Star Wars: The Old Republic

Star Wars...som den sci-fi-jenta jeg er har jeg alltid likt Star Wars. Selvsagt mener jeg da de gamle filmene, fra nr 4-6. Jeg er nemlig så heldig å være gammel nok til å ha sett dem i sin storhetstid (i allefall nesten) og husker mine dagdrømmer om fjerne galakser langt, langt vekk og mine eventyr der. Nå er muligheten kommet til å oppleve disse eventyrene..og jenta hopper villig inn i stjerneskipet og setter avgårde. Må Kraften være med deg.

Heldigvis er kraften med deg så det suser. Man starter hele reisen med å lage seg en figur du skal bli glad i. Hvilken side du velger er selvsagt opp til deg. Du kan gjøre litt fler valg på figuren din om utseende, enn på f.eks WoW noe som fører til at folk du møter på reisen din faktisk ser forskjellige ut. Ikke bare i hårfarge men også i ansiktform og andre detaljer. Man føler seg plutselig litt mer som om man faktisk er i et univers med mange forskjellige mennesker, istedenfor å bare møte likt utseende på alt og alle.

Her er det mangfold og du møter et helt spekter av raser. Det føles som en hel verden, som et helt univers som ligger for dine føtter klar for å utforskes for den som vil.

SWtor er som MMO flest. Man begynner nederst på rangstigen og må jobbe seg opp til toppen. Men her stopper også det som er likheten, for her har virkelig Bioware slått på stortromma.
Hvor man fra andre spill fra samme sjanger ofte har følt at oppdragene/quests har vært helt nyttesløse og rimelig kjedelig blir du plutselig sugd inn i en verden som nekter å gi slipp på deg. Fortsatt er det gjerne "drep den bossen, samle 5 av disse objektene osv.", men det er godt skjult i en så fengende historie som du skal lete lenge for å finne maken til. Stemmeskuespillet (jepp, ALT foregår med stemmer.) er fantastisk. Man har velge forskjellige svar i samtaler som faktisk HAR en innvirkning på hvordan historien utarter seg. Et eksempel er ganske klart: En venninne og jeg valgte tilfeldigvis akkurat samme livsvei og fikk servert samme historie fra start. Der stoppet også likheten. Det viste seg at når vi svarte forskjellig på samtaler endret også historien seg for oss. Det viste seg da vi sammenlignet opplevelsen at vi hadde 2 helt forskjellige grunnhistorier selv om vi spilte samme yrke.

Dette skjer også ved vanlige småQuests slik at din opplevelse blir unik for akkurat deg.

Samtidig har Bioware gjordt noen små finurlige løsninger på når man går i grupper sammen med venner, og det er like morsomt å se at det ikke er bestandig ditt valg som detter igjennom, og hvilke endringer i historien det utgir. For Heroics/Flashpoints kan nemlig endre utfall fra hva man velger å si og gjøre gang på gang.

Grafikken på spillet er pent om du har maskin til å drive alt på max. Ufattelige skyggeeffekter og nydelige områder som gjør at du føler deg i en annen verden. Har du ikke den beste PC i verden, vil du fortsatt nyte synet av SWtor men må kansje skru ned innstillingene et par hakk.

Har testet både på en god PC og en laptop, og finner ingen store hindringer for å kunne kjøre dette. Bare husk minste systemkrav så er du berget.

Musikken gjør verden til det den er. Den kan ikke beskrives som noe annet enn en opplevelse. Fra å være vant med den typiske musikken for denne sjangeren, til å møte dette orkesteret som endrer seg i større kamper, blir man igjen fortapt i det gode arbeidet Bioware har gjordt. Det at musikken endrer seg i takt med intensiteten i kampene har stor innvirkning på følelsen av hvor viktig akkurat denne kampen er. Som gammel Star Warsfan er det som å sitte med et så bredt smil rundt kjeften at man bare vet at man ser ut som en tomsing, man trenger ikke å se blikket din bedre halvdel sender deg når han nærvøst lurer på om jeg noen sinne vil huske at jeg har en ektemann også.

For jeg er forelsket. I et spill, med en historie så sterk at en kompis av meg som begynte som Sith fortalte meg at han måtte gå over til den andre siden fordi han rett og slett ikke klarte å gjøre de valgene han måtte gjøre. Historien ble så sterk at han følte seg rett og slett ikke bra ved å gjøre det Sither gjør.

Dette spillet er så stort at du kommer til å tilbringe uante mengder tid her, og storkose deg mens du gjør det.

Så dette er spillet over alle spill, sier du?
Eh..nei. Det er ikke bare fantastisk, det finnes også en del minus med dette spillet.

Læringskurven er bratt. Bioware har gått ut ifra at de fleste som spiller MMO vet hva de gjør. De holder deg ikke i hånda men lar deg stupe rett ut på dypet hvor du bare har med å svømme for å overleve. Du lærer deg grunnleggende ting, andre ting må du ta kontakt med andre spillere for å få greie på. Eller søke om hjelp via forum.

Det er også litt tungvint å komme igang med Heroics/flashpoints i SWtor.
Her må det skrives og oppsettes for å finne grupper, mot andre metoder man er mer vant med fra en gigant som har brukt 6 år på å få et spill som flyter. Det kan ta livsgnisten litt av deg å finne gruppe, og av og til er det nesten avskrekkende. Men spillet er nytt, og Guilder popper opp som hestehover om våren, hvor dette vil gjøre saken lettere. Men for øyeblikket føles det mer arbeid enn gøy å få samlet gruppa til Heroics.

Her skal det da sies at man får følgesvenner i spillet som gjør dette litt enklere enn jeg får det til å høres ut som. Om du spiller sammen med en venn og dere begge har følgesvenner med kan dere glatt gå inn i Heroics uten flere deltakere.Følgesvennene teller nemlig som en spiller det også.(ta dog AI'en med en smule salt. Menneskelig healing er og blir best)

Det kryr av små bugs i spillet. Ting som ikke bestandig oppfører seg så bra, og kan være en irriterende opplevelse hvis man møter dem gang på gang.

Men når du opplever dem, glemmer du det gjerne like fort for da opplever du en historie som er helt fantastisk, eller du engasjerer deg i en romkrig som er helt fantastisk. Det finnes nemlig noen morsomme oppdrag på romskipet ditt også, som er litt utenom det vanlige. Sier ikke mer, resten må oppleves.

Den groveste feilen jeg kan si om SWtor har faktisk ikke så mye med selve spillet å gjøre. Det har mer med supporten til spillet å gjøre. Jeg knotet det til med både spørsmål og passord til kontoen min og fikk den sperret. Vant som jeg er med support i slike spill, regnet jeg med at kontoen ble åpnet igjen i løpet av timer, max en dag. Sånn gikk det ikke.

Ikke at det var vanskelig å åpne kontoen når du visste hva du skulle gjøre. Det tok ikke lange tiden, men å finne det ut...(grøsse)

Jeg er ressurssterk kvinne og vet hvordan jeg vil ha ting gjordt. Når man ikke får svar på 4 dager på like mange mail, ikke engang et automatisk svar på at "vi har mottat bla-bla-bla" blir jeg forbannet. Man tar kontakt med venner som har aktiv konto og får tak i en ingame gamemaster hvor jeg da omsider fikk vite hva jeg skulle gjøre. Noe som tok 10 minutter å fikse. Etter 7 dager får jeg et svar via e-mail.

Det er ikke godt nok når man faktisk betaler for å spille dette spillet pr. måned.

Jepp, jeg er streng. Men ting som dette bør sitte, iallefall når man faktisk betaler for tjenesten.

Samtidig vet jeg at dette er et nytt spill. Ting tar tid for det faller på plass, at alle bugs blir fjernet og supporten glir smertefritt.
Dette jobber de nok med på spreng for å få rettet opp i så snart som mulig.

Konklusjonen min er enkel: Det er et fantastisk bra spill med en vidunderlig bra historie. Man kan likegodt spille det solo som med andre. Liker du sjangeren eller vil prøve noe som er steget til noe stort, anbefaler jeg det på det varmeste.

Har du liten utforskertrang og liten tålmodighet bør du kansje styre unna, selv om jeg mener at dette er verdt i allefall å prøve en måned eller to uansett.

Jeg vet i allefall hvor jeg står: May the force be with you.

Samlet karakter: 9/10