Super Meat Boy

Jeg har alltid likt når utviklere tar tiden sin til å gjøre gamle klassikere om til fullverdige spill til dagens marked, også kalt HD-remake på Engelsk, noe mange utviklere har begynt på de siste månedene. Som da vil gjøre at nye spillere kan teste ut gamle klassikere. Noe jeg liker veldig godt.

Super Meat Boy er et slikt spill. Originalen ble sluppet ut for mange år siden på de gamle spillkonsollene. Hadde det ikke vært for utviklerstudioet Team Meat ville Super Meat Boy mest dannynlig aldri ha blitt lansert på nytt- i HD.

En lett historie

Historien i Super Meat Boy er egentlig veldig lett forståelig og er veldig inspirert av Mario spillene.

Du spiller som en kjøttkake med navn Meat Boy, kjæresten din Bandagegirl har blitt kidnappet av Dr. Fetus rett og slett fordi ingen er glad i ham. Så da er den store jakten i gang. Som du allerede har skjønt er historien i Super Meat Boy veldig inspirert av historien i Mario spillene som har gått rundt i årevis.

Mens nye brett innlaster vil man få se morsomme tegneserieaktige filmsnutter som viser litt av hva historien innebærer. De er utrolig morsomme og fantastisk å se på i tillegg til at de hyller gamle retro spill med stilen sin. Jeg lo hele tiden når filmsnuttene dukket opp.

Selv om historien er inspirert av Mario historien i Mario spillene som vi har hørt ufattelig mange ganger fra før så trenger ikke det å bety a historien er oppbrukt. Mens man fullfører brettene i Super Meat Boy blir historien stadig mer spennende for å sjekke hva som til slutt skjer med Bandagegirl og Dr. Fetus. Jeg var hele tiden klistret fast til tastaturet mitt og selve skjermen for å vinne ut hva som skjedde videre. Men jeg vil ikke røpe slutten til Super Meat Boy ettersom at jeg er 100% sikker på at det er mange som enda ikke har fullført alle brettene.

Frustrerende og forferdelig vanskelig

For å ta det aller først. Det er over 300 brett i Super Meat Boy hvor hvert av dem på fullføres. For å fullføre et brett er man nødt til å komme seg til Bandagegirl som sagt er blitt kidnappet, deretter forsvinner Bandagegirl- igjen pga. Dr. Fetus.

Super Meat Boy er et klassisk 2D plattformspill der man går fra venstre til høyre.

Knappene er simple og veldig lette å lære. Det er faktisk kun to hovedknapper og en sekundærknapp. I løpet av de aller første brettene som er veldig enkle å fullføre vil du lære hvordan du gjør hva. Nærmere sagt så er de to hovedknappene å hoppe og løpe. Sekundærknappen som du lærer litt senere er en knapp som får Meat Boy til å skli i sin egen kjøttsuppe som gjør at Meat Boy kan hoppe lengre. Disse er de eneste knappene du skal holde styr på i Super Meat Boy, altså ikke et spill der du har flere titalls knappekomboer man må holde styr på.

Når det kommer til selve brettene er de vanvittig varierende i tillegg til at det er ufattelig mange av dem. Det er som skrevet tidligere over 300 brett spilleren må komme igjennom. Noe som tok meg godt over to uker etter jeg kjøpte spillet. Selv om veldig mange av brettene bruker samme design, samme elementer, objekter og hindrer er de lagt ut varierende, slik at man aldri kan huske at man har fullført et eneste brett mer enn en gang. Noe som jeg synes er helt forbausede pga. at det er så ufattelig mange brett.

Det er mange forskjellige hindrer som vil ligge på vei opp mot det siste brettet som jeg så klart ikke skal røpe noe om. Spilleren vil komme over sirkelsager, pigger, mange forskjellige maskiner som ser ut som tortureringsmaskiner som har kommet ut fra et stort tortureringskammer, forskjellige fiender man ikke kan røre og mange andre. Selv ble jeg aldri lei av å spille Super Meat Boy.

Om man er en person som ikke liker å dø, heller ikke mange ganger så advarer jeg deg for Super Meat Boy. De første banene er veldig lette, men for flere baner du fullfører, jo vanskeligere blir brettene. Om man er kjapp og presis så vil man fullføre spillet på 5-40 sekunder. Men om man ikke er det vil man bruke på nesten hver bane mange titalls forsøk. Den beste følelsen er uten tvil følelsen når man har fullført banen etter rundt 40 forsøk (som er vanlig for meg), følelsen går til himmelsk bare av å tenke på at man endelig har fullført et brett som man har brukt veldig lang tid på og veldig mange forsøk på.

Litt bonus

Når man blir ferdig med Super Meat Boy (som er en helt herlig følelse), og man vil ha mer av den fantastiske kjøttkaken kan man velge om man vil spille en annen spillmodus som heter DarkWorld som er en modus som gjør mange av de originale brettene enda vanskeligere enn før. Og da mener jeg virkelig enda vanskeligere. Å prøve seg på DarkWorld er som er mareritt, bare enda verre.

Det er ikke alle original brettene som er i DarkWorld modusen, men de som er der er de vanskeligste, som da som sagt blir enda vanskeligere. Det er alltid herlig å fullføre et brett i DarkWorld. Like herlig som å fullføre et i den vanlige historie modusen.

En annen liten bonus er at slags lite svart hull man finner i noen av banene. Dette jullet er gjemt på plasser man sikkert aldri kommer til å tenke på ved første gjennomspilling. Hullene heter Warp Zones og er en slags gammel Super Meat Boy emulator som lar deg spille de klassiske Meat Boy brettene i GameBoy-aktig grafikk. I tillegg er lyden veldig retro. Noe jeg likte veldig godt. Slik at jeg kan se hvordan Meat Boy var da det for første gang kom ut.

Teknisk retro

Grafikken i Super Meat Boy er fantastisk selv om det er en ny versjon av et gammel spill. Det er ikke særlig mange detaljer i omgivelsene på brettene. Men det skjønner jeg godt ettersom at jeg aldri hadde klart å se nøye på grafikken ettersom Super Meat Boy går kjapt og intenst. Designen på brettene er veldig gode i tillegg til at det game Meat Boy i emulatoren hadde flott design. Så hos grafikken er det ingenting negativt.

Lyden er ikke særlig mye å snakke om. Musikken er rar, men likevel veldig god og morsom. Kommentarene i mellomsekvensene er i tillegg utrolig morsomme å høre på. Så det er ingen minus hos lyden.

Konklusjon

Super Meat Boy er et fantastisk, vanskelig og frustrerende plattformspill som alle burde prøve. Liker du vanskelige spill er Super Meat Boy spillet for deg. I tillegg til å ha ufattelig mange brett og andre bonuser som DarkWorld og Warp Zones er Super Meat Boy et arkade spill enhver Xbox-eier burde skaffe seg. Anbefales!

Karakteristikk:

Grafikk: 9/10.
Lyd: 9/10.