Halo: Reach

Helt siden Halo: Combat Evolved ble utgitt på markedet i 2002 som en Xbox-eksklusiv har Halo blitt satt som spillet som revolusjonerte FPS på konsoll. Nå har vi fått både Halo 2, Halo 3, Halo 3: ODST fra Bungie og strategispillet Halo: Wars fra Ensemble studio. I fjor på spillmessa E3 annonserte Bungie Halo: Reach som skal være det siste Halo spillet fra Bungie. Men lever Halo: Reach opp til de enorme forventningene og vil bli det beste Halo spillet noensinne? Det får du lese i denne anmeldelsen!

Planeten Reach

Halo: Reach foregår på den jordlignede planeten Reach. Der spiller du som en supersoldat ved navn Noble Six som er et lag av seks supersoldater som kaller seg Noble Team.

Du og ditt lag begynner ved spore fram en Warthog (et av Reach flere kjøretøy) som på mystisk vis har eksplodert og soldatene som var i Warthogen er på mystisk vis forsvunnet. Etter et par minutter med springing begynner det å skje noe. Noble Team begynner å høre merkelige lyder og røde prikker på radaren , noe som betyr at noe fiendtlig er ute. Og det er her alt begynner. Den illsinte forferdelige rasen Covenant er på Reach sterkere enn noen gang. Og det er kun Noble Team som kan stoppe dem i å ødelegge planeten.

Selve historien i Halo: Reach er ikke noe mesterverk, men den er spennende og engasjerende. I første gjennomspilling greide jeg så vidt å legge fra meg kontrolleren før jeg var ferdig med historien

Gode gamle Halo

Helt siden Halo: Reach ble annonsert har Bungie sagt at de vil gjøre Reach så lik Halo: Combat Evolved som mulig for å vise fansen hva som gjorde Halo serien så enormt populær. Og det viser de virkelig i Halo: Reach.

I Reach får du den samme gode kontrolleren og spillbarheten som var i Halo 3 og Halo: Combat Evolved pluss noe ekstra finpuss. Selve kontrolleren er ikke endret så mye annet at X knappen er knappen man lader våpenet, RB er slå knappen og B er knappen som bytter til en annen granat.

Våpnene har fått mer tyngde enn før i tilegg til at enkelte våpen har blitt redesignet som den vanlige automatriflen og pistolen. I tillegg har det også kommet en god del nye våpen som DMR (Designated Marksman Rifle) som byttes ut med Battle Riflen som skyter 1 skudd i stedet for 3 skudd som Battle Riflen gjør. Det har også kommet en egen granatkaster har kommet. Disse to er bare to av mange nye våpen.

Banene i enspillerdelen er blitt betydelig mye større og man kan gå mer fritt på dem enn i noen andre Halo-spill. Selv om Reach er lineært kan man bevege seg mer fritt rundt, nærmere sagt at brettene er større.

De 4 klassiske vanskelighetsgradene fra de andre halo spillene er også tilbake. Og nå er de mer balansert enn noen gang.

Om jeg skulle beregne hvor lang tid jeg brukte på selve kampanjen må det nok være rundt 10 timer uten at jeg utforsket hvert hjørne. Så det er mye å utforske. For å forlenge holdbarheten til Reach sin enspillerdel har Bungie implementert noe kalt Pads som er noe form for datamaskiner som man finner i Call of Duty: Moderen Warfare serien som vil innholde morsomme og interessante tekster og dagbøker.

Mye nytt og gammelt

Ettersom at Halo: Reach sin handling foregår før det første spillet vil man møte på både nye og gamle fiender. Man vil møte på Eliter, Jackals, Grunts og mange andre Covenants som har vært i de andre Halo spillene. Man vil også ha møte på en splitter ny fiende i det aller første brettet i enspillerdelen kalt Skirmish.

I Reach vil man finne to forskjellige granattyper. Standard granaten til UNSC og den elskverdige Sticky granaten (Klister på norsk). Begge disse granatene vil man finne i Halo 2, Halo 3 og Halo 3: ODST. Dessverre finnes ikke Spike granaten og flamme granaten i Reach grunner til at Spike og flamme granatene ikke var oppfunnet i Reach sin tid.

Mange vil nok også sikkert se at den såkalte dual-wielding funksjonen (hold to skytevåpen på en gang, en i hver hand) ikke er i Reach, noe den var i Halo 2, Halo 3 og Halo 3: ODST. Grunnen er akkurat det samme som med Spike og flamme granaten. At dual-wielding ikke er blitt oppfunnet i Reach sin periode.

Halo: Reach er nok Halo spillet som har aller mest variasjon i enspillerdelen. Man vil finne og se både snødekte landskap, flotte strender, trange rom og få lov til å kjempe mot Covenant styrken i verdensrommet.
Det er sistenevnte som har fått en god del oppmerksomhet fra meg. Jeg har alltid hatt lyst til å få sjansen til å knuse Covenant soldater i verdensrommet. Og det fikk jeg i Reach. Romkampene skuffet meg overhodet ikke og er en av de flotteste og mest episke øyeblikkene i hele enspillerdelen.

Det er heller ikke kun brettene i enspillerdelen som er varierte, men også oppdragene. Man kan dra å bekjempe Covenant i verdensrommet til å infiltrere Covenant baser, frakte forskjellige ting, det klassiske gå/springe fra A-B, springe rett og inn hos Covenant og ta å drepe dem i tillegg til mange flere forskjellige oppdrag. Noe som gjør at man vil aldri ha det ensformig i enspillerdelen, noe jeg også klagde mye på i Halo 3 anmeldelsen min.

Noe som er helt nytt og er en av de aller største tingene i Halo: Reach er de såkalte loadouts. Mange som har spilt Halo 3 husker sikkert at man kan plukke opp et begrenset antall med bubble shield og andre spesial egenskaper. Disse er blitt sterkt oppgradert i Reach og dette kalles nå for loadouts. Loadouts er noe man har hele tiden, man vil aldri gå tom for det. Om man har bubble shield som det valgte loadouts vil man aldri gå tom for det. Når man først har brukt bubble shield en gang må man vente et par sekunder før man kan bruke bubble skield på nytt. Det finnes mange forskjellige typer loadouts som for eksempel jetpack, armor lock, hurtig springing og mange flere. Man kan selvfølgelig bytte loadouts. Man bytter loadouts enten når man er død i flerspilleren, FireFight eller Forge eller så kan man bytte ut loadouts med andre loaduts som man vil finne på forskjellige plasser i kampanjen.

Lekkert

Noe jeg alltid har elsket Halo: Reach for, helt siden betaen ble utgitt, så er det grafikken.

Mange husker sikkert at jeg klaget en del på grafikken i min Halo 3 anmeldelse, men det trenger jeg ikke å klage på i Reach. Reach er uten tvil det vakreste og lekreste Halo spillet noensinne. Omgivelsene er penere enn noensinne. Omgivelsene er spekket med detaljer fra A til Å. Personene/karakterene i Reach har fått en stor gjennomhaling siden Halo 3.

Det som imponerer meg aller mest er våpendetaljene og hvor enorme landskapene er. Alle våpnene har fått utrolig mange flere detaljer, det våpenet som har imponert meg mest er nok automat riflen som har blitt redesignet og fått skit og riper på. Omgivelsene er blitt betydelig mye større. Man kan se langt ut til den vakre horisonten i Reach, og horisonten er utrolig mye mer vakrere enn i andre Halo spill. Bungie har virkelig slått på stortromma når det gjelder den grafiske og tekniske siden.

Lyd og musikk fra gudene

Noe jeg alltid har blitt imponert og fått bak oversveis i Halo spillene må nok være musikken og lyden. Musikken er like fantastisk som den har vært i tidligere Halo spill og Marin O` Donnell imponerer stort denne gangen også. Musikken er rørende, følelsesmessig og legger et stort preg på Reach sin fantastiske atmosfære og gjør den mer fantastisk.

Lyden er blitt veldig mye forbedret siden Halo 3 og Halo 3: ODST. Granatene har fått en smule ny og bedre lyd og nå får man også en splitter ny lyd om en granat eksploderer like ved spilleren. Våpnene har like god lyd som før og stemmeskuespiller er like fabelaktig som det alltid har vært. En ting er sikkert: Bungie vet hva lyd er!

Flerspilleren

Noe Halo spillene alltid har vært en stor suksess på helt siden Halo 2 sin lansering på den originale Xboxen er den kritikerroste flerspilleren. Og i Reach er den større, mektigere og mer vanedannende enn noensinne.

Halo har alltid hatt et stort fokus på å lage egne ting for spilleren i seg selv og ikoner som emblemer. Dette har Bungie fokusert stort på i sitt siste Halo spill.

Helt fra man starter opp Halo: Reach fra aller første gang vil man kunne endre på spilleren man han. Man kan lage egne emblem (ikon som vises på profilen din, drakten sin). Her vil man få en del flere farger å velge imellom og mange både gamle og nye ikoner til emblemet man lager. Man kan i tillegg utforme sin egen Spartan soldat med utstyr, drakt og skjold. Disse låser man opp i Reach sin Armory meny. For å låse opp utstyr må man ha EXP, noe man vil få i spillet ved å fullføre kamper og drepe fiender.

Den aller største nyheten i flerspillerdelen i Reach er nok den nye spilletypen Invasion (Invasjon på Norsk). Invasjon går ut på at Spartanere eller Covenant skal beskytte sin såkalte kjerne. Både Spartanerne og Covenant kan gjøre dette. Motstanderne skal da okkupere den fiendtlige basen og stjele kjernen, og deretter få fraktet kjernen til deres egen base.

Det finnes utallige moduser i Reach sin flerspillerdel. Hver spilleliste har forskjellige typer moduser. Og hver modus har forskjellige moduser igjen. Om man for eksempel velger at man vil spille Team Objectives vil man få valg om man vil spille Capture the Flag, Oddball, Stockpile og mange flere. Alle disse modusene er enten nye eller gamle moduser som man også finner i Halo 3. Man kan nå også søke etter spillere over nettet i FireFight om man ikke vil spille kun med seg selv, eller om man ikke har noen venner til stede. Alt i alt er det utrolig mange gode moduser i Reach sin flerspillerdel.

Noe nytt som har blitt implementert i Halo: Reach er såkalte Challenges (Utfordringer på Norsk). Dette er lignede Call of Duty utfordringer, bare at det blir lagt ut nye utfordringer hver eneste dag, og man vil få fire nye utfordringer hver dag. Det er fire daglige utfordringer og en ukentlig utfordring.

Forge og FireFight

Forge i Halo: Reach eller Forge World som jeg også kan kalle den er den mest oppgraderte og polerte Forge versjonen jeg noensinne har testet. I Forge i Reach har man flere muligheter enn noensinne. Her kan man lage større baner enn de man kunne lage i Halo 3, i tillegg kan man lage baner helt fra begynnelsen.

Noe av det aller største i Forge er at den er så sterk. Forge i Reach har fått så mange nye sterke verktøy at mange flerspillerbaner man finner på Halo: Reach er laget av Bungie. Det er ganske så vanskelig å detaljere alle de nye funksjonene i nye Forge at det eneste jeg kan si er at Reach vil leve mye lengre enn Halo 3 med alle de nye sterke funksjonene man finner i Forge. Man vil ha mange gode timer foran Forge.

FireFight har også fått en sterk oppgradering siden Halo 3: ODST. I Reach har man nå matchmaking i FireFight, altså man er ikke nødt til å ha en venn over nett eller på delt skjerm, men man kan nå søke etter spillere over nett og spille med tilfeldige folk, noe mange har ønsket seg siden ODST.

Det er også kommet veldig mange innstillinger man kan endre på. Man kan nå velge å ha evig liv, velge hvilke loadouts man skal ha, velge om man vil ha evig ammunisjon, hvilke hodeskaller/skulls man skal ha på og mye, mye mer.

Theater og Custom Games er også tilbake, akkurat som før, så der er det ikke noe å klage over.

Konklusjon

Halo: Reach er uten tvil det beste Halo spillet noensinne. Man vil finne alt som har vært bra i de tidligere Halo spillene pluss enda mer bra nytt. En ny og forbedret utgave av Forge og Firefight, en spennende og engasjerende enspillerdel med mye variasjon og mange gode timer med flerspillerdelen. Halo: Reach er det komplette Halo spillet per dags dato.

Karakteristikk:

Grafikk: 9/10.
Lyd: 10/10.
Gameplay: 9/10.
Holdbarhet: 10/10.

+ Fantastisk lyd; musikk fra gudene; lekker grafikk; spennende historie; herlig atmosfære og stemning; elskverdig flerspiller; massevis av samarbeidsmuligheter; nye FireFight og Forge er magiske; gode gamle Theater.

- Litt kort enspillerdel, historien er ikke noe mesterverk.

Beste øyeblikk: Da du først begynner med enspillerdelen og ser hvor vakkert Reach er.

Verste øyeblikk: Da du gang på gang dør i flerspillerdelen.