Red Steel 2

I 2006 kom det første Red Steel spillet. Det lovte mer enn det kunne holde og fikk ikke mer enn middelmådig kritikk de fleste steder. Nå fire år senere kommer spill nummer to i serien. Ble det en flopp? Eller fikk de endelig til skikkelig sverdfekting? Jeg har dratt til Caldera som medlem av Kusagari klanen og testet.

Historien i spillet handler om at du som forvist medlem av Kusagari klanen returnerer til din hjemby Caldera etter å ha vært forvist i fem år. Men din hjemkomst blir ikke helt som planlagt. For en gruppe kalt Jackals og deres leder Payne har invadert byen og resten av dine klansmen er ikke til å finne igjen. Den eneste du finner er sverdsmeden Jian som du sammen med prøver å finne ut hva som skjedde i Caldera og ta hevn på den som har skylden. Ikke en spesielt fengende historie for si det sånn. Den kommer verken til å få deg til å le eller gråte, men den funker godt som en grunn til å kutte og skyte alle fiendene på veien. Personene i historien har også en viss sjarm over seg.

Men selv om Ubisoft ikke har lykkes helt med historie tar de det opp igjen med selve kampsystemet. For det er jo det som hovedfokuset til spillet. Nemlig å skape intense sverd og skyte kamper. Dette funker svært godt, sverdet følger ganske nøyaktig dine bevegelser og man kan slå både kraftige og svake slag med sverdet avhengi av hvor kraftig man slår med Wii Remoten. I tilegg er det mulig å blokkere fiendens angrep, dukke unna og skifte om til pistol om du skulle foretrekke det. Alt dette går svært raskt og er mulig med dødelig presisjon takket være Wii Motion Pluss og det kombinert med noenlunde smarte fiender gjør at kampene holder seg intense og variert igjennom hele spillet. Man har også i tilegg til disse elementære tingene det som kalles for finishers. Dette er spesial angrep som kan aktiveres når fiendene er i en viss stilling eller har mistet nok med helse og det gjør som navnet tilsier, slutt på dem. For å lettest få til slike finishers er det lurt å bruke ulike angrep for å klare en kombo, noe som gjør at det ikke bare blir hjernedød hugging med Wii Remoten. Etter hvert som du kommer videre i spillet og tjener mer og mer penger får du også nye teknikker og krefter du kan kjøpe. Dette hjelper i stor grad på variasjonen i kampene.

En annen ting som spillet også skårer høyt på er grafikken. Ikke bare er Caldera og resten av spillets elementer laget i en unik stil som blander vesten og Asia, men det ser også svært pent ut. Det er laget i svært stilig Cel-Shadet grafikk uten en eneste lavoppløst tekstur. Tvert i mot, alle teksturer og modeller ser svært fine ut og animasjonene fungerer utmerket. Til og med i de mest hektiske kampene holder frameraten seg på topp. Det er rett og slett et av de peneste spillene som er kommet ut på Wii.

Musikken er heller ikke verst og også her merker man at Ubisoft har gjort sitt ytterste for å blande de to stilene i spillet. De har også fått musikken til å stå i stil med situasjonene du befinner deg i. Blant annet blir musikken svært hektisk slik at man kjenner adrenalinet pumpe når fiender kommer fram og en litt mer rolig tone når du går rundt alene. Dessverre føles musikken til tider litt platt, selv om det ikke er ofte.

Til tross for at det er mye positivt å si om Red Steel 2 er det dessverre slik at det har en stor svakhet, nemlig holdbarheten. For selve hovedeventyret varer knappe 10 timer avhengi av hvilken vanskelighetsgrad du har det på og etter det er det ikke så mange grunner til å fortsette å spille. Du kan jo selvfølgelig prøve å få tak i alle oppgraderingene, gjøre de resterende sideoppdragene osv, men uansett vil det ikke bli altfor mange flere timer du blir sittende. Dette er nok det som trekker mest ned på spillet siden du sitter igjen med en følelse av å ville ha mer når det er ferdig.

Så leter du etter et spill som du har tenkt å ha lenge er nok ikke dette noe for deg, men ønsker du et spill med hektiske kamper og som gir deg en skikkelig adrenalinfylt opplevelse så lenge det varer. Ja, da er dette et spill for deg.

+: Flott grafikk og hektiske kamper.

-: Kort holdbarhet og bare en ok historie.

Gameplay: 8/10