Red Dead Redemption

Skrevet av: Kronoz   2010-06-09

Skutt og etterlat for død finner den hardbarka gårdsjenta, Bonnie, John Marston på prærien. Etter god pleie er vi klare til å ta opp jakten på de ansvarlige, og redde familien vår i god spagettiwestern stil.

John Marston er tidligere lovløs, og har prøvd å skaffe seg et lovlydig liv for seg og familien sin. Som de fleste sikkert vet så går dette sjeldent bra. Når agenter fra regjeringen kidnapper kone og barn er han nødt til å jakte ned restene av sin gamle gjeng.

Verden er åpen for oss helt fra starten av, og den er massiv. Her finner vi langstrakte ørkener, tette skoger og vide beitemarker. Her har vi alt samlet fra alle områder av nybyggernes Amerika. Jeg kan ikke unngå å trekke likhetstrekk mellom dette, og «Oblivion». Verden er like åpen fra starten av og skjønnheten i det helle slår deg som en slegge i magen. Verden er også så veldig levende. Overalt så er det ulver, fugler, tumbleweeds, cyoter eller folk som trenger hjelp. Du kan komme over alt fra hestetyver til ran av tog. Og du velger selv om du vil blande deg inn eller ikke.

Selve historien i spillet er lagt til rundt 1910, og det ville vesten skal temmes. Det merkes overalt hvor du drar i spillet. I den store byen Blackwater så har automobilene så vidt begynt å strømme ut på gatene, mens på prærien kjemper rancher om å overleve med skatter og industrialiseringen. Alt virker så autentisk og ekte. Klær, talemåte, byer, gruver, generelt alt oser av 18/1900 tallet. Det skaper en stemning som er nærmest umulig å beskrive på papiret, og som bare må oppleves.

Om du har mye erfaring med å spille Grand Theft Auto 4, da har du ingen problemer med å vende deg på kontrollene i Red Dead. De er omtrent det samme, og cover systemet er prikk likt. Men det funket bra fra før, så hvorfor starte på noe nytt. Det er syd sømløst sammen og jeg har ikke opplevd noen form for problemer med kontrollen. Rockstar har gjort dette før, og de vet hvordan vi vil ha det.

Konklusjon:
Alt i alt så er spillet det beste jeg har spilt på utrolig lenge. Det oppfyller alle de utrolig store forventingene som ble skapt, og mer enn det. Historien er sterk og har en avslutning som er de store westernfilmene verdig. Jeg satt nærmest og måpte over det store åpne landskapet og all den frihet som vi fikk fra starten av. Verden er også så full av liv, at jeg kommer til å spille singel player delen av spillet lenge. Vi kan drive kveg, jakte bison, bjørn, hjort og omtrent alt annet. Her er det noe å finne på hele tiden. Kanskje kommer du over en gjeng som raner et tog, kanskje en kvinne som har fått vognen sin stjålet, eller en som blir overfalt. Om du vil hjelpe dem eller ikke er helt opp til deg. Rockstar har også sydd inn småspill som blackjack og poker som kan holde deg våken langt ut i de sene nattetimer. Red Dead Redemption er et må-ha-spill som har potensial til å holde ut hele sommeren, og mer til.

Medlemsanmeldelser28
Samlet karakter: 8.9/10
1