The Elder Scrolls V: Skyrim

Skrevet av: sowns   2011-12-05

Da var Sowns ute på eventyr igjen og denne gangen i Bethesdas nye og storslagne verden Skyrim.

Skyrim er det femte spillet i Elder Scrolls serien og er mer storslått og detaljert en noen gang før. Dette er et spill som alle som ønsker action og eventyr bør vurdere seg å anskaffe.
Skyrim finner sted 200 år etter Oblivion krisen i det forrige spillet og imperiet holder på å rakne. Dragenes gjenkomst og en mulig Thalmor invasjon som kan komme når som helst hjelper ikke. Du spiller som The Dragonborn eller på godt norsk den dragefødte. Spillet begynner med at man sitter på en vogn som en dødsdømt fange på vei til sin egen henrettelse. Man ankommer en liten by hvor man skal bli halshugget av imperialistiske tropper, men sekunder før du hadde befunnet det hodeløs blir byen angrepet av en drage og du får hjelp av andre fanger til å unnslippe.

Spillet kan for alvor begynne og du kan fritt gjøre akkurat som du selv måtte ønske. Spillet har ingen faste mål om hva du må gjøre men lar deg heller velge å gjøre akkurat det du vil. Hvis du ønsker å gjøre hovedoppdraget vil du være ferdig på ca. 30 timer men spillet er ikke slutt når du er ferdig med det, tvert imot for det er haugevis av guilder, små quester og konger og dronninger som trenger din hjelp. Tilsammen er det mer en hundre steder å oppdage og over 300 oppdrag til å holde deg opptatt en god stund.

Skyrim byr på mye nytt og et nytt og forbedret Level system gjør at spillet straks føles mye bedre en forgjengeren hvor det var kun 7 store skills som kunne gi deg erfaringspoeng. Når du går i Level på Skyrim vil du få et poeng som kan brukes til å oppgradere skillsene dine hvis du har låst opp en tilgjengelig oppgradering. Denne gangen kan du lage våpen og rustninger som også kan forbedres med magiske effekter som gjør mer skade på fiender og lignende.

Grafikken har også fått seg en overhaling og Skyrim ser utrolig vakkert ut uansett hvor man er. Alt i fra snødekte fjell, til grønne skoger, tundraen og til huler dypt under jorden ser det like bra ut. Skyrim er mye mer detaljert en forgjengeren noe som bidrar til realismen i spillet. Men ikke bare landskapet har blitt mer detaljer men også karakterene. I Oblivion støtte en på mange av de samme ansiktene hvor en man snudde seg men i Skyrim er det så mange karakterer at man aldri føler å ha sett en person to ganger. Animasjonene har også blitt mye bedre selv om det ennå er litt stive.

Lyden har også forbedret seg og stemmeskuespilleriet er mye bedre denne ganger med tanke på at de har gått fra 12 til over 70 skuespillere. Musikken er også like fantastisk som før. Når du møter på drager vil den episke musikken som begynner være som en liten bonus når du kjemper mot en av de morsomste fiendene i spillet.

Kampsystemet er forbedret og med mye mer dybde en før med tanke på kombinering og våpen.Noe som er nytt er finishing blows som gjør at man av og til tilfeldig kutter av hoder eller borer sverd gjennom magen til motstanderen. Du kan nå også ha et våpen i hver hånd noe som mange vil ønske velkommen med åpne armer. Dragon shouts er en ny ting i Skyrim og som bare dragonborns og veltrente Nords kan bruke. Shouts brukes til så mangt blant annet til å tilkalle en tordenstorm, se fiender gjennom vegger, dytte dem unna og løpe som en vind over en kort avstand.

Beste øyeblikk: Det må være når du oppdager at du kan gjøre akkurat det du vil, når du vil.

Verste øyeblikk: Når spillet fryser og det er lenge siden du lagret.

Grafikken: Grafikken er så god som det går an å få presset ut av dagens maskiner med tanke på at det er en hel verden det er snakk om. 10/10