Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

F.E.A.R. 3

Denne anmeldelsen innholder kun enspillerdelen ettersom at flerspillerdelen har altfor mange tekniske feil til å finne en server.

Jeg elsker Fear 2: Project Origin (skriver ikke navnet med punktum), både spillbarheten, lyden, grafikken og historien, så jeg hadde en del forventninger til Fear 3. Det eneste jeg håpet på var at Fear 3 skulle beholde alt jeg elsket med Fear 2.

Etter en lang utviklingstid er Fear 3 endelig kommet, det tredje spillet i den populære skrekkspillserien. Men er Fear 3 like bra som Project Origin og beholder skrekken, noe Project Origin ikke hadde? Det får du vite i denne skrekkfulle anmeldelsen!

Brødre

Fear 3 handler for det meste om to brødre, jeg er ikke sikker på hvem disse nå er, men planen er i alle fall at de skal komme seg til den uhyggelige jenta Alma som nå er gravid og skal føde. Brødrene som kaller seg Point Man og den andre som kaller seg Paxton Fettel har egentlig to mål igjennom Fear 3. Det første målet er å komme seg til ei dame ved navn Jin Sun-Kwon og det andre målet er rett og slett å komme seg til Alma. Men hva de vil med Alma vil jeg ikke spolere. Likevel er historien veldig spennende og engasjerende. Det er selvflgleig også en del mellomsekvenser i spillet. Men jeg fant aldri noen av dem særlig spennende. Karakterene i er veldig stille og prater så vidt.

Det tok meg mellom fem til sju timer å bli ferdig med enspillerdelen, altså som et standard skytespill nå til dags. Men jeg skulle gjerne ha ønsket enda mer. Historien er spennende og jeg vil ha mer!

Point Man er karakteren man styrer igjennom hele spillet først, når man har fullført enspillerdelen kan man velge Paxton Fettel. Begge har sine unike egenskaper. Point Man er den skyte gale karakteren. Hans jobb er å drepe fiendene som dukker opp med våpen som pistoler, granater, maskingevær og hagler. Altså en vanlig karakter i et skytespill.

Paxton Fettel er litt mer uvanlig. Han kan ikke bruke våpen, men han har en rekke superkrefter. Han kan brenne opp fiendene, plukke dem opp fra gulvet og sprenge dem mens kjøtt bitene flyger overalt, skyte ut røyk, og det kuleste av alt, han kan innta fiendens kropp og da infiltrere fienden om han vil. Noen jeg likte best med han. For hvem liker ikke å infiltrere fiender?

Ikke mye skrekk igjen

Fear 3 burde egentlig ikke hete Fear 3, mer Shootingcrazyuglyenemies 3. Skrekken i Fear 3 er helt borte, absolutt helt borte. Jeg var ikke redd ene eneste gang gjennom enspillerdelen, noe jeg virkelig burde ha vært, jeg satt til og med i mørket for å spille Fear 3, men jeg ble likevel ikke redd. Hvorfor ble jeg ikke redd? Det må utviklerne svare på fordi Fear er ikke lengre en psykologisk thriller, men en psykologisk skytefest som også kan fort bli veldig ensformig.

Fear 3 preges mest av skyting. Skyting, skyting og atter skyting. I så å si hvert eneste hjørne vil man finne en tropp med soldater man skal ta livet av, hvem disse soldatene er har jeg ikke anelse om ettersom jeg aldri, trolig nok, fikk svar på det spørsmålet. Når det ikke er soldater man skal skyte så er det soldater med elektroniske krefter som kan skyte strøm ut av hendene og som er veldig vanskelig å ta livet av eller de samme krypdyrene av noen monstre som man kan finne i Fear 2: Project Origin, som hadde så å si helt samme fiender. Altså soldater, overnaturlige soldater eller krypdyr/monstre. Ingen overraskelse.

Når det kommer til våpen er det på en måte akkurat de samme våpnene man kan finne i Fear 2, bare med et annet design. Hagler, maskingevær, pistoler og granater. Altså det meste av de våpnene man fant i Fear 2. Men likevel er de skikkelig kule. Jeg elsker våpnene i Fear spillene, og det gjør jeg fortsatt, heldigvis. Våpenfølelsen er der hvor den skal være, samme med kontrolleren, like god som alltid.

