Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Prince of Persia: The Forgotten Sands

Skrevet av: ad0132   2010-12-12

Prince of Persia: The Forgotten sand
Etter Prince of Persia (2008) sin salgflopp, ønsker Ubisoft å returnere til den gamle sagaen. The forgotten sand er en slags oppfølger til Sand Of Time. Men fungerer den gamle formelen like bra i dag?

Historien begynner i det små, Prinsen skall besøke sin bror Malik (Som er den nåværende prinsen). Men selvfølgelig oppstår det komplikasjoner. Når vår prins kommer fram er byen full av kaos. Krig har oppstått, og kaos råder.
Til slutt finner Prinsen Malik, men dessverre er sitasjonen enda verre enn først trodd. Malik og hans hær er på randen av nederlag, og som en siste handling slipper han løs den magiske hæren til kong Solomon.
Det burde han strengt tatt ikke gjort, siden hæren viser seg å suge livet ut av alle bortsett fra Malik og Prinsen. Heldigvis skjønner både Malik og Prinsen at de må stoppe hæren før den angriper flere byer. Og med hjelp av en velvillig "Gin" begynner nokk et eventyr.

Jeg må første som sist få si at historien har mistenkelig mange likhetstrekk med Sand Of Time. Nå har aldri Prince Of Persia hatt særlig originale historier, men Ubisoft hat tydelig sagt at dette er en oppfølger, og IKKE en remake. Jaja, nå som det var ute av veien kan vi fokusere på resten av spillet.

Kontrollene er temmelig like av det vi er vant med fra Sand Of Time og Warrior Within. Noen forskjeller er det dog. Prinsen kan klatre på steiner som stikker ut av veggen og bruker sverdet på å heise seg ned fra faner. Men ellers er akrobatikken nesten helt lik. Som i Sand Of Time kan du skru tiden tilbake. Noe som gjør at det nødvendigvis ikke er over selv om du datt ned i en avgrunn. Men Ubisoft har valgt å fokusere videre på dette med elementkrefter. For nå har du nemlig noen andre evner i tillegg. Du kan for eksempel fryse vann, noe som blir veldig viktig og kan gi den nye muligheter. Senere får også prinsen evnen til å bringe tilbake ødelagte plattformer/Stanger o.s.v. Men han kan bare bringe tilbake en ting av gangen vell og merke. Den rareste evne må dog være at prinsen kan skyte seg igjennom fiender mens han er i luften. Disse evnene fungerer alle bra. Men det er først på slutten når alle kombineres i fantastiske sekvenser at du ser mulighetene med det.
Alt i alt er akrobatikken spillets høydepunkt, selv om det tidvis blir brukt litt kjedelig design og enkle løsninger. Det var også et par Bugs og lignende som ødela litt midt i spenningen. Noen sekvenser føles også litt for like med tidligere Prince Of Persia spill.

Kampene føles heldigvis friske. Og minner mer om God of War enn før. Antallet fiender på skjermen har øket betraktelig, og Prinsen har mange nye moves.
Også i kampene kan du bruke elementkrefter, du kan lage en steinrustning, en mektig virvelvind, etterlate deg et flammespor eller skyte isbølger. Alle disse evnene høres riktig så kule ut, men jeg brukte de nesten aldri, siden jeg heller ville spare element-energien til palttformdelene. Men i utfordringene (Som du låser opp når du har klart kampanjen) får disse evnene virkelig kjørt seg, og det er gøy å prøve nye måter å bruke kreftene på.
Men det største problemet i kampene må være at de blir for uoversiktlig når det er så mange fiender på skjermen, og at de tidvis blir litt repeterende.

Grafikken i The forgotten Sand er ganske bra. Den er ikke fantastisk, men heller ikke dårlig. Selv om noen animasjoner ser litt føkka opp ut, er spillet i seg selv relativt pent. Jeg må nevne at Prinsen ikke helt ligner på seg selv, og det ser ut som han nettopp har spist en sur sitron.
Designet er som vi kjenner det fra tidligere PoP spill. Byen er ganske sterilt, og tidvis kjedelig designet, men det hender Ubisoft tar den helt ut med noen episke sekvenser.
Men alt i alt er både grafikken og designet for ustabilt til at jeg kan gi det to tomler opp.

Musikken er derimot perfekt. Persisk musikk går som fot i hose med den persiske prinsen sine eventyr. Og Ubisoft har stålkontroll på om musikken skal bygge opp stemningen eller noe helt annet.
Lydspillet er blanda drops. Prinsen har fått tilbake sin behagelige stemme fra Sand Of Time, mens de andre høres litt.... Anstrengte ut. Tidvis virker det rett å slett for statisk og anspent.
Monstrene sine lyder høres også litt rare ut til tider, uten at jeg skal gå mer inn på det.
Klapp på skulderen for herlig musikk og den gamle prinsens stemme, men et hardt spark i ballene for statiske biroller og rare mostersnøft!

Kampanjen varer ikke særlig lenge heller. Og er du en Prince Of Persia veteran (Som undertegnede) vil du nokk ikke ha store problemer.
Gåtene har også blitt trappet ned på, noe som er unektelig dumt av Ubisoft. Spillet inneholder ca. fem ordlige gåter, og alle går ut på å dra i en spake for å åpne dører og lignende! Fy skamme seg Ubisoft!
Når du er ferdig med kampanjen er det en kamputfordring, der du skal slåss med horder av fiender, dette høres kanskje ensidig ut. Men det fungerer overraskende bra, i hvertfall hvis man bare vil oppdragere evnene til prinsen.

DOM:
Alt i alt er The forgotten Sand en fin liten tur ned minnebukta. Noe mer enn det er det dessverre ikke. Spillet har for mange problemer til å bli omtalt som noe mer enn "Bra".

+ Akrobatikken, morsomme elementkrefter, fortyllende musikk, den gamle prinsen er tilbake!
- repeterende og tidvis uoversiktlige kamper, litt dårlig stemmeskuespill, varierende grafikk og design, kjedelig historie

7/10: Et bra spill som jeg vil anbefale til alle acton/plattform glade Gamere, og et must for alle Prince Of Persia fans.

Samlet karakter: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10