logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Max Payne

Det er vel lite overraskende at eksplosjoner og uendelig skuddvekslig er hovedtemaene i et spill med en slik tittel, men Remedy Entertainement intodruserer det hele i en ny og utrolig stil som drar spilleren med på et filmatisk Noir-drama med en sterk historie gjennom New York's snøfyllte bakgater.

Max Payne er et spill du ikke klarer å stoppe å spille før det er slutt. Etter å ha besøkt både ville narkomane og gale tilhengere av Norrøn mytologi som ingen vil deg vel, finner Max en ny psykisk utmattende og fryktelig side av New York som er ekstremt forskjellig fra det rolige familielivet han så brått mister.

Spillet starter i en eksplosjon når du kommer hjem fra politijobben på en tilsynelatende normal ettermiddag, men noe er selvfølgelig galt. Max finner raskt et våpen og blir umiddelbart møtt av et av spillets mange forvirrende men geniale filmatiske trekk. Før du engang er blitt kjent med kontrollende må du slåss med spillets første fiender. De faller raskt når Payne finner ut at hans babybarn og kone, er blitt brutalt myrdet.
      Han kollapser foran konas lik, og her starter det ville men altfor korte eventyret til Max. Han skifter avdeling til DEA (Drug Enforcement Administration) når han oppdager at morderene var høye på et nytt narkotika kalt Valkyr. Men etter at det mistenkes at han drepte sin egen sjef tidlig i historien, gjør at Max blir stående helt aleine mot både skurkene og politiet. Gjennom spillet mister du fort virkelighetsbegrepet når du i lysets hastighet blir tatt med på nesten alle punkter i de mørkere sider av Manhattan.

Max Payne er en nokså typisk helt, bortsett fra at han som sagt er helt alene. Det er politiet mot skurkene, med Max klemt i midten, fiendtlig mot begge parter. Han blir ledet fra fiende til fiende undercover på jakt etter opphavet til Valkyr, men som egentlig åpenbart er et søk etter hevn for familiedrapet, og han holder seg selvfølgelig iskald hele tiden. Med sin svarte humor og sitt karakteristiske smil blir du ikke lei av han. Og definitivt ikke når han har et av de råeste navnene noensinne.

Det som da gjør dette spillet unikt er hvordan det klarer å balansere mellom å være en film og et utrolig actionspill. Du starter i slutten og fortsetter fra begynnelsen. Du forstår ikke historien før den er slutt, som gir mange spennende og uforglemmelige timer. Historien er som fra et filmmanus og blir fortalt gjennom et unikt cutscene-system hvor alt blir fortalt i tegneserier med snakkebobler med utrolig stemmespill på toppen. Du finner deg ofte i håpløse situasjoner som ofte slutter på overraskende måter som holder spillet like levende fra start til slutt. Tross spillet er en rett linje å følge, vil jeg si det er veldig "replayable". Det er vel ikke mye variasjon du vil få mellom hver gang du kjører historien på ny, men de heftige skuddvekslingene med masser av våpen blir du rett og slett ikke lei av. Med spillet kommer også bullettime, hvor Max hopper og ruller rundt i slow motion, mens han spyr ut skudd før fienden engang oppdager han.

Stemmespillet er som nevnt ekstremt bra og realistisk, med stemningsfylt musikk gjør det spillopplevelsen helt magisk. Det er få problemer med grafikken og den er så bra det er mulig i forhold til tidens teknologiske framskritt. Kombinert med gameplay kommer du til å føle hva Payne føler som ofte er smerte og sorg, og ikke minst raseri. Dette spillet er et must, og nå som spillet blir solgt for nesten ingenting, så er det bare å plukke det med seg når du går forbi det engang. Et uforglemmelig spill som skiller seg ut fra resten, som du absolutt ikke kommer til å hate.

Jeg gir spillet toppkarakter fordi det er etter min mening et av de beste spillene noensinne laget...

Gameplay: 9/10
      Bullettime og ekstrem historie kommer til å dra deg med på noe helt unikt.

Historie: 10/10
      Som sagt, dette en dyp historie som aldri blir uinterresant.

Grafikk: 8/10
      Flott og grundig grafikk som virkelig skaper stemning i Max Payne's kontinuerlige håpløse situasjoner.

Lyd: 10/10
      Velpassende musikk og fantastisk stemmespill.

Holdbarhet: 10/10
      Hvis du har tid, blir dette spillet rundet på en lang natt. Spillet er også verdt flere gjennomspillinger, før du skjønner hele historien. Ubesvarte spørsmål i slutten, blir besvart på minst én ekstra gjennomgang.

Samlet karakter: 8.7/10
      1
      2