senere hjelp fra både Madison Paige og Norman Jayden får vi en historie spillere vil sendt vil glemme.

Konsekvenser

«Heavy Rain» er et spill som lar deg gjøre mesteparten av det man gjør i vår dagligdagse verden, både å lage mat, passe på unger og se på TV fungerer i «Heavy Rain». Men noe som utviklerne hos Quantic Dream har bevist er at alt du gjør, hver lille detalj du gjør i spillet får konsekvenser, for eksempel om du ikke lar Shaun se på TV vil han hate deg i en god stund igjennom spillet. Og slike ting må enhver som spiller «Heavy Rain» passe seg for.

Noe av det som gjør «Heavy Rain» veldig unikt i forhold til andre spill er at det er alltid noe nytt i andre eller tredje gjennomspilling. Om det er noe du ikke gjorde i første gjennomspilling som du gjør i din andre gjennomspilling så vil du alltid oppleve noe nytt. Og det er slike ting som gjør at «Heavy Rain» har ikke bare en slutt som andre spill som for eksempel «Call of Duty» og «Battlefield» men mange forskjellige slutter etter hva du gjør i spillet, og etter hva du sier og uttaler deg.

Konsekvensene er det som gjør at «Heavy Rain» har veldig god holdbarhet, for du vil hele tiden finne ut hva som hadde skjedd om du gjør det og om du sier det. Noen ganger kan det være så store konsekvenser for du velger å gjøre feil ting at du mister mange minutters spilletid pga at du valgte feil, og slike ting har en god del å gjøre med historien.

En annen utrolig morsom sak i «Heavy Rain» som jeg tror jeg kanskje aldri har sett i noen andre spill, og det er at om en av personene du spiller som dør, så må du ikke laste opp siste lagringsdata eller at det blir noe game over. Du kan bare fortsette å spille med den neste personen helt til alle de 4 personene dør, så slutter spillet. Og personene kan dø av det meste når du kommer deg langt inn i spillet.

Button smashing

Gameplayet eller hvordan spillet spilles som det også kan kalles er ikke lik andre spill, det er helt annet. Om du har spilt spill som «Dragons Lair» eller de store bosskampene i «God of War» vet du hva jeg snakker om, for slik er gameplayet i «Heavy Rain»,

Det du i-grunn gjør i «Heavy Rain» er å trykke på knapper, eller knappene som vises på skjermen, altså Firkant, Runding, Krysset osv. Man går med R2 og høyre spake. Det kan kalles mange ganger button smashing. Om du vil ta av opp noe fra et gulv i spillet så trykker du opp med høyre spake. Om du må trekke ned noe så trykker du på knappen som vises på skjermen x antall ganger.

Noe som irriterer meg enkelte ganger er at knappene enten blir synkronisert litt for dårlig i situasjoner der du må kjappe deg å trykke på riktige knapper på riktig tidspunkt. Selv om man trykker helt rett så kan det være noe som går galt slik at du ikke får greid akkurat den knappen. Heldigvis skjer akkurat det kun noen få ganger i spillet, slik at det ikke er noe å rive av seg håret for. Det kan også bli noen ekle kameravinkler når man går slik at man enkelte ganger går helt feil vei enn der man skal gå. Dette er heller kun i veldig få situasjoner, så det er ingen grunn til å kaste konsollen og kontrolleren ut av vinduet, sammen med TV-en.

Varierende

Noe av de beste aspektene ved «Heavy Rain» er at det er veldig variert. Ikke kun med at i kun er en plass og går. Men at atmosfæren og personene man spiller som er så varierende at det aldri blir ensformig å spille som dem, eller selve spillet.

Atmosfæren i «Heavy Rain» er helt strålende. Og den suger deg virkelig inn i spillet historie som gjør deg som en del av selve spillet som veldig få spill har klart å gjøre med meg. Atmosfæren kan gjøre at du plutselig begynner å gråte, ha det moro, smiler av og til og rett og slett det aller meste man gjør i virkeligheten.

Når man spiller som Ethan Mars vil man mange ganger føle som at man er en stor del av familien hans, og at man selv bestemmer hva som skal skje videre med han, ettersom at man kan regne han som hovedpersonen i «Heavy Rain». Man vil også føle seg i dagliglivet i spillet slik at man føler seg tett innpå karakterene.

Grafikk og lyd

Disse 2 elementene i «Heavy Rain» er 2 ting man ikke kan klage på. Grafikken er utrolig flott laget, kanskje jeg også kan bruke ordet fantastisk her i tillegg? Jo det kan jeg!

Detaljene i omgivelsene er svært godt detaljerte. Men jeg kan nok ikke ordet fantastisk her. Ettersom at det er enkelte ting utviklerne hos Quantic Dream kunne gjort bedre. Og da mener jeg detaljert. Steiner, hus og slikt kunne godt vært mer detaljert, men de er gode nok til at man kan tro at husene er fotografert fra virkeligheten. Noe jeg så absolutt kan bruke ordet fantastisk på er personenes ansikter. De er så detaljerte med både føflekker, hårstrå, kviser and the list goes on.

Skyggene i «Heavy Rain» er også ganske bra utviklet og man vil til tider tro at dette er virkelighets bevisene skygger, skygger som stammer fra virkeligheten. Og man vil se at omtrent hvert eneste objekt har skygge.

Lyden kan jeg være ærlig å si er bedre enn grafikken, selv om de 2 elementene ikke kan sammenlignes. Både stemmeskuespillet, fugler og biler høres veldig realistiske ut og man vil tror at utviklerne har tatt opptak av biler som kjøres i virkeligheten. Har de det?

Lyden er også veldig bra på flere måter. Som når man går opp og ned trapper, man spaserer i sølepytter, bilene bråker og dødelige kamper. Det er rett og slett utrolig hvor bra både soundtrack og selve lyden i spillet er. I tillegg gir musikken i «Heavy Rain» en stor viktig del ved å gi følelser i spillet. Ettersom at Quantic Dream har mange ganger greid å gjort meg til å gråte.

Konklusjon

Alt i alt er «Heavy Rain» et svært god action- thriller for alle som liker sterke historier, følelser og et rikt persongalleri burde spille. Og enhver som eier en Playstation 3 burde ha. Og har du ikke en Playstation 3 så skaffer du en. Har du ikke en TV så skaffer du en. Har du ikke en stue så skaffer du en. Og har du ikke.. ja jeg skal slutte nå, men du skjønte meg forhåpentligvis. For «Heavy Rain» er et spill du burde prøve, skrev jeg at du burde prøve det eller?

Karakteristikk:

+ Fantastisk grafikk, utrolig spennende og engasjerende historie, kjempe bra lyd, alt du gjør får konsekvenser.

- Et par hull i historien, et par bugs og feil her og der, når du har spilt «Heavy Rain» vil du føle at andre historiedrevne spill er utdaterte.