Uncharted 3: Drake's Deception

Et av 2011`s største spill har ankommet markedet. Leverer Uncharted 3: Drake`s Deception varene? Etter timesvis med variert underholdning er jeg klar til å sette karakter...

Uncharted - serien kan trygt kalles en av Playstation 3`s beste eksklusiver. I tillegg til et solidt gameplay, serverte de tidligere spillene oss timesvis med action og en god historie. Du spilte som Nathan Drake, en skattejeger av den harde sorten, i hans søken etter skjulte hemmeligheter og skatter. Dette tok ham med på eventyr til alle verdens hjørner, og vi stiftet bekjentskap med et bredt persongalleri, med realistiske figurer som man virkelig brydde seg om.

Uncharted 3: Drake`s Deception fortsetter Drake`s eventyr, denne gang i jakten på Sandens Atlantis og dets skjulte skatter. En av Drake`s forfedre startet denne ferden for århundrer siden, og nå ønsker han å fullføre den. Han er dog ikke alene om dette; en haug med skurker har nemlig samme målet, og de skyr ingen midler for å nå det. Snart kastes de inn i et kappløp med tiden, og slik introduseres et av tidenes Playstation 3 - spill.

Historien i Uncharted 3 er nemlig ikke bare fengende, men også ekstremt godt fortalt. Det kryr av filmatiske sekvenser i spillet, der vi tas med på intense byjakter, voldsomme slagsmål og glohete ørkenvandringer. En skulle tro vanskelige kameravinkler ville bli et problem under slike scener, men det er aldri tilfelle med Uncharted 3. Dynamikken sitter som støpt, og utvikler Naughy Dog skal virkelig ha skryt for dette.

I tillegg til en flott historie leverer Uncharted 3 også når det gjelder gameplay. Spillet tilbyr alt fra intense skuddvekslinger til spennende klatrescener, og av og til også gåteløsning. I sistnevnte står Drake`s notatbok sentralt. Uncharted 3 er kanskje ikke revolusjonerende når det kommer til gameplay, men forbedrer heller suksessoppskriften fra de tidligere spillene. Resultatet er kanskje det mest finpussede spillet jeg har spilt, med en spillmekanikk uten sidestykke.

Også visuellt sett er Uncharted 3 intet mindre enn fantastisk. Grafikkmotoren har presset Playstation 3 til sitt ytterste, og leverer på alle fronter. Variasjonen er enorm, og uansett om du beveger deg i en glohet ørken eller en kald natt i Syria, er realismen slående. Denne følelsen forsterkes av små detaljer som Drake`s fotspor i sanden, eller at han tar på en vegg når han går forbi. Stemmeskuespillet er også perfekt, og med en mengde gode lydspor sitter vi igjen med et godt lydbilde.

Men det er ikke bare enspillerdelen i Uncharted 3 som er imponerende. Spillet inneholder nemlig også en onlinedel, bestående av enten samarbeidsspill eller konkurranse. Dette fører til økt holdbarhet, spesiellt med tanke på hvor forseggjort det er. Konseptet er enkelt; du dreper en fiende, og mottar dermed et bestemt antall poeng og en slant med penger. Disse kan brukes til å tilpasse din figurs utseende og utstyr. Flerspillerdelen er også overraskende brukervennlig, og man kan se bonusene tikke inn selv om man ikke er spesiellt god.

Samarbeidsdelen går ut på det samme, men her går det som navnet tilsier ut på å samarbeide med venner online for å komme videre. Kartene er historiebasert, og tilfører dermed ekstra dybde til historien i spillet. Denne modusen er til tider herlig utfordrende, og det skal mye til for å komme gjennom et brett uten å dø. I tillegg er samarbeidsdelen og flerspillerdelen synkronisert, slik at poengene du sanker i den ene modusen også teller i den andre.

Alt i alt er Uncharted 3: Drake`s Deception et fantastisk spill. Det er basert på en filmatisk presentasjon og en god historie, som til tross for lite nytt er en flott spillopplevelse. Naughty Dog finpusser suksessoppskriften fra de tidligere spillene, og dette består de med glans. Når vi legger til slående realisme og en herlig utfordrende Onlinedel er jeg ikke i tvil; dette bør skaffes!

Pluss:
Filmatisk presentasjon, fantastisk grafikk, perfekt stemmeskuespill, variert Gameplay, slående realisme, finpusset, realistiske karakterer og underholdende Onlinedel

Minus: