Portal

Skrevet av: IamFerb   2010-08-12

Mange spill satser stort på en god historie, ta Bioshock for eksempel. Mens andre, som Killzone, satser på strålende grafikk. Og enda flere spill går inn for enormt godt gameplay, la oss si Super Mario Galaxy. Også har vi noen få spill som satser på noe helt nytt; et helt nytt konsept. Av de sistnevnte er Portal et herlig eksempel.

Det å definere Portal er ingen lett oppgave, utenom at det er et form for Puzzle/hjerntrim-spill. Dette skyldes til dels at kransen rundt spillet et temmelig uklar, og at spillet er lovlig kort. Det er mange spørsmål som dukker opp i hodet mitt når det gjelder bakteppet for spillet, og selv om mye kommer frem mot slutten, sitter jeg fremdeles igjen med spørsmål angående akkurat bakteppet for det hele.

Heldigvis vet vi litt om hvor handlingen tar plass, nemlig i et gigantisk laboratorium til et selskap kalt Aparture Science, men hvor selve laboratoriet ligger og hva de står for, vet vi lite om, i alle fall i starten. Dette selskapet har i alle fall funnet opp en litt spesiell sak, eller mer bestemt en skyter. Det er her du, gjennom kvinnen du styrer, kommer inn i bildet.

Du er nemlig forsøkskaninen til Aparture, og skal teste ut om denne skyteren fungerer slik den skal. Og hva skjer hvis den for eksempel blir overopphetet og sprenger rett foran trynet ditt? Vel, da slenger de deg sannsynligvis i den store brenneren, gjør noe få justeringer, og leier en ny hjelper. - Nettopp denne type humor preger spillet i stor grad, spesielt gjennom de ikke alltid like gjennomtenkte kommentarene fra denne kvinnen som skal guide og støtte deg på din ferd. Flere ganger måtte jeg rett og slett bare stoppe opp midt i spillet, til latteren hadde gitt seg! - Eller kanskje redselen...

Etter en kort kontrollopplæring får du tilgang til denne geniale skyteren. Hva gjør den? Jo, den skyter noe så originalt som portaler, som egentlig fungerer som to dører knyttet til hverandre. Du går inn den ene, og kommer ut et helt annet sted gjennom den andre. Vil du nå en plattform som er 20 meter over deg? Ja, da bare sikter du dit du vil ende opp, skyter ut den første portalen (utgangen i dette tilfellet), og så skyter du ut den andre portalen (inngangen) rett ved siden av deg. Nå har du to dører, som du kan farte mellom så mye du vil. Du går inn den ene, og kommer ut den andre med akkurat samme fart og vinkel. Vil du komme deg videre igjen, er det bare å gjenta akkurat den samme prosessen. Meget enkelt og velfungerende!

Når det gjelder personene i spillet, som strengt tatt kun er deg og denne hjerteløse kvinnestemmen, så gir spillet deg bare noen få faktastrofer. Du er, som nevnt over, kun en forsøkskanin, med navnet Chell, som lokkes med kake om du fullfører forsøket. Og når du lokkes med et saftig stykke kake som premie, da takker man ikke nei. Hvorfor akkurat kake, spør du kanskje? Vel, jeg tror kanskje Valves egen Gabe Newell hadde en finger med i akkurat den delen...

Den andre personen er denne stemmen, og uten å røpe for mye, kan jeg si at hun er en slags ansatt i Aparture, kalt GLaDOS. Det skal sies at GLaDOS til tid og annen kommer med kommentarer om hvem Chell er, som at hun er adoptert og at hun har verken venner eller foreldre, men om dette er like troverdig spørs vel.

Selv om Chell fremstår som nokså anonym, reddes det generelle synet mitt på karakterene av den fantastiske jobben Ellen McLain gjør som stemmen til GLaDOS! Det skal sies at stemmen er tilsatt en god dose robotpulver, som gjør at stemmen høres nøyaktig så robotaktig ut som den skal, men fremdeles stor ære til McLain! Den mildt sagt fantastiske sangen som popper opp helt på slutten av spillet trekker ikke akkurat inntrykket ned heller.

Det er heller ikke typisk Valve å være uorginale når det kommer til det visuelle i spillene sine, og Portal er intet unntak. Selv om miljøene stort sett kun er hvite og gråe, er det nøyaktig slik det skal være! Miljøene bidrar stort til å gjøre gameplayet så lekende som det er, og gir deg den følelsen av at du faktisk kun er i et testlaboratorium. Det er ingen utfordring å se hvor du kan sette og hvor du ikke kan sette portaler, og miljøene bidrar til å få de oransje og blå portalene til å skille seg ut i rommet, slik at du hele tiden har full kontroll. Portal ser rett og slett fantastisk ut, samtidig som miljøene er skapt for elskbart gameplay!

Beklageligvis er Portal langt i fra et perfekt spill. Utenom den litt uklare kransen som ligger rundt spillet, så sliter jeg også, som nevnt flere ganger, med lengden på spillet. En anmelder skal dømme spillet for hva det er, ikke for hva det ikke er, så selv om det i ettertid har kommet noe brukerskapte og profesjonelle utfordringer, er det ikke å legge skjul på at tre-fire timer spilletid på hovedmoduset er ekstremt lite. Man kan skylle på at Portal tross alt kun er den del av the Orange Box, denne boksen med Half-Life 2, Team Fortress 2 og Portal, men når de to andre fremstår som selvstendige spill, hvorfor skal ikke Portal? Heldigvis reddes det litt av et utfordingsmodus, og gjenspillingsverdien er også grei, ved at man for eksempel kan spille om igjen med utviklerens kommentarer underveis.

Sannheten er at jeg rakk bare å forelske meg i spillet, aldri elske det, noe som er meget synd når konseptet er så spennende! Jeg var rett og slett langt ifra mett da jeg hadde spilt, vel, kall det kampanjen, utfordringsmoduset og flere andre nyere brett. En annen hake med spillet er at man etter en stund blir grådig lei av disse heisturene man etter hvert nivå må ta. Kanskje spesielt når spillet ikke lagrer underveis i heisturen, men stopper opp for å lagre når du trer ut av heisen.

Portal skiller seg ut som en tomat blant epler. Ikke nødvendigvis bare på grunn av konseptet med portalskyteren, men også med den særegne humoren, de herlige sammensetningene av lyder og de originale omgivelsene. Inni alt dette er det fremdeles et utrolig morsomt spill å spille, og din hjernekapasitet kommer ofte til test. Portal er rett og slett sånn et hjernetrim-spill skal være; du føler deg genial hver gang du trår inn i heisen, med nok en vanskelig utfordring fullført. Dette spillet kommer til å bli husket!

NB. Portal er ute på PC, Xbox 360 og Playstation 3. Spillet er testet på PC

Gameplay: - Lekende lett, kreativt og herlig! -
-10