Mario Kart 7

Løpet nærmer seg slutten, Bowser har teten og ser ut til å vinne, men plutselig flyger et blått skall og blåser han til himmels. Mario kommer i mål og løpet er over. Mario kart er tilbake og leverer som vanlig en fargerik racingopplevelse.

Essensen som vi alle har lært å kjenne Mario Kart serien er fortsatt den samme. Komme seg til mål før alle andre gjør det med alle mulige midler. Bomber, skall, boostholdige sopper, man skyr ingen midler for å vinne gokart løpet. Vi får også presentert en hel del nytt i Mario Kart 7 som utvider den allerede kjente formelen.

Det første er gokartbyggeren. Denne lar deg enkelt sette sammen en egen gokart passet etter ønsket utseende samt egenskaper som fart, akkselerasjon og vekt. Dette gjør man da ved å velge 3 hovedeler man setter sammen. Hovedverket, hjul og glider. Dessverre føles utvalget litt begrenset og Nintendo kunne med fordel lagt til flere for utvidet variasjon.

Det som derimot byr på mye variasjon er banene man kjører på. For ikke bare har Nintendo gitt oss en drøss med nye og varierte baner å bryne oss på, men de har også tradisjonen tro inkludert en god del gamle baner også. Ikke bare har de fått med et stort sortemang av ulike baner, men de har også lagt til noen nye vinninger som beriker opplevelsen. Blant de to viktigste er undervannskjøring og flyvning. Spesielt det å bruke glideren til å fly er en innetressant nyhet ettersom det åpner for en hel del nye snarveier og veier generelt man kan ta, ikke bare på nye, men også gamle baner. Løpene blir med det mer interessante ettersom det ofte finnes en eller flere sideveier igjennom kartene.

Vi får videre servert et par nye gjenstander som flammeblomst, som lar deg skyte flammekuler for en viss periode, hale som lar deg angripe folk som kommer bak deg og super seven som gir deg 7 gjenstander på en gang. Men grunnet sin styrke er dette et hjelpemiddel som tilhører sjeldenhetene. Det skal dog nevnes at de gode gjenstandene som stjerne og bullet bill generelt er mer sjeldne enn i noe annet Mario Kart spill. Dette gjør det lettere for de virkelige gode til å brilliere, men samtidig vanskeligere for hobbyspillerne ettersom de ikke lengre kan redde seg inn med gode itemer hele tiden.

Denne trenden er også å spore i løp mot spillstyrte motstandere. De har nemlig fått seg et lite løft sett i forhold til vanskelighetsgraden, ikke bare er de raskere og bedre sjåfører, men de benytter seg også gjerne av snarveier for å sikre seg seieren. Dette gjør de siste cupene spesielt vanskelige og kan virker avskrekkende på enkelte spillere som bare ønsker å more seg litt.

For de som ønsker å utfordre seg selv er det dog mye å ta i. Ikke bare har man en passende vanskelig enspiller del, men man kan også gå online og prøve seg i grandprix mot resten av verden. Dette både med venner og fremmede. Skulle ikke dette være nok kan man videre melde seg inn i såklalte communities og konnkurere med hverandre.

Om man i tillegg legger til Baloon Battle hvor man skyter andre sine ballonger for å få poeng Coin Battle hvor man samler mynter og Time Trial hvor å sette nye rekorder er i fokus sier det seg selv at Mario Kart 7 er et spill man kan bruke mye tid på.

Som 3DS spill er også det grafiske aspektet ved spillet svært viktig og dette viser Nintendo at de har mestret godt. Ikke bare er den myke og nesten tegneserieaktige stilen en fryd for øyet, men selve 3D effekten er også godt utført. Eneste minuset med overnevnte funksjon er at den kan være litt vel distraherende og vanskelig for øynene mens man spiller.

Lyden derimot er verken distraherende eller plagsom. Den er myk og passer eksepsjonelt godt til hver enkelt bane og til spillet generelt. Når man i tillegg får servert noen remixer fra tidligere spill i serien er også nostalgi behovet tilfredsstilt.

Mario Kart er best opplevd foran tv-skjermen sammen med venner, en opplevelse Mario Kart 7 dessverre ikke kan gi. Det har heller ikke oppfunnet kruttet på nytt. Dette til tross, med sine nyvinninger og forbedringer byr Mario Kart 7 på den beste håndholdte Mario Kart opplevelsen per dags dato, om ikke en av de beste Mario Kart opplevelsene noensinne.

+ Innovative nyvinninger og det gamle gode

- Begrenset local multiplayer

Gameplay: 8/10