Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Epic Mickey

Epic Mickey. Mikke Mus sitt nye store eventyr på Wii. Et spill jeg egentlig ikke hadde så store forventninger til, men som likevel fanget oppmerksomheten min da det ble annonsert. Jeg har tross alt ikke spilt et Mikke Mus spill siden Mickey's Wild Adventure til PSX, så nå syntes jeg det var på tide å prøve og se om Disney fortsatt har noe å by på!

En ting som er interessant med Epic Mickey er at spillet finnes i to versjoner; en norsk, og en engelsk. Min mor kjøpte spillet til meg i julegave. Gjett hvilken versjon jeg fikk...

Uansett, spillet har ikke noe voice acting utenom de forskjellige lydene som karakterene kommer med, så det meste er tekstbasert dialog, og hey, jeg så jo på Mikke Mus med norsk tale i mine barndomsår, så dette skal ikke gå ut over spillet.

Epic Mickey har en ganske grei og kort intro, Mikke ligger og sover, men blir vekket fordi et speil kaller på ham (ikke spør hvorfor...) og han går gjennom det og kommer til en annen verden. Her ser han trollmannen Yen Sid i full gang med å legge siste krone på sitt mesterverk; en verden for figurer som har blitt glemt. Så snart han er ferdig legger han fra seg den magiske penselen som han har brukt til å skape denne verdenen med og forlater rommet, og selvfølgelig er Mikke den nysgjerrige plagen han kan være til tider, og bestemmer seg for å ta en liten titt på verket. Mikke bruker den magiske penselen til å male en svart skygge, og uten å vite det så har han skapt et monster ved navn Skyggekladden som han slipper løs, og det er tar ikke lang tid før Mikke blir dratt ned til denne mystiske verdenen. Eventyret har begynt.

Wasteland, eller Ødemarken som den heter på norsk, er takket være Mikkes innblanding blitt til en falleferdig verden, hvor alt som en gang var fint og vakkert har blitt dystert og ødelagt. Dette er Disney Land gone bad. Til tross for den dystre tilstanden ødemarken nå befinner seg i, så er den likevel fengende og interessant, og det er virkelig lett å se at det har blitt lagt fokus på å gi spillet et eget grafisk design som skal få det til å skille seg ut. Alle områdene har sitt eget lille særpreg, og ting som jeg kan enten fikse med maling, eller fjerne med blekner. Her kommer nemlig spillets lille vri inn; Mikke har muligheten til å bruke penselen sin til å enten gjenoppbygge eller ødelegge Ødelandet for å komme seg forbi hindringer, nå skjulte gjenstander og løse gåter. Valget mellom å bygge eller ødelegge gir også grunnlag for spillets litt vage moralsystem. Det er ikke satt mye fokus på hva som er rett eller galt, og om jeg velger å ødelegge fremfor å bygge, så blir resultatet mye det samme; jeg kommer meg dit jeg skal.

Dessverre har jeg ikke så stor frihet med penselen min som jeg kanskje hadde håpet på. Kun visse deler av omverdenen kan bli endret på, som f.eks. enkelte deler av en vegg, små hus, tannhjul og andre plattformer som Mikke kan bevege seg rundt på. Her syntes jeg spillet kunne gitt rom for litt mer frihet. Da jeg så en falleferdig og nedslitt karusell for første gang spylte jeg den ned med maling i håp om at noen endringer skulle skje. Det skjedde absolutt ingenting. Jeg kan godt skjønne at kun visse deler av et brett skal kunne hviskes ut helt, eller bygges opp i løse luften, men jeg syntes fortsatt spillet kunne latt oss ha mer innflytelse på omverdenen. Skulle jeg finne på å spyle noe med blekner så kunne det ha endret utseendet til å bli nedslitt og falleferdig, mens maling ville pusset det opp igjen. Bare dette ville gitt oss følelsen av at Mikke faktisk har noen innflytelse i Ødelandet annet enn å være alles lille hjelper.

Spillet har en god del sideoppdrag som jeg kan legge ut på, men disse oppdragene varierer sjeldent bort ifra at jeg blir å løpe mellom innbyggerne i Ødelandet for å skaffe diverse objekter, så det er ikke så mye å si om dem, men det som er litt å bemerke med spillet er kampsystemet og kameraet, og det er nettopp her Epic Mickey faller hodestups utfor toppen av Galdhøpiggen og ruller nedover i et smerteskrik.

