Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Team Fortress 2

EDIT: Team Fortress 2 er nå gratis på Steam!

Har du noen gang hatt en lettere våt drøm om ett spill uten noen ubalanserte elementer?

Det hele må jo være det reneste galskap, siden noe slikt KAN jo ikke skje i dagens market gjennomsyret av ett-spill-om-året serier og dårlige kopier av seriene som passer den beskrivelsen, siden spillskapere har utgiverselskapene stående over seg med spisse hæler, en lang pisk, og en raspende dominatrix-stemme.

Vel, for å sitere Gabe Newell: "After nine years in development, hopefully it has been worth the wait". Sure has.

Tidløs stil

Jeg er fullt klar over at TF2 ikke er ett spill som er nylig utgitt, og dette fører oss jo rett in i det første punktet - det visuelle. Den grafiske stilen var ett friskt pust mellom veldig brune "realistiske" FPS-spill som ble gitt ut på den tiden. Det er nydelig cel-shading-aktig og stilfullt, og det hele oser av personlighet - akkurat som karakterene selv. Spillet hadde som mål å gjøre ting enkelt å identifisere med ett øyekast - ting som spillerklasser, om den fyren har framme sin bazooka eller hagle osv. Det hele er en utrolig suksess som jeg ikke har sett noen gang siden. Spillet tar ikke seg selv så høytidelig som mange andre spill gjorde og gjør. Seriøse spill er bra det, men enkelte ganger så er det bare best å øse på med sjarm og atmosføre til man nesten drukner i det. Det hele er en stilisert nesten tegnefilm-aktig verden som har vært en suksess siden.

Spillet har ikke den evnen til å få folk til å tenke "Wow! Så realistisk"... men det er jo heller ikke meningen! Det kjører på en lettere pimpet opp versjon av den elskede Source-motoren, og selv når det ble gitt ut var det ikke toppen innen grafikk. Det ser fremdeles lettere opphissende ut om man kan kjøre det på høyere instillinger, noe som ikke er alt for dyrt med dagens teknologi.

Lyd med personlighet

Når det kommer til lyd så gruser spillet mange spill som blir utgitt nå for tiden. Lydeffekter er lett gjenkjennelige, noe som er viktig i ett klassebasert spill som dette. Man kan høre om det er en Minigun-bærende Heavy som ler rått rundt hjørne akkurat like lett som man kan høre den australske aksenten til en Sniper som nettop skjøt noen mellom øynene. Det hele er utrolig, og stemmeklippene vil få deg til å nyte hver kill litt mer enn du burde. Å meie ned ett halvt lag som Heavy bare for å høre linjer som "What sick man sends BABIES to fight me!?" i tykk russisk aksent etterfulgt av syk latter er ganske morsomt i mine øyne, og det gir karakterene mer liv enn mange karakterer jeg ser i story-baserte rollespill.

Enkelt, variert, utrolig!

Også selvfølgelig, gameplayet. Det er jo tross alt her det beste med spillet ligger. Det hele er tvers igjennom balansert ned på attogram-skala. Selvfølgelig, om du løper rundt ett hjørne og møter en Pyro og hans flammekaster så er du i trøbbel, men om det er en Sniper som dekker ett åpent område er det ikke mye Pyro kan gjøre. Det hele oppmuntrer til deilig lagspill, og med kommunikasjon er dette noe av det gøyeste som fines i mine øyne. Ett lag med en fin balanse av klasser som fungerer som en eneste organisme er ganske så tilfredsstillende. Enkelte klasser er kanskje "overpowered" I enkelte situasjoner, men da kan du banne på at den samme klassen er absolutt ubrukelig I en annen situasjon, eller ganske nært i det minste.

Det hele ser jo ut som en tradisjonell FPS når du laster inn spillet for første gang, og det er jo i bunn og grunn det. Noen av klassene går tilsynelatende ut på å sikte og skyte, mens andre er nesten som spill i seg selv. Det er vanskelig å kjede seg - om du skifter fra Scout til Heavy eller Sniper til Spy så får du en helt ny spillopplevelse og helt nye leketøy å jobbe med. Man kontrollerer det veldig likt Counter Strike og lignende - enkelt, responsivt og samtidig dypt og utfordrende.

Hodeplagg for sofistikerte herrer på slagmarken

Alt dette er jo fint, men om spillet ikke kunne holde deg fanget foran skjermen så hadde det jo ikke hjulet. Ikke vær redd, Valve bruker åpenbart all energien de ikke bruker på Episode 3 med å lage nytt innhold til TF2 - det kommer jevnlig oppdateringer med nye våpen, verktøy og... hatter?! Ja, TF2 er I Valve's egne ord "The world's #1 war-themed hat simulator", og det er en hel del hatter å samle på for de som har ett alvorlig tilfelle av Pokemon-syndromet, eller perfeksjonisme om du vil. Det har sjeldent noe å gjøre med gameplayet, det er bare unødvendig innhold som Valve ikke hadde trengt å lage men de gjorde allikevel. Og om du er lat men rik så kan du kjøpe ting uten å måtte jobbe for dem også.

Evolusjon

Ett godt eksempel - det hadde ikke bot-support da det kom ut. Valve satt ned og la det til nylig, noe som er ganske bra for nyere spillere eller eksperimentering. Eller slow-motion sniping og annen galskap.

Det har faktisk utviklet seg fra ett enkelt men genialt skytespill til noe som nesten er ett slags rollespill - med bakhistorier for karakterene, den evige konflikten mellom RED og BLU, samt en slags Chuck Norris-aktig skikkelse med sin egen webserie - og det er nok ikke ferdig enda, langt ifra.

Konsollneglisjering

Ingen av disse tingene gjelder for PS3 og XBOX versjonene da, og de er selv i dag helt som PC versjonen var da den kom ut en gang i bronsealderen. Styr unna, du trenger ikke noe supercomputer for å kjøre dette uansett!

The best there was, the best there is

Som en oppsummering kan jeg si at dette er ett av de spillene jeg har hatt mest moro med i hele mitt liv. Grafikken er ikke tipp-topp i disse Crysis 2-dager, men stilen og sjarmen er mer enn nok for meg - og alle dere med overklokkede quad-cores og annen galskap kan kjøre det på flere FPS enn det menneskelige øye kan oppfatte uten problemer. Og for dere som digger + / -

+/-

+: Nydelig stil, balansert og morsomt gameplay, uendelig mange oppdateringer, kjøres relativt enkelt av de fleste systemer i dag, man kan kaste piss på fiendene sine så de tar mer skade per treff på dem. Nuff said.

-: Grafikken er ikke helt opp til standard i dag, PS3/Xbox versjonene er de dødfødte brødrene til PC-versjonen.

OBS: Om du ikke her Half-Life 2 + Episode 1 og 2 og Portal, kjøp "The Orange Box" pakken - da får man ikke bare ett bra spill!

Samlet karakter: 9.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10