Red Dead Redemption

Har du noensinne drømt om et spill du aldri, aldri kommer til å glemme? Jeg skal nå anmelde nettopp dette spillet.

I RDR styrer du banditten, faren og mannen John Marston. John Marston ble oppdratt på et barnehjem, men ble derretter med i en bandittgjeng. Denne gjengen gjorde mye råttent, og ble etterlyst. Etter et mislykket oppdrag lar gjengmedlemenne John ligge igjen for å dø.
John overlever, og bestemmer seg for at bandittlivet er over. Han prøver å starte en farm, og får en flott kone og en flott ung gutt. Men alt går ikke som planlagt. Regjeringen fanger sønnen og kona, og vil ikke la dem gå før John har drept sine tidligere gjengvenner. Sånn starter dette fantastiske eventyret.

Du har aldri noensinne opplevd Westen så realistisk ut før. Alt lever. Mens du rir rundt kan du få øye på en gruppe mennesker som sitter rudnt leirbålet og forteller historier, dyr som beiter, skytedueller, folk som jakter, tisser og mye, mye mer. Det er også folk som trenger hjelp, og det er opp til deg å hjelpe dem. Tyver raner hester, folk blir ranet, jenter blir voldtatt og tyver løper fra butikker med en sint butikksjef etter seg. Hvis du hjelper dem får du penger, ære og berømmelse. Hvis du derimot gjør dårlige handlinger får du en "bounty" på hodet ditt, og du blir på en måte lyst fredløs. Og når du er fredløs, og det i tilleg er en dusør på deg, ja da kan du regne med action! Man blir ikke kvitt dusøren før man betaler en dyr bot. Hvis man gjør noe galt begynner folk å skrike, og løpe fra deg. Det høres så ekte ut. I løpet av de ca 20 - 30 timene jeg brukte på spillet, har jeg skutt med revolver, kjørt tog med påmontert gatlinggun, rast i full fart ned i en gruve mens jeg henger bak en steinvogn og skyter, rid i fullt firsprang, reddet mennesker i nød og drar på jakt med sønnen min. Faktisk en person jeg knøt store bånd til. John Marston er den mest badass og tøffeste spillfiguren ever.
Jeg har heller aldri noensinne sett så likandes og realistiske varierte personer før. Alle hovedpersoner, og sidepersoner du møter i spillet har en fantastisk bakrunnshistorie og oppførsel. Jeg fikk raskt mine favoritter, som den udugelige kvakksalveren, likrøveren, den beintøffe ranchjenta, den lidende sønnen min og alle de andre. Alle sammen føles så ekte ut ... det kunne vært en kvalitetsfilm. Spillet vekker utrolig mye følelser. Da det hele er over gråter jeg nesten. Det ender så trist.

Det er også veldig, veldig mye å gjøre i sideoppdragene. Alt fra kvegdriving, hestetemming, nattvakt, bounty hunter, livvakt og mye, mye mer. Selv etter at man har runnet spillet har man fortsatt veldig mye å gjøre! Jeg har heller aldri sett noen personer som ser like ut, noe som er utrolig, med tanke på at verdenen er så enorm. Iløpet av spiller besøker man i hovedsak, Amerika og Mexico. Hvert land med sin egen personlighet og "folkeslag". Jeg må si at jeg egentlig hatet det mexikanske militæret. De mishandlet jenter, og skjøt sivile for morroskyld. Grøss ...

Grafikken er helt utrolig. Solnedgangen ser ut som en solnedgang, rahcnen ser ut som en ranch, og dyrene ser ut som levende dyr. Lyseffektene ser helt ekte ut, og ansiktsanimasjoner er rett under Uncharted på skalaen. Man tror nesten ikke sine egne øyne når man ser alle detaljene. Animasjonene er av topp nivå, og fysikken er helt utrolig. Jeg grøsser nesten når John blir kastet veggimellom, faller ned fra tak, eller tumler ned en klippe.

Lydeffekten er fantastiske. Mye bedre enn i Rockstars forgjenger, GTA. Til og med. Eneste minuset med lyden er at om du går på grus, sand, grass eller lignende lager hesten den samme lyden med kloven. Kun når man går på brolagte gater i Blackwater kommer det klikk, klakk lyden som er typisk for hester. Men alle våpenen har forskjellige lyder, og alt både ser og høres ekte ut, som om jeg ikke har nevnt det før.

Selve skytingen er fantastisk underholdende, og mye av det er pga fysikken og realismen. Folk faller utrolig realistisk, og blodet ser helt ekte ut. Jeg har aldri verken sett bedre fysikk eller bedre blodeffekter. Volden i dette spillet er også mye mer detaljert, realistisk, og brutal enn i GTA. Hvis du bunner en fyr, slepper han ned på togbanen, og venter på at toget skal komme, ser du ikke mye annet en blodsprut og kjøttdeig. Hvis man skyter noen i for eksempel hodet, får de store åpne sår med løs, blodig hud. Våpnene føles helt ekte ut, og rekylen er flott.

Alt i alt, et helt fantastisk spill, et av de beste spillene nonesinne laget. Det er for min del det beste sandkasse spillet, det beste 3rd-person skytespillet, og det beste Westernspillet noensinne. Jeg anbefaler det for alle med sans for variert action, og en utrolig velskrevet og spennede historie. Kanskje det beste spillet jeg noensinne har hørt om.

Pluss: En helt fantastisk historie, spennede variert action, utrolig stort område, veldig mye og gjøre, og det er en skikkelog følelsesvekker.

Minus: Hmm, vanskelig. Kanskje det burde vært flere forskjellige lyder av hestens hover?

Grafikk: 10/10