Ja, så var det kontrolleren. Den er veldig god, akkurat som den i Fear 2. Løpingen og skytingen fungerer. Likevel ble jeg ganske sint over hoppingen enkelte ganger. Når jeg for eksempel var mitt i en skuddveksling og måtte hoppe over et objekt for å komme videre klarte jeg i en eller annen grunn ikke å hoppe over objektet før noen sekunder etter. Det skjedde et par ganger og var ergerlig irriterende. Så det håper jeg utviklerne hos Day 1 Studios retter opp i en oppdatering snart.

Blodig, men moro

Fear 3 er veldig blodig. Ikke det blodigste spillet jeg har spilt, men det er likevel svært blodig. Mn kan totalt lemleste fiendene man møter på gjennom spillet. Kroppsdeler og hoder flyger rundt i rommet i hver eneste kampsituasjon. Men det er bare hverdagskost for Point Man og Paxton Fettel. Å se lemleste flyge og hoder og ben sprenge er ekkelt, men likevel veldig moro. Og jeg elsker fysikkmotoren som blir brukt i Fear 3 og Fear 2. For det er ikke for ingen grunn Fear 3 har 18 års aldersgrense.

Det kommer ikke kun blod og gørr fra fiendene man tar livet av, men også i omgivelsene. Man vil komme veldig mange ganger borti vegger i spillet der det står noe på eller er tegnet. Men her brukes ikke sprittusj og, maling eller spraybokser. I Fear 3 brukes blod. Selv om det høres skummelt ut å se vegger der skrift som "The End" eller "You're next" er tegnet i blod gjør dessverre ingenting. I en eller annen grunn er det likevel ikke noe skremmende.

Brettdesignet er svært lineært. Det er kun en eneste rute/vei å gå hele tiden. Man slåss for det meste i trange korridorer. Når man for en gangs skyld er ute av de trange stygge korridorene og er ute enten i skogen eller i byen er det likevel ingen frihet. Man er totalt stengt inne og det er bare en rute å gå. Slikk er det igjennom hele spillet. Noe jeg synes var veldig synd, fordi det hadde vært ganske kult å gå andre veier enn rett mot fiendene for å komme til enda en skytekamp. Likevel er Fear ganske variert. Trange korridorer, skog, kloakk og i selve storbyen i spillet. Likevel Fear 3 veldig mørkt og grått. Men slik er vel skrekkspill, selv om det ikke er noe skrekk i Fear 3.

Saktefilm som alltid har vært en del av Fear er tilbake. Og det er like moro som alltid. Å ta livet av fiender og monstre i saktefilm mens man ser kule fly, blodet sprute og kroppsdeler fly har alltid vært kult i Fear, og det er ikke mindre kult i Fear 3. Og takk og pris for det!

Grafikken er veldig bra og passer perfekt til Fear. Lyden er også ganske god, men det burde vært enda flere lyder som tilbakekaller skrekken.

Det er også en flerspillerdel i Fear 3 som innholder forskjellige samarbeidsmoduser. Men på grunn av at flerspillerdelen har så forferdelig mange tekniske feil fikk jeg ikke prøvd den. Og nå, flere dager etter lanseringen, har det enda ikke kommet en oppdatering som fikser disse problemene. I tillegg krasjet PS3en min et par ganger på en viss plass i interval 5. Noe jeg ble fryktelig irritert over. Heldigvis gikk det over etter stund.

Konklusjon

Fear 3 var mildt sagt en skuffelse. Ikke på grunn av våpnene, skytemekanikken, historien eller grafikken. Det som skuffet meg aller mest var at det var rett og slett ingen form for skrekk, jeg ble aldri redd. I tillegg var det en god del tekniske feil. Jeg vil kun anbefale Fear 3 til fans av Fear serien. Til andre: NEI!

Karakteristikk:

Grafikk: 8/10.
Lyd: 6/10.
Gameplay: 8/10.
Holdbarhet: 7/10.

+ Samme skytefølelse og kontrollmekanikk som i Project Origin; Spennende historie; Bra med variasjon; Kule våpen; Fin grafikk; Saktefilm er alltid kult.

- Hoppingen kan være svært kranglete iblant; Flerspillerdelen har altfor mange tekniske feil; Fear 3 har mistet skrekken totalt; Ensformige mellomsekvenser.

Samlet karakter: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10