FIFA 10

''Forandring fryder'', er et ordtak som har gått som en rød tråd igjennom livet mitt. Mottoet står også sterkt for gutta i «EA Sports». Spillet har blitt et melkeprodukt, men har de klart å oppdatere spillserien, slik at det ikke blir ensporet? Jeg har utstyrt meg med leggbeskyttere, sko og fotballsokker, for å begi meg ut på en reise med mitt lag. Jeg har spilt det nyeste «Fifa10».

Grafikken i selve spillet merkes ved å være litt utdatert, men er ekstremt særegent til å være et "primitivt" fotballspill. Utrolig nok, så har de virkelig klart å gjennomføre alle de forskjellige ansiktene som du får sett rundt om i fotballverdenen. Du har de ulike arrene til franskmannen Franck Ribéry og det robuste ansiktet til engelskmannen Wayne Rooney. Begge to ser eksepsjonelt lik ut i forhold til sine "ekte" fjes.

Det som virkelig imponerer med «Fifa10» er de helt unike teksturene som er i grafikken. Det er ekstremt sjeldent at man ser noe skurrete i det hele tatt. Til og med på close-up bildene som er på repriser eller feiring av mål, har man helt klare bilder som flyter omkring på skjermen. Dessverre er det, som sagt, litt utdatert, til å være fra 2009. Man hadde mange flere grafikkmuligheter enn dette her.

Gameplayet er ekstremt velpolert, og det er noe som er ekstremt viktig ved tanke på at hele spillet relaterer til dette elementet. I tillegg har man ulike skuddteknikker, nye finter, helt fantastiske feiringer av mål, og mye mer terpet pasningsspill. Ulike knappekombinasjoner er det som trengs for å skape den vellykkede atmosfæren. Hele spillet går jo utpå å ha et velpolert gameplay, og at spillet skal føles realistisk.

I dette spillet er det som vanlig de mest stabile funksjonene du kan; som Karrieremodus, som lar deg utforske hvordan det er å styre sitt eget lag, og spiller. Du har "Be-a-pro-season" som lar deg oppleve en helt unik følelse, det å være kun en spiller. Du styrer en selvlagd spiller, eller en komplett tilfeldig spiller du selv velger ut, i førsteperson. Det er mange muligheter som du får kun i denne modusen.

Noe helt nytt som var ekstremt lurt er at man kan lage en spiller helt fra bunn. Dette kalles "Virtual-pro". Denne spilleren kan du velge hva heter, hvordan han skal se ut og til og med hvilket lag og posisjon han spiller på. Du kan til og med bruke spilleren i alle funksjoner, og etter hvert som du bruker han vil flere og flere bragder åpnes og han vil bli betraktelig bedre.
Dette er en ekstremt smart funksjon som gjør at spillet blir helhetlig mye bedre. Man kan tross alt designe han helt, så du kan velge om han skal være farlig på hodet eller på skudd. Du kan justere han til det som er viktig for det laget du styrer.

Har man lyst på en helhetlig følelse må man kjøpe to eller flere tilleggspakker. Disse to modusene er ekstremt artige og kunne ha dratt inn masse ekstrapoeng hvis det ikke var for den ekstra kostnaden. Men den skal få litt anerkjennelse for at de funker såpass bra. Disse to modusene er ''My Live Season'' som er det samme som karrieremodusen, bare at man følger laget sitt, helt live. Det vil si at det som skjer, for eksempel, hos Aston Villa, vil skje på Aston Villa hos deg. Resultatene som er i Premier League vil komme opp hos deg, så skal du spille kampen på spillet. Du skal skrive om historien til klubben din, med denne funksjonen. Men denne modusen har ekstremt ensporet og lite sammenhengende. Det er virkelig bare det samme hele tiden, noe som blir helt på trynet etter et par kamper!

Den andre funksjonen er ''Ultimate Team''. Her skal man bruke dine store ferdigheter til å sette sammen et lag fra bunn og grunn. Du skal relatere på kjemien til guttene, ferdighetene dine og samle opp bedre spillere ved bruk av ulike beløp som du får per kamp. Dette er den funksjonen som er mest realistisk. Du får virkelig den koselige følelsen av å være kongen på haugen (om man får til spillet).

Lyden er egentlig det svakeste punktet i hele spillet. Du har to smattende engelskmenn som sitter og kommenterer. Ja, de er trossalt legendene Martin Tyler og Andy Gray, som man hører på engelske Premier League kamper, men de er så utrolig ensporet. Etter at man har spilt en kamp, har vel alle deres "snertne" kommentarer allerede blitt brukt. Du vil høre gang på gang det samme sølet.

I tillegg er musikkvalget det verste jeg har hørt! Du har nigerianske sanger som man hører har røyket noe i livet, til engelsk pop. Dette er utrolig irriterende, hva var det de tenkte på. Dessverre har man ikke ulike funksjoner som Killzone har, som å spille av sin egen spilleliste istedenfor noe skrap som har blitt lempet på av noen tonedøve spillprodusenter. Det er slike ting som ødelegger spillopplevelsen for en gamer. Altså unødvendige saker som det.

Men du har jo mange positive ting med både kommentatorene og lydeffektene. Martin og Andy kommer faktisk med veldig reelle historier og kommentarer til mange spillere, og lag. Dette gjør at man får en gnist av den realismen som «Fifa10» pleier å by på. Lydeffektene har hoiende fans som skriker etter mål. Enten det eller at de buer for at du gjør det såpass dårlig på akkurat det punktet. De jubler som en gjeng brøleaper når du skårer også, noe som gjør at man får den følelsen at man har gjort en virkelig stor ærend for laget ditt.

Holdbarheten er ikke noe å tulle med. Dette er hva sportspill satser på, ellers går alt skeis. Man må gjøre at det skal bli morsomt på hver kamp, at det er noe nytt hver eneste kamp. Man kan ikke si at «Fifa10» bommet fatalt på dette, siden spillet har en nesten perfekt holdbarhet. Selve spillopplevelsen får man hver eneste kamp, og det skal man virkelig ha. Men du har den ulempen med at selve spillet kan bli nokså repeterende og lite variert, når du ender opp med å hagle over knappene i flere timer.

Hvis det er noe både jeg og David Skovly hater så er det dommerne. De er altfor perfekte og pirkete. Hvis man dulter bort i en motstander ganske svakt, kan man ende opp med gult kort, noe som er, etter mine beregninger, helt sykt. Du har de - mildt sagt - uforklarlige offsidedømmingene, hvor linjemannen kan se absolutt alt. Er du en millimeter over offsidelinjen, hører man ett pip og du det blir blåst mot deg. Det er virkelig irriterende, dommere gjør tross alt feil i virkeligheten.

Onlinen er definitivt laber. Alle servene er ekstremt ustabile og det er utrolig vanskelig å finne en motstander. Finner man en motstander vil du slite med hakkete forbindelse, og nei, jeg har et fint nett. Dette er definitivt synd, men online er en sjanger som ikke trekker ned, men kan bare trekke opp i følge min mening.

Alt i alt er spillet en perle, og «Fifa» har tatt et ekstremt stort skritt foran den andre spillserien som «Pro Evolution». Du har mange varierte moduser som du vil få utrolig mye bra ut av. Jeg har kost meg i mange timer, og er enda ikke ferdig med dette lange spillet. Det er et uendelig spill som bare varer og varer. Alle fotballentusiaster og sportsidioter vil elske dette spillet, akkurat som jeg gjorde!

Grafikk: 9/10 - Vakker tekstur, men litt synd med at grafikken er utdatert.

Gameplay: 9/10 - Skal mye for å få 10/10, men dette elementet er nære!

Lyd: 6/10 - Lite varierte kommentatorer, elendig musikk, men har lyse sider som lydeffektene.