Brütal Legend

Skrevet av: Kronoz   2011-01-15

En liten advarsel før vi begynner. Jeg har hatt en massiv skrivesperre her, så denne teksten er mest trolig full av feil og generelt dårlig skrevet. That would be all
Jeg vet at jeg er godt over et år bak med denne, men siden min kjære frue var så snill og skaffet spillet til meg i jula så må jeg nesten skrive om det. Vel, spillet traff midt i blinken. Som den store Metal-fanen jeg er så kan vi nesten si at Brütal Legend er som sendt fra metallgudene selv.

Som de fleste sikkert vet så er Brütal Legend designet av legenden Tim Schafer. En kar som lenge har vært kjent for sin originalitet når det kommer til spill. En originalitet som mediet sårt trenger, og her skuffer han oss ikke.

I spillet så styrer du Eddie Rigs, verdens beste roadie. Det er ingenting Eddie ikke kan fikse, ingenting han ikke kan bygge og han har en evig kjærlighet til tung metall. Under en ulykke på settet så får han tilfeldigvis litt blod på en beltespenne som han arvet fra faren sin. Han blir sendt tilbake til gamle tider hvor demoner har kontroll over verden og de holder mennesker som slaver i gruver. I denne verden er Metal alt. My kind of game.

Hele spillet har et ekstremt godt gamedesign. Jeg kan virkelig ikke komme på sist gang jeg virkelig hadde det så morsomt under et spill. Det er små ting som referanser til band og sanger i landskapet, designet på menyen og ikke minst soundtracket. Faktisk så har jeg lyst til å gi spillet toppkarakter bare pga det, men det er kanskje litt dumt.

Spillet har en åpen verden som Eddie er fri til å utforske i sin «Druid Plow». En skjønnhet av en Hot Rod. Du står selvsagt fritt frem til å følge hovedstorien eller du kan gjøre sideoppdrag. Dessverre så blir disse litt ensformige etterhvert. Det er strengt tatt det samme greiene med litt endringer i fiender og miljø. Ellers så er det ikke stort. Da er det bra at hovedhistorien er litt bedre. Blant annet så langer vi ut mot glam rock og emo rock.

Spillet har også overraskende nok en taktisk del hvor Eddie får demonkrefter og kan kommandere tropper fra luften. Dette er knyttet perfekt sammen med det vanlige gameplayet og fungerer utmerket. Troppene dine har forskjellige egenskaper, blant annet så er det headbangerne som har de største nakkemusklene du noen gang har sett, digre utkastere med en liten hjerne og alt som er steriotypisk med rock og metall. Det er rett og slett vakkert.

Konklusjon:
Brütal Legend er et spill som er som sendt fra metallgudene. Hele spillet er gjennomsyret av kjærlighet til Heavy Metal, Rock og generelt alt av tung musikk. Soundtracket er noe av det beste jeg har hørt. Blant annet så får vi høre Motörhead, Manowar, Ozzy Osbourne og Black Sabbat. Bare for å nevne noen. Alt i alt så er det et mirakel at spillet ikke har vunnet flere priser for beste soundtrack. Men det til sides, spillet er uten tvil verdt din tid og penger om du elsker heavy metal!

Medlemsanmeldelser7
Samlet karakter: 8.2/10
1