Batman: Arkham Asylum

Batman Arkham Asylum kom ut i 2009 til strålende kritikk fra alle kanter, i tillegg til årets beste fra GameReactor selv. Rocksteady lagde et spill som virkelig viste The Dark Knight fra sin beste side. Siden har det kommet ut flere spill som imiterer og stjeler den essensen Rocksteady klarte å fange med Arkham Asylum. Arkham Asylum er et brutalt, rått og ytterst fantastisk spill som klarer nesten alt riktig.

Batman har nettopp klart å fakke Jokeren, men han er usikker rundt måten han klarte det på. Det gikk altfor lett og Batman vet at Jokeren ville bli fakket. Innen minutter av Batman sin ankomst på Arkham har Jokeren kontrollen over stedet takket være Harley Quinn og mange andre av Batman sine erkefiender som. Jokeren hadde lagt en felle og Batman gikk rett i den. Jokeren har også advart Gotham sitt politi at det er bomber rundt i Gotham og at hvis noen setter foten sin på Arkham så kommer de til å detoneres. Til hjelp har Batman Jim Gordon, og hans datter Oracle, eller Batgirl som hun også var kjent som. For fans av serien er det mye å sette tennene i, og historien holder et bra nivå også for de som ikke har lest tegneseriene.

Historien holder deg konstant interessert helt mot den fantastiske slutten, og det er mange tvister hvor nye fiender introduseres og hvordan Arkham forandrer på seg gjennom hele spillet. Arkham Asylum klarer noe jeg ikke har opplevd mange ganger i spill, men det er at når du backtracker gjennom Arkham føles områdene forskjellige hver gang. Kanskje er det noe lite, som en gruppe slemminger eller en irriterende sniper på en av de mange utkikkspostene. Senere i spillet kan det være at selve stedet faktisk har forandret seg, som gjør at du må finne en vei rundt hindringen.

De seneste filmene med Batman har ikke virkelig vist fram hans egenskaper som detektiv. Rocksteady har blandet hans røtter mesterlig med noe som kalles Detective Mode. Det er i bunn og grunn et modifisert røngtenapparat. Med modifisert så har Batman tatt det et skritt ekstra. Man kan se fiender, med eller uten våpen, svakheter i stukturer og man kan også forandre på den slik at den isolerer blod, eller alkohol i lufta. Med denne kan man også se forskjellige ting i området man kan bruke. Det er tilfeldigvis fullt av --_-- i Arkham som Batman kan bruke til sin fordel. Ved å svinge seg fra dem får han mange fordeler over sine fiender som ikke aner at han er der. Han kan fly ned og angripe folk eller ta sin ikonsike «Inverted Takedown.» Blir Batman oppdaget er det nok å svinge seg fra en til annen og fiendene mister ham raskt av syne.

Bortsett fra detektivjobb er det mye fokus på nærkamp. Vår helt er sterk og en mester av mange kampsporter noe som kommer godt med når man slåss mot flere fiender på en gang. Måten Batman dreper disse ubrukelige psykopatene ser så lett ut. Han går fra en person til en annen med slag og spark som sender alle i bakken på brutale måter. Det ser ikke bare kult ut, men det flyter også ekstremt bra. Det er ikke noen irriterende pauser mellom de forskjellige slagene, og kampene er ikke bare knappemosing heller. Du må passe på å kontre inkommende angrep, stunne sterkere fiender og få den høyeste komboen du kan. Etterhvert som du kommer videre i spillet får du poeng som kan brukes på å oppgradere armor, eller utvide Batman sine kunnskaper om å knuse skallen på folk. Du kan lære å plukke opp fanger og kaste dem inn i en haug med vennene deres, eller lære såkalte «Takedowns.» Disse er en 1 Hit KO, men du må ha bygd opp kombometeret ditt før du kan bruke dem.

Det tredje store elementet med Arkham Asylum er å komme seg rundt i omgivelsene. I sitt arsenal har Batman flere gadgets som blir låst opp jo lenger du kommer inn i spillet. Batarangen kjenner alle til, og det er sannsynligvis den du får mest bruk av. Skyter du dem i hodet sender den de fleste fiender til drømmeland i en liten stund, som gir Batman tid til å hoppe ned og gi ham det endelige støtet. Du har også tilgang til eksplosiver, et nyttig apparat for å knekke sikringsbokser, Batclawen og mange andre. Det bra med mange av disse gadgetsene er at de er nyttige i slåsskamper og i de mange gåtene Batman må løse i spillet.

Grafisk er ikke Batman noe å klage over. Det er alltid mørkt og dystert på Arkham og dette passer jo selvfølgelig The Dark Knight veldig godt. Som nevnt tildligere er nærkamp en av de store høydepunktene med det grafiske i Arkham Asylum, men det er ikke det eneste stedet Rocksteady har gjort en utrolig jobb. Detective mode er nok det verste med grafikken ettersom det er så nyttig at du aldri skur det av. Med den på ser du ikke alle de fantastiske detaljene utvikleren satt inn i spillet. På Arkham er det ganske mye forskjellig. Det er en botanisk hage, en medisinsk fasilitet, fangeområder, Arkham familien sitt enorme hus og en liten Batcave Batman lagde der. Tilsammen gjør disse at du aldri blir særlig lei av ett sted før du må bort til et annet.

Musikken er som med alt annet i spillet, utrolig godt gjennomført. Det er et ganske dystert spor som fyller tomheten når Batman svever over øya. Det passer spillet atmosfære fantastisk og er et til bevis på at Rocksteady definitivt vet hva de gjør når det kommer til å lage spill. Stemmeskuespillet er også bra. Jokeren, spilt av ingen andre enn Mark «Skywalker» Hamill, avbryter ofte actionen for å kommentere på det Batman gjør. Og selv om det ikke akkurat er Heath Ledger så er det fortsatt en god innsatssom virkelig passer karakteren han spiller. Det eneste å klage på her er at lipsyncen noen ganger er litt rar, men ellers så er lyd og stemmeskuespill godt gjennomført.

Batman Arkham Asylum kommer til å ta deg rundt 9-12 timer å gjennomføre basert på vanskeligheten du velger. Men det er mye initiativ for å komme tilbake. Foruten litt DLC så har The Riddler vært på jobb og gjemt flere samleobjekter rundt om på øya. Han har også gåter til mange steder på øya som varierer veldig i vanskelighet. Alle involverer å finne en viss ting, og de blir fremstilt på en rar måte som utfordrer deg til å tenke som Batman. Det er et smart trekk, som gir deg en pause fra actionen av og til. Det finnes også fangeintervjuer og små statuer som låser opp karaktermodeller eller såkalte «Challenge Mode» kart. Disse kan du gjøre når som helst og de gir deg i oppgave å drepe fiender. Du må kanskje oppfylle visse krav som å ikke bli sett, eller å drepe fiender på spesifike måter, men mange er bare å drepe grupper med fiender. Challenge Mode er gøy som bare rakkern og leaderboards utfordrer deg til å gjøre det raskt og effektivt.

Arkham Asylum fortjener all den strålende kritikken den fikk. Arkham City er ikke akkurat rett rundt hjørnet, men om Arkham Asylum beviser en ting, er det at Rocksteady er en utvikler som klarer akkurat det et Batman spill trenger. Action, atmosfære og masse gadgets.

Grafikk: 9/10
Lyd: 9/10
Spillbarhet: 10/10