Batman: Arkham Asylum

Som stor fan av Batman ble jeg både skeptisk og oppspilt da jeg fikk høre at det kom en spillrelatert storsatsing på favoritthelten min. Men lever Arkham Asylum opp til filmsuksessen "The Dark Knight"?

Det hele starter med et klipp av en Joker som er fanget i Batbilen. Jokeren skal taes med inn til forvaring på Arkham Asylum etter å ha blitt fanget svært lett. Man går inn med jokeren gjennom galehuset og får samtidig en enkel tutorial. Jokeren bryter seg straks løs og Batman blir tvunget til å sloss mot et knippe av jokerens dumme og lite utfordrende håndlangere. Jokeren har lagt et nett for å drepe Batman og man får fort måte mange av de mest berømte skurkene i serien.

The Riddler er en av de mest sentrale skurkene i spillet, selv om han aldri viser seg i spillet. Han har lagt igjen mange gåter som Batman må løse, noen trofeer han må samle og en enorm gåte om grunnleggeren bak galehuset, Amadeus Arkham. Disse gåtene øker holdbarheten kraftig. Selv brukte jeg mangfoldige timer etter spillet slutt bare på å lete etter disse. Man har en detektivmodus som kommer godt med i jakt på trofeer, som begynner å lyse, eller for å se fiender gjennom vegger og etasjer. Av annet hendig utstyr Batman har tatt med seg finner man de typiske batarangene og den klassiske batkroken. Han har også med seg eksplosiv spray, en kabelutskyter og flere batsnacks som kun har vært med i noen blader. Batarangene og utstyret kan oppgraderes og effektiviseres etter sin egen spillestil; noen går for sterk rustning, mens andre vil ha flere angrep.¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬

Det to forskjellig typer kamper i Arkham Asylum. En hvor man sniker seg rundt å tar ut vaktene én for én og en hvor man banker kjeltringer med knyttnevene. Den siste blir fort litt kjedelig og kunne blitt gjort utrolig mye bedre hvis utviklerne bare hadde tatt seg tid til å putte inn noen kombinasjoner slik at det hadde blitt litt mer som et slossespill. Det finnes flere typer fiender, noen med kniv, noen med tazer og noen som er riv, ruskende gal og hopper på deg. Snikesekvensene derimot er prikkfrie! Man får være kreativ og taktisk når man skal ta ut skurkene og blir man oppdaget, mister man fort halve livet, noe som øker vanskelighetsgraden. Det har hendt at jeg har lastet inn spillet før det har blitt lagret slik at jeg kan gjøre en slik sekvens på nytt, kun for å prøve det på en ny måte. Det er mulig å spille disse brettene rett fra menyen så mange ganger man vil, og her får man også utmerkelser for forskjellige mer kreative måter å slå ut vaktene på.

Bosskampene er også utrolig spennende, ikke for selve kampenes skyld, de kan fort bli litt for lette og ensformige, men også fordi man har blitt kjent med dem igjen Arkhams journaler som man skaffer tak i om man setter seg godt nok inn i spillet. Man kan også skaffe tak i intervju med de karakterene som viser seg frem i spillet. Journalen gjør at spillet blir som et digert Batman-museum slik at nykommere til universet kan forelske seg i Batmans dystre verden! Om journalen ikke gjør magien, er stemningen i spillet så paranoid og fylt med Jokerens morbide humor at man kan ikke annet enn å elske det.

Grafikken er også ganske så lekker. Mørke og mystiske omgivelser gjør inntrykket av dette som et ekte Batman-epos til en helhet. Ingen teksturer skuffer meg og animasjonene har god flyt. Når Batman banker opp skurker får jeg nesten vondt av å se på og det ser ut som om det er tatt rett fra "The Dark Knight". Musikken er også meget vakker og den vanlige melodien som først virker anonym og tilfeldig fester seg til hjernen og hjemsøker deg, uten at du har noe i mot det. Men det som virkelig topper hele kaka er stemmeskuespillet. Mark Hamill er leid inn som stemmen til Jokeren og har øvd inn tidenes sykeste latter. Han sa selv i et intervju at han ikke hadde lyst til at en eneste latter i hele spillet skulle høres ut som en annen. Han lyktes. På intervjuetapene man kan samle får man høre stemmer som er fantastiske. Victor Zsasz, som er den galeste seriemorderen i verden, høres ut som hva han er med sin stille stemme og syke replikker. Harley Quinn har en barnslig stemme og er like barnslig i oppførsel. Batman selv har kanskje den kjedeligste stemmen av alle, mørkm tung og anonym, men den kler ham godt.

9/10
+ Historien, stemningen, snikesekvensene, det fantastiske stemmeskuespillet.
- Kampsystemet