Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Lead and Gold: Gangs of the Wild West

Pga. at Lead and Gold: Gangs of the Wild West er et veldig lite arkade spill vil ikke denne anmeldelsen være like lang som de andre anmeldelsene.

Jeg har alltid likt Team Fortress 2. Helt siden jeg prøve det kritikerroste online -spillet som var med i The Orange Box som jeg kjøpte til Xboxen min i 2010. Side da har jeg brukt en god del timer på Team Fortress 2.

For noen måneder siden utgitte utgiveren Paradox Interactive spillet Lead and Gold: Gangs of the Wild West som er utviklet av svenske Fatshark. Og det er klart at Fatshark har blitt inspirert av Valve sitt Team Fortress 2. Men er Lead ang Gold: Gangs of the Wild West like bra som Team Fortress 2? Det får du vite i denne anmeldelsen!

I western

Lead and Gold foregår i den ville western. Fatshark har nok blitt veldig inspirert av western etter Rockstar Games sitt Red Dead Redemption kom ut. Og om du liker Team Fortress 2, så vil du garantert like Lead and Gold. Mye er det samme. Bare at Lead and Gold befinner seg i western i tillegg til at Lead and Gold er i tredjeperson.

Spilleren får presentert fire typer klasser når man blir med i en runde. Det er en tykk sprengstoff ekspert, ei dame som liker å snikskyte som i tillegg har en liten pistol, en kar med både gevær og pistol og til slutt puslingen med kun pistol. Alle klassene har noen variasjoner. Men for min del var det den puslete pistol fyren som var den verste klassen av dem alle.

Når det kommer til variasjonene som jeg snakket om er det ikke så mye av dem. Men noen er det heldigvis. Blant annet har snikskyter klassen en spesial egenskap som lar spilleren sette en felle, fellen er rett og slett en gammel typisk felle for store dyr og bjørner som spilleren setter et sted på bakken mens man venter på at fienden ubevisst skal gå på fellen. Man kommer aldri til å dø med kun en felle, byttet kan lett rive seg løs. Så helt sikker er den ikke.

De andre klassene har nesten de samme egenskapene. En klasse kan utgjøre mer skade med våpenet, en annen kan for eksempel gjenopplive døde lagkamerater. Men egenskapene kan ikke brukes med en gang man har brukt den. For å bruke dem på nytt er man nødt til å vente i noen sekunder. Noe som balanserer klassene veldig mye.

Det finnes ingen våpen man enten kan kjøpe eller låse opp senere i spillet. Det finnes heller ingen våpen som er plassert et tilfeldig sted på banen som mange andre skytespill har. I Lead and Gold vil man få tilrettelagt alle våpnene med en gang. Og det er våpnene som man får når man velger klasse.

Selv ble jeg veldig forelsket i snikskyter klassen. Det var enkelt å få såkalte "kills" med den. For å drepe en fiende med et skudd måtte man få hodeskudd, får man ikke hodeskudd på fienden må man skyte mellom to til fire ganger for å få fienden drept.

De andre klassene likte jeg ikke særlig godt. Ingen av våpnene i de andre klassene synes jeg tok så veldig mye liv. Mange ganger måtte jeg bruke et helt magasin for å få en fiende drept. Noe jeg ikke likte særlig godt. Heldigvis har man evig med ammunisjon i løpet av hele runden. Noe som var veldig bra når en fiende kan ta veldig mange skudd.

En annen morsom ting å legge til her er at det ikke finnes noen granater å kaste i Lead and Gold. I stedet blir man utrystet med en dynamitt. Man har evig med dem, men det tar litt tid før man får en ny etter man allerede har kastet en.

Det finnes heller ikke noe skikkelig rankingsystem i Lead and Gold. Det eneste er at man kommer opp en viss rank i en runde. Altså angående hvor mange " kills" spilleren har fått og hvor mange ganger man har dødd. Så at det ikke finnes et generelt ranking system synes jeg var dumt.

Morsomt

Det er mange spilltyper i Lead and Gold. Modusen er veldig kjent i Team Fortress 2 og mange andre skytespill. Faktisk tror jeg 90% av skytespillene som finnes på markedet har denne modusen. Men jeg er ikke sikker. Modusen heter Robbery, og går nemlig ut på at laget ditt skal springe rundt på brettene og kontrollere alle målene, nærmere sagt flagg. For at laget ditt skal vinne runden må man selvfølgelig ha okkupert alle tre punktene. For at det fiendtlige laget skal få tatt over punktene må de ta ned laget ditt sitt flagg, ødelegge det og dermed heise opp sitt eget flagg.

De andre modusene er alt fra de kjente Death Match variantene til en spilltype der man skal sprenge hverandre sine kruttlagre. Den morsomste modusen er nok uten tvil en spilltype kalt Gold Fever som ligner veldig mye på Horde modusen i Gears of War 2 og FireFight modusen i Halo 3: ODST og Halo: Reach.

Det er mye variasjon i alle disse spilltypene som gjør at Lead and Gold sjeldent blir ensformig takket være at spilltypene er så gjennomtenkte, noe jeg takker Fatshark mye for ettersom at det ikke er alle utviklere som tenker gjennom alle spilltypene de lager i flerspillerdelen av spillet.

Det er dog ingen enspilleropplevelse i Lead and Gold. Men ettersom at flerspillerdelen er så morsom, vanedannende og gjennomtenkt savner jeg ikke en enspillerdel som inkluderer en god og lang historie.

Det er ikke så veldig mange baner i spillet, men de er svært godt gjennomførte og designen på dem er helt fantastiske. Det kan plutselig være at du går deg vill i en grotte mens du skyter fiendene dine til at man vandrer rundt på en stor gård for å okkupere et nytt kontrollpunkt. Man trenger ikke kun å krige på bakken. Veldig mange hus tak kan kriges på og noen av kontrollpunktene er på hus tak. Bare pass på snikskyterne ettersom de lett kan utslette hele laget ditt med hjelp av noen få hodeskudd, men lagkameratene kan likevel gjenopplives.

Noe annet er at lagarbeid har en sterk fokus i Lead and Gold. Både å få fiendene drepte og få okkupert alle kontrollpunktene trenger man mye hjelp fra laget. Det er utrolig hyggelig og fint å se laget hjelpe hverandre i skuddvekslinger i tillegg til at jo flere lagmedlemmer som hjelper til med å få kontrollert
kontrollpunktene, jo fortere går det med å både vinne runden og få flest mulig poeng til både seg selv og laget.

Flott teknisk

Grafikken i Lead and Gold er like flott og detaljert som den er i Team Fortress 2. Å vandre rundt på en gård eller i en grotte med fantastiske tegnede detaljer er helt fantastisk. Små vanndamer og fosser som kommer ut fra fjellet er vakre å se på. Selve detaljene på klærne er nydelige å se på. Så i den grafiske fronter er det ingenting som er negativt.

Musikken er veldig flott den også, men det er nesten ingenting av musikk i spillet, men det som er, er veldig fin western inspirert musikk. Våpenlydene er også flotte å høre på, men ikke like gode som de i Red Dead Redemption. Og høre vann fosse ned fra fjell og fiendtlige spillere springe i ei grotte er rett og slett vakkert å høre på. Så med unntak av litt musikk er det ingenting som er negativt her heller.

Konklusjon

Lead and Gold: Gangs of the West er et fantastisk tredjepersons online -spill som fungerer for alle som liker western skyting med vakker tegneserie grafikk og for de som liker team Fortress 2. Har du rundt 80 kroner å avse er det bare å surfe inn på Steam eller PlayStation Store for å kjøpe dette spillet.

Karakteristikk:

+ Nydelig grafisk stil; Morsomt; Vanedannende; Flotte klasser; Fokuserer på lagarbeid.

- Ikke noe skikkelig rankingsystem; Få baner; Ikke så mye innhold.

Grafikk: 9/10.
Lyd: 8/10.
Gameplay: 7/10.
Holdbarhet: 8/10.

Samlet karakter: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10