Guitar Hero: Warriors of Rock

I fjor opplevde vi en stor tilstrømning med musikkspill da Activision bestemte seg for å melke Guitar Hero-serien til døde. Gjennom hele året fikk vi servert fem spill; Guitar Hero 5, Metallica, Greatest Hits, Band Hero og DJ Hero. Blant annet Guitar Hero 5 og Band Hero hadde ett veldig kjedelig låtutvalg noo som sammenlagt førte til stor kritikk mot både utvikler og utgiver, og salget gikk ned siden folk gikk lei. Etter dette bestemte Neversoft seg for å gå tilbake til røttene av serien, hvor det var Rock som stod i fokus. Jeg har nok en gang plukket opp plastgitaren og dæljet løs på falske trommer mens jeg har spilt mer enn 25 timer i dette godkjente tillegget til serien.

For de som ikke vet hva Guitar Hero går ut på, så skal du få en kort innføring. Det går ut på at du skal bruke en plastgitar/trommer til å spille "noter" som kommer rullende ned på skjermen din. Disse notene har forskjellige farger som tilsvarer de som er på instrumentene og når du treffer så skal det forestille at du spiller musikken. Ettersom du treffer noter får du en "Streak multiplier" som gjør at du får mer poeng. Flere poeng leder til flere stjerner, og stjerner fungerer som en type rangering. Om du skulle bomme på en note mister du multiplieren din, og skulle du bomme på altfor mange noter, så taper du og må starte sangen på nytt.

Det som er den største nyheten i Warriors of Rock er at det faktisk inneholder en historie. Mens du i GH 5 skulle dra fra scene til scene og spille musikk, skal du nå i en modus kalt Quest, befri Rockens halvgud. For å gjøre dette må du spille musikk for å rekrutere artister og gjøre dem til "Warriors of Rock". Alle disse forskjellige artistene, samt deres krigerformer har spesielle krefter når du spiller som dem i en låt. Du kan foreksempel bli reddet opp til fem ganger i en låt om du skulle feile eller noe som gir deg høyere total multiplier. Selve historien er ikke så veldig sterk, men den passer godt til spillets tegneserieaktige stil. Dette med kreftene er ganske gøy og det føles som ett friskt pust for serien, men når du på slutten av Quest mode må bruke alle kreftene samtidig blir det bare litt teit, for du kan rett og slett ikke tape.

Men heldigvis så har du fortsatt Quickplay. I Quickplay er det bare om å få mest mulig poeng på hver enkelt låt og så mange stjerner som mulig. Disse kan oppnås ved å få mest mulig poeng, og ved å gjøre utfordringer, som er bestemte ting du må gjøre innen hver låt. Som for eksempel å få en veldig høy note-streak. Du kan også sammenligne deg med vennene dine via leaderboards, og noe av det morsomste å drive med er det å slå alle vennene sine rekorder og se dem slite for å igjen slå dine.

Spillet er som sagt proppet med Rock. Klassisk Rock, Hard Rock, Punk Rock, Metal, ja det aller meste. Med artister som Anthrax, Avenged Sevenfold, Black Sabbath, Dragonforce(!), Megadeth, Queen, Rush, Slipknot og Slayer så er det stort sett både bra og interessante låter, med tanke på hvordan musikken er, og med tanke på gameplay. Det er en låtliste de fleste burde klare å komme seg gjennom, kanskje ved å sette ned vanskelighetsgraden på de siste låtene, og veteranene innen spillet vil nok få noe å bryne seg på.

Noe av det eneste jeg kan utsette på spillet er flerspilleren og at det gjr lite nytt. Når jeg spiller Rock Band føler jeg alltid at jeg må spille med noen fordi det har en såpass god band-følelse. Her er det derimot omvendt. Band følelsen er nokså dårlig, og det føles nesten som om du spiller alene. Det er gøy å spille det sammen hvis du har en venn med deg i stua, men over nett blir det bare kjipt. Når jeg sier at de gjør lite nytt, så mener jeg jo ikke at de skal finne opp hele sjangeren på nytt, men med tanke på Rock Band 3 som blant annet skal inneholde "ekte" instrumenter, så virker det litt utdatert å bare holde seg til den gamle formelen for musikkspill, noe som egentlig trekker ned kraftig.

+ Herlig låtutvalg, De nye kreftene fungerer fint, avhengighetskapende quickplaymodus

- Dårlig flerspiller, kjedelig når du kan bruke alle kreftene samtidig, gjør lite nytt.

Samlet karakter: 7.7/10