Super Stardust HD

Skrevet av: Soraki   2011-05-30

Utviklerhuset Housemarque har pusset opp den gamle klassikeren Super Stardust og satt på HD-stempelet, men kan denne nyversjonen skilte med annet enn oppdatert grafikk?

Arkade er en sjanger som alltid har vært populær. De aller første spillene var arkadespill ble spilt i arkadehaller og på spillmaskiner plassert i restauranter, kjøpesenter, og lignende. Med utviklingen av spillindustrien kom konsollene, man begynte å spille hjemme og arkadehallene ble nedlagt. Arkadespillene fortsatte å produseres dog, og spill som Street Fighter, Pac-Man og Mortal Kombat gjorde sitt inntog på de nye systemene. Super Stardust var et av disse spillene da det kom til Amiga midt på nittitallet. Et drøyt tiår senere har mye endret seg i spillverdenen, og i 2007 ble en HD-gjenskapning av det gamle arkadespillet lansert.

Et veldig simpelt konsept utgjør grunnlaget for Super Stardust HD. Spilleren tar kontroll over et romskip på en fremmed planet, og før man vet ordet av det treffer en meteoritt planetens overflate. Man må kjapt manøvrere unna og en liten notifikasjon forklarer at du må skyte meteoritten.

Man har et visst antall liv, en multiplikator som vokser jo lenger man holder seg i live, og selvfølgelig en poengsum som stadig bygger seg oppover. Alle disse tingene blir holdt styr på av hendige målinger plassert på skjermen og disse blander seg fint inn med resten av det som foregår på skjermen.

Spillet blir aldri for avansert og dette er et av dets styrker. Super Stardust HD føyer seg inn i rekken av spill som er lette å lære, men vanskelige å mestre. Alt man trenger for å lykkes er de to styrespakene som fungerer til å skyte og styre. I tillegg har man mulighet til å bruke en bombe eller en boostfunksjon om man kjapt vil komme seg ut av en knipe. Kontrollerne er simple og lette å lære seg, og før man vet ordet av det flyr man i sikksakk mellom meteoritter samtidig som man fyrer løs med et solid våpenarsenal.

Laserstrålene fra skipet treffer de gigantiske steinene, de splittes i utallige deler og man har plutselig ti ganger så mange steder å fokusere på. Denne partikkeleffekten er spesielt lekker i Super Stardust HD, fargerike eksplosjoner lyser opp skjermen og meteorstøv svever ut i det store intet mens de større delene fortsetter sin ferd rundt på planeten. Meteorittene er gjengitt med naturtrohet, og selv om jeg aldri har studert en nøye, føler jeg at det er slik de ser ut. Etter hvert som banene blir mer kompliserte vil man måtte fokusere på flere ting av gangen og vekslingen mellom fiender, steiner og andre objekter blir til tider meget hektisk.

Trikset er å beherske kontrollerne og lære seg å føre romskipet med presisjon, dette er heldigvis ikke noe problem takket være den responsive styringen. Hver minste bevegelse man gjør med spakene oppfattes øyeblikkelig, og man oppnår en herlig mestringsfølelse når man er millimeter unna den sikre død, men akkurat presterer å styre klar.

Dette er hovedsakelig alt man behøver å kunne for å oppleve det spillet har å by på. I tillegg til den vanlige arkademodusen får man tilgang på en rekke andre underholdende moduser. Deriblant finner man flere klassikere, som for eksempel en tidsbegrenset modus, og enkelte nyvinninger som en uendelig modus, hvor bølge på bølge av meteoritter og fiender må håndteres. Alle disse spilltypene kan utforskes fra første stund og tilbyr mye underholdning for pengene, spesielt om man setter seg som mål å bli skikkelig god.

Spillet hjelper deg langt på vei med motivasjon også. I likhet med de fleste arkadespill finnes det topplister i Super Stardust HD, når man oppnår en høy poengsum legger man seg automatisk inn på listen, og man kan lett sammenligne sin egen score med venner. Dette elementet bidrar til at man vil spille bare én gang til for å slå en bestemt person, og gjenspillingsverdien øker betraktelig.

Det originale Super Stardust var ikke akkurat noen fryd for øyet, men med HD-oppdateringen har Housemarque gjennomført en aldri så liten genistrek. Planetene er denne gangen tredimensjonale og man kan, og må, bevege seg over hele planetens overflate for å overleve. Bakgrunnene viser alt fra stjernetåker, til andre planeter, og absolutt alt spillet presenterer er tro til verdensromtematikken. Detaljrikdommen som vies den visuelle delen av spillet er ikke annet enn imponerende.

En annen ting som har fått et ansiktsløft er spillets lydbilde. En blanding av techno, orkester- og psykedelisk musikk preger Super Stardust HD, og man får følelsen av at dette er toner fra verdensrommet. Heftige rytmer blandes med utenomjordiske melodier og helheten er passende og meget fornøyelig å lytte til mens man spiller. Housemarque har også lagt til noen strålende lydeffekter som sender ut kraftige arkadevibber, og disse bringer virkelig tilbake minner fra en svunnen tid. Alt i alt er lyden en fryd for øret, og kvalitetsmessig noe av det beste jeg har hørt i et nedlastbart spill.

Ved siden av en nærmest perfekt presentasjon er også underholdningsverdien stor i Super Stardust HD. Gameplayet er som nevnt tidligere meget simpelt å komme inn i og mestringsfølelsen stor etter hvert som man får høyere score og klarer å slå sine venner. Dette er et spill man kan kose seg med i månedsvis, enten man tar én eller tretti runder om dagen. Higet etter den neste store poengsummen er som nikotin, og det er ofte vanskelig å gi seg, spesielt når man var en hårsbredd unna en ny highscore sist.

Karakterer:
Underholdningsverdi: 9
Grafikk: 9