Kameraet er veldig fiksert i å holde seg i en vinkel, og selv om jeg kan styre den med D-paden og stille den direkte bak Mikke med C knappen, så hjelper det ikke mye når kameraet likevel sklir tilbake igjen. Selvfølgelig er ikke kameraet helt ubrukelig, og det fungerer greit når jeg bare løper rundt og utforsker, men så snart jeg begynner på hopping mellom plattformer og faktisk skal gjøre noe som krever litt balansering mellom punkt A til B, så er kameraet min verste fiende, og jeg har ved flere anledninger ropt høylytt ut i frustrasjon.

Den andre tingen som virkelig drar spillet ned er kampsystemet. Kampene i Epic Mickey utspiller seg som i de fleste 3D action-adventure spill, men med det unntak av at jeg må sikte inn med penselen mot fiendene og spraye dem med enten maling, for å gjøre dem til allierte, eller sprute dem med blekner for å sende dem til den neste verden. Mikke har også et spinnangrep som han kan bruke til å slå ut monstrene i noen sekunder. Dette spinnangrepet utføres ved å riste på kontrollen, og det er ikke lett å kombinere dette med siktingen.

Det er faktisk frustrerende å bevege Mikke, styre kameraet, sikte med penselen, og samtidig prøve å treffe fiendene foran meg, noe som ofte er situasjonen, og det blir heller ikke enklere av at mitt eneste slagangrep krever at jeg rister på kontrollen mens kameraet bestemmer seg for å inspirere treverket i en vegg i motsatt retning. Det hele kunne faktisk ha blitt unngått om spillet hadde en ordentlig target lock-on funksjon, og det er faktisk frustrerende når denne situasjonen oppstår. Særlig når Mikke ikke klarer å peke penselen i riktig retning til tider. Selv om spillet har et meget kreativt design så går disse småfeilene såpass ut over spillegleden at det nesten gjør litt vondt. Akkurat når jeg begynner å komme meg til rette og faktisk har det gøy, så kommer det et eller annet i veien enten i form av kamera eller rotete kampscener. Selv ikke engelsk tale kunne reddet det.

Jeg syntes det er synd at spillet lar seg bli negativt påvirket av disse tingene, for spillet er i seg selv et bra spill. Det har en kreativ og interessant verden med mange hemmeligheter, og musikken i spillet varierer fra klassiske melodier fra de gamle tegnefilmene til de små gryntene som kommer fra NPCene, og det hele er fulladet med nostalgi. De gamle og ukjente Disney figurene blir endelig introdusert til den nye generasjonen på kanskje den beste måten mulig, men dessverre så kunne jeg ikke nyte Epic Mickey så mye som jeg ønsket, og selv om det var stunder hvor jeg faktisk hadde det moro og glemte både frustrerende kamera og kamp, så faller virkeligheten over meg igjen som Berlinmuren. Det er ikke mulig for meg å nyte spillet fra begynnelse til slutt.

Spillet har en masse hemmelige rom og kister som kan bli funnet, så for de som liker å finne absolutt ALT i et spill, så ligger det nok en del gjennspillingsverdi her, men selv har jeg ikke noe behov for å spille det mer enn nødvendig pga. problemene. Spillet har mye potensiale, og det er definitivt det beste Mikke Mus spillet som er blitt utgitt i nyere tid. Grafikken er en visuell glede fra Wiien, og historien presenterer seg enkelt og greit. Rent designmessig er spillet bra og gjør en knall presentasjon, men de tekniske feilene gjorde at jeg faktisk stusset litt på hvilken karakter jeg ville gi spillet. Valget stod mellom 6 og 7, og jeg lurte på om jeg faktisk skulle være nådig og gi spillet 7 (for de som lurer, rent designmessig så ville jeg gitt spillet 8), men jeg bestemte meg for å være kritisk og streng for å vise at selv om du har en god ide og mange kreative innspill som kan gjøre et spill unikt, så er det tekniske fortsatt en meget viktig del av spillet, og om du slår feil ved noe så viktig som kamera og kontrollen, så kan det faktisk ødelegge et spill. Men for de som kan overse feilene jeg har beskrevet her så er Epic Mickey et bra spill, og det er garantert mer moro for de yngre spillerne som ikke setter seg så mye inn i alle kvalitetene til et spill.

Ah, en annen ting sånn helt utenfor anmeldelsen. Er det andre enn meg som syntes det er merkelig at Mikkes ører ALLTID vender flatt mot kameraet, uansett hvilken vei han snur hodet?

Samlet karakter: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10