Star Wars: The Force Unleashed

Da Force Unleashed kom skulle vi endelig få et fantastisk Star Wars-spill! Det skulle ha tidenes fysikkmotor og gi oss stemningen fra filmene, men holder det hva det en gang lovet oss?

Greit, jeg skal innrømme det: Jeg elsker Star Wars og jeg elsker stemningen og historien i Force Unleashed. Man er Darth Vaders hemmelige læregutt og man må ikke la noen vite at man eksisterer. Derfor dreper du alle som legger blikket sitt på deg. Darth Vaders mål med læregutten er å bruke han som et våpen til å styrte Keiseren. Historien funker bra og det er fullt av referanser til filmene i Star Wars-universet. Spillet foregår mellom de to trilogiene og man møter kjenninger som Leia, Vader og Shaak Ti. Dessverre er historien alt for kort og spillet varer ikke lenger enn fem-seks timer.

Kontrollene er helt greie, men gameplayet er dessverre bare morsomt den første timen. Helt til at du finner ut at fysikkmotoren ikke er hva de skulle ha den til og at ting likevel ødelegges helt likt hver gang du angriper det. Du får heller ikke bevege deg hvor du vil. Åpen Omdet kan skapes et mer banalt og lineært spill anes ikke. Du går fra en ende av en bane til en annen. Noen ganger må du kappe ned en Stormtrooper eller bruke The Force til å tvinge en rancor i kne, men alt er så umåtelig lett! Du tar valg to ganger i løpet av spillet. Først for å bestemme hvordan kreftene dine skal utvikle seg ved å distribuere såkalte Force-points fra tid til annen og en gang i løpet av historien.

Spillet varer ikke særlig lenge, men det er en viss gjenspillingsverdi på det. Til en veldig liten grad. Man kan samle såkalte "Jedi Holocrons" som ikke gjør noe annet enn å gi deg juksekoder eller konseptbilder fra et spill som ser ganske bra ut. Det eneste som faktisk er verdt å samle på er farger til sverdet. Men disse er forferdelige å se på for en Star Wars-fantast. Det finnes røde, blå, grønne og til nød lilla og gule lyssabler, men aldri i verden har det vært rosa, oransje og svarte lasersverd! Det burde selv LucasArts vite! Men det er uansett ikke verdt å bruke enda lengre tid på et slikt spill, bare for å få dett hva alle de überstygge lyssablene ser ut som.

Grafikken ser helt grei ut. Jeg kunne blitt lurt til å tro at det så bra ut et par ganger, men ikke til vanlig. Kun under filmscener ser det fint ut, men når jeg spiler møkka er det ingenting som får øynene mine til å si at de bør bli der lenge. Det er ikke veldig dårlig grafikk, men enkelte teksturer, og spesielt mange animasjoner, er elendige. TIE-fighterne så innklipt ut i 1979 og gjør det her også. Ansiktet til Starkiller ser kjedlig ut og han er den kanskje kjedeligste helten noen sinne. Men det er ikke hans feil at håret hans blir klipt ned til kaktuslengde og at øynene hans er tomme som Turistnorge i februar. Det som redde fyren fra å bli glemt er navnet, Galen Marek, og at han slår med sverdet som ei jente.

Stemmeskuespillet er ikke mye å skryte av det heller. Starkillers stemme har et syndrom som ikke lar ham uttrykke følelser i form av tale. Piloten hans, Juno Eclipse, har en stemme som syter over noe uansett hva hun uttaler og protokolldroiden deres, PROXY, er tydeligvis preget av sen pubertert. Keiseren og Darth Vader har heldigvis identiske stemmer med de fra filmene. De passer godt. Musikken her er en helt annen historie! Komponisten John Williams har stått for musikken til Back to The Future, Indiana Jones og ikke minst Star Wars. Her er mye av originalmusikken tatt vare på og det er satt inn litt ny musikk. John Williams' musikk er den eneste som passer til et Star Wars-spill.

Mulig jeg er så stor fan av Star Wars at jeg blir ekstra kritsik til slike spill, men jeg vil faktisk anbefale spillet! Men kun om du er glad i Star Wars, for det eneste å faktisk få med seg er historien, men hvilken historie fins vel ikke på nett? Det er morsomt å leke med fysikken i Force Unleashed en liten stund, men brått blir det meget ensformig og kjedlig. Til oppfølgeren vil jeg ha mer valgfrihet, bedre gameplay og større gjenspillingsverdi!

5/10

+ Historien, musikken og stemningen.
- Lineært, dårlig stemmeskuespill og alt for kort.