Bioshock

Bioshock som er produsert i 2007 og laget av 2K Boston og 2K Austarlia ble fort en suksess etter utslipp i august 2007. Det var et helt nytt konsept som blandet skrekk, fps og delvis rpg. Dette havnet fort i spillhyllene til folket. Det tok meg 2 år å skaffe dette spillet, og nå har jeg endelig funnet dommen til dette spillet. Jeg har nå styrtet i vannet og oppdaget undervannsbyen Rapture. Her er min dom.

Utrulig opplevelse
Hvem kan klare det som ikke noen andre har klart? Andrew Ryan klarte det. Han bygget en stor by langt under havet, og kalte den Rapture. Rapture ble laget for at forskerne skulle få forske i fred, samtidig som at det kunne leve vanlige folk der som selvfølgelig hadde penger til å bo der. For å få arbeidskraften til å vedlikeholde Rapture måtte han finne på Plasmids, vel på grunn av Plasmids brøyt helvetet løs i Rapture. De personene som bodde i Rapture ble gale eller drept i forsøk på å stå i mot de andre.

I am Andrew Ryan and I am here to ask you a question:
Is a man not entitled to the sweat of his brow?
No, says the man in Washington; it belongs to the poor.
No, says the man in the Vatican; it belongs to God.
No, says the man in Moscow; it belongs to everyone.
I rejected those answers. Instead, I choose something
different. I choose the impossible. I choose...
Rapture
-Andrew Ryan

Før helvetet brøyt løs var det to spesielle rare mennesker i Rapture. Den første heter Big Daddy, og det er vanlige folk som har skrevet seg opp til det. De har 2 jobber. Den første er å passe på at helvette ikke bryter løs, og den andre er å passe på Little Sisters. Little Sisters er små jentunger som ble tatt fra foreldrene sine i en alder fra 4-8 år og brukt eksperiment på. De er nå også i arbeid til å passe på Adam som gir Plasmid krefter. På nyttårsaften var det rekker av folk som var blitt gal av stoffet Adam og kom på en Kashmir restaurant. De gale personene kalte seg selv for Splicers og har rekke av ferdigheter, for eksempel klatre på vegger, eller god til å handle eksplosiver.

A city where the artist would not fear the censor.
Where the scientist would not be bound by petty morality.
Where the great would not be constrained by the small.
And with the sweat of your brow,
Rapture can become your city as well.
-Andrew Ryan

Du er en mann som heter Jack uten noen bak historie sitter du på et fly over Atlanterhavet i 1960 en stund etter helvetet brøyt løs i Rapture. Jack sitter og røyker mens han ser på et bilde av noen personer forså at skjermen blir svart og du hører at flymotoren sviker og folk hyler. I det neste sekundet finner du deg midt i vannet mellom oljesøl, ild, og rester etter flyet mens du ser at halen på flyet synker sakte under vannet. Du går den opplagte veien som fører inn mot et fyrtårn, der lyses det opp veien ned til en liten ubåt som fører deg videre. Rett før du er på vei ut må du plukke med deg en Walkie Talkie, og på andre side av den er det en som heter Atlas, han vil ha din hjelp til å unnslippe dette stedet. Han forklarer en god del av det som skjer, hvor du er, og hva er truselen mens du går gjennom spillets opplæring. Han avslutter med at du må ta deg en sprøyte med plasmid fordi det er en liten sjangse at kroppen din takler det, og at det er den eneste muligheten du har for å overleve Rapture og alt det blir å kaste mot deg.

Teknisk Vidunder
Grafikken i Bioshock og Rapture er helt fantastisk, og fra første møtet i passasjerflyet til du ligger i det mørke vannet med realistiske flammer, og ikke for å snakke om vannet. Det er ikke bare nå vannet er fantastisk, det er helt vidunderlig gjennom hele spillet. Vannet er som en Biperson som dukker opp gjennom spillet på flere forskjellige måter. Det revolusjonerende i grafikken er måten den angriper deg på skrekken. På sin egen måte skaper den alene en stor atmosfære som kan få deg til å få gåsehud på armene dine. Med blodet skrevet på veggen, vannet hengende dystert over, eller på siden av deg, og alt lys du har er elektrisk eller av ild. Dessverre så har fokuset vært for mye på det fantastiske designet at de har rett og slett latt være å gi oss gode teksturer.

Atmosfæren er nok et av de viktigste punktene i spillet, og som jeg har sagt så lager grafikken det på sin dystre måte, og fra blodbadet, skygge effektene, lys effekter, og lyder på at det er noe der. Alt det skaper sin egen lille del i atmosfæren. Dessverre så kunne de ha puttet i flere elementer som ikke ender med at spillet spytter fiender på deg, og heller skremme deg til å skru av spillet og heller se på tv.

Lyden i Bioshock er litt delt. Det er spilt gammel 40-50 talls Jazz, og symfoni, og det passe jo veldig bra i dette spillet, men så har vi Atlas sin aksent, og stemmeskuespill. Det passer dessverre ikke i dette spillet med en person som har Australsk aksent, når vi hører at alle andre er amerikansk. De kunne ha hatt flere stemmeskuespillere på fienden, fordi man går veldig fort lei av å høre den samme stemmen om og om igjen til en person du har drept hundrevis av ganger. Et av de bedre tingene i spillet er når du rolig vandrer rundt så hører du en rolig symfoni blir spilt på et tilfeldig piano i naborommet, og plutselig begynner de med dypere toner og du kjenner at nakkehårene dine begynner nesten å vrenge seg.

Forskjellen på dette fra andre FPS
Det er en ny måte å fortelle historie på i Bioshock, og for å være ærlig håper jeg at de dropper den videre eller forbedrer den fordi den er full av rot, og du får aldri ta deg 2 minutt til å få forklart hva i himmelen er det som foregår nå, og hvorfor skal jeg egentlig springe ditt for å reparere den tingen eller knuse den tangen. Det jeg vet er at det er en måte å få forklart litt hva som skjer, og det er å samle båndopptakerne til gamle innbyggere som enten lever, er gal, eller finner de død siden. Det er en god del å samle og de forteller om eksperiment og hva som skjedde når verden deres ble snudd på hodet. Det kan også komme en tilfeldig person på walkie talkien som forklarer at du må skru på der fordi det kan svekke linjen av fiender der sånn at du kan trykke på knappen å åpne døren for å komme deg videre. Forvirrende sier jeg.

Når vi kommer tilbake til Little Sisters så blir de forfølgt av Big Daddyer som er mennesker som enda følger oppgaven sin i å passe på Little Sisters, og da er det som oftest pappaen til jentene som har tatt jobben for å unngå at hun blir rivet i fillebiter av Splicers som er ute etter ormen av Adam hun har inne i seg. Du kan angripe Big Daddyen og ta en stor kamp for liv og død mot han, og han kommer til å angripe deg med lignende angrep som en okse har, og når du endelig har slått han ned i bakken og fått han til å kjenne sin siste pust kan du ta Little Sisters. Det er en dame som sier at du skal ikke drepe dem men redde dem så får du litt Adam, men Atlas sier at du trenger mest mulig Adam til å bli sterkere å da må du drepe henne. Det er helt opp til deg hva du skal gjøre, og nå går det på gode og dårlige handlinger, og alle handlingene du gjør mot de småjentene forfølger deg i slutten. Det er nemlig 3 forskjellige slutter i Bioshock og du får dem etter måten du spiller.

Som mange store spill har de et hack system, og det har Bioshock også, du skal nemlig via et stort oppsett av skulte rør skal du lage en vei fra A til B for å få vesken på plass for å åpne det du skal åpne. Selvfølgelig er det en liten hake her. Vesken transporteres gjennom rørene mens du prøver å fikse oppsettet, og jo vanskeligere det er jo fortere går vesken.

Bioshock er alt i alt et veldig underholdene spill. Det har flott grafikk, flott lyd, og fantastisk atmosfære. Oppdraget ditt er simpelt, men handlingen fortelles dårlig. Detter er et helt nytt konsept, og 2K har virkelig gjort dette bra. Siden det er 3 slutter så kan du forvente deg 3 gjennomkjøringer, men det er sjeldent at man gjør. Spillet her kan love deg 10-15 timer med gameplay, mange trofeer, og om du går etter alle trofeer er det et spill som varer i flere uker.

Grafikken er herlig, og dyster, kunne enda ha vært bedre på teksturer. 9/10

Atmosfæren er også flott og de kunne kanskje ha droppet litt skyting og lagt inn flere skrekkelementer. 9/10

Lyden er også flott, men nå ødelegger stemmeskuespillet litt så 9/10