Call of Juarez: Bound in Blood

Nå som jeg er i westernstemning etter å ha spillt mye Red Dead Redemption, så fant jeg ut at jeg skulle dykke inn i Call of Juarez: Bound in Blood atter en gang for å si min mening om spillet.

Call of Juarez: Bound in Blood er en prequel til det originale Call of Juarez, og skjer derfor før handlingen av det originale spillet.
Call of Juarez: Bound in Blood er for de som ikke vet det et førstepersons skytespill satt i en western stemning. Handlingen er derfor satt til Amerika, der sørstatene kjemper mot nordstatene. Alle vet at nordstatene vant til slutt, men dette er ikke hva spillet egentlig handler om. Den handler først og fremst om en skjult skatt, som selvfølgelig nok er forhekset. Rimelig originalt egentlig.

Det er tre brødre som dette spillet er fiksert rundt, og deres navn er Ray, Thomas og William. De er brødrene McCall. Ray er den eldste, mens William er den yngste. De er tre vidt forskjellige karakterer, og det er de som driver historien fremover. Der William er en person som er høyt troende og er veldig mot vold i guds navn, så er Ray og Thomas det strake motsatte. Spesiellt Ray ligner mye på Marcus Fenix i hvordan han oppfører seg. Thomas er litt roligere, men er like voldelig og dødelig som sistnevnte. Han er litt mer av den typen som bruker kastekniver og tau, mens Ray er mer av den typen som stormer med en gatling gun. Den smarteste og klokeste av dem er William, og han forstår konsekvensene mer enn sine brødre.

Brødrene Ray og Thomas, som er sørstats-soldater, opplever en konflikt mellom seg og de høyere maktene i sørstaten. Først handler det bare om at de ønsker å forsvare hjemmet sitt og derfor ønsker å desertere, fordi sørstaten ønsker å trekke seg tilbake. Men etter hvert handler det om mer enn som så. Og som du sikkert kan forstå, så er skattejakten i gang! Og de er ikke alene.

William er han som greier å holde kontroll over Ray og Thomas, slik at de ikke dreper hverandre. En konflikt som handler om kjærlighet oppstår mellom dem i spillet, og gjør historien bare enda mer interessant og realistisk.

Vel, gameplayet i seg selv er kanskje ikke realistisk, fordi brødrene dreper flere hundre menn med allt de har av western-våpen, men hvem bryr seg virkelig om at allt skal være så sinnsykt realistisk? Man kan nøye seg med at grafikken har en naturtro stil, og ser merkverdig nok fantastisk realistisk ut. Fargene er noe av det beste jeg har sett i hele mitt liv! Western har som western har, høye kaktuser og dyner av sand. Men man har også grønne skoger, med de høye originale amerikanske trærne. Det som trekker ned grafikken fra å være noe av det beste jeg har sett, er de mange pop - upsene som popper opp over allt.

Variasjonen i spillet er fantastisk. Noen ganger er det litt free roam, der man kan ri rundt i et rimelig stort område og gjøre quester som å jakte på banditters hoder, og andre ganger er det litt mer lineært der man holder seg til en fast rute. Dette skaper en variasjon som gjør at man har lyst til å spille helt fram til rulleteksten kommer. Det jeg likte best av allt var at man alltid fikk gode twister og nye overraskelser i historien. Man blir veldig overrasket noen ganger.

Musikken er sterkt western inspirert, og er fornøyelig, men det er først og fremst stemmeskuespillet som viser de sterkeste kortene sine. Spesiellt brødrene har en stemme som lett kunne ha vært fra enhver westernfilm! Lydeffektene er også godkjent. Våpnene har gode avfyringslyder, og det smeller hardt og høyt!

Man har faktisk et fungerende cover-system i spillet, men den feiler litt fordi det er ikke så lett å bruke den. De kunne godt gjort mer av den, eller bare kutte den helt ut.

Spillet har overraskende nok faktisk en multispillerdel, der man kan spille forskjellige moduser mot andre spillere i verden. Her går man opp i rank, og låser opp nye karakterer etter hvert med andre egenskaper og våpner, ikke ulikt i andre spill. De modusene som finnes er fornøyelig, og kan være veldig underholdende til tider, men jeg har ikke holdt på så lenge med den. Spillet har opp til 12 spillere på en bane, så det er nok action på de western-inspirerte stedene.

Spillbarheten er i for seg god, med både en enspillerdel og en multispillerdel, men jeg kunne gjerne sett for meg en co-op kampanje med i spillet. Passer perfekt fordi du nesten alltid har brødrene dine med deg.

Konklusjonen min er at alle som liker western kan gi dette spillet en sjanse. Det er ikke like bra som Rockstars Red Dead Redemption, men føyer seg i alle fall inn i rekken som en av de aller beste westernspill til dags dato. Jeg er i alle fall storfornøyd og koser meg med dette spillet. Er du sulten på mer Red Dead Redemption? Da trenger du ikke lete lenger!

Hva er bra?
- Fargene
- Variasjonen