Ultimate Marvel vs Capcom 3

Steet Fighter IV ble oppgradert til Super Street Fighter IV kort etter det ble sluppet. Nå har også Marvel vs. Capcom 3 fått en finpolering med oppgraderinga Ultimate Marvel
vs. Capcom.

Da jeg først forelska meg i Marvel vs. Capcom 3 var det høye tempoet, et bredt karakterspekter og klein japansk humor avgjørende faktorer. Faktorer som fremdeles i høyeste grad er tilstedeværende. Det er likevel ikke til å legge skjul på at jeg ble ørlite skuffa da jeg fikk høre at Ultimate-versjonen ville bli sluppet bare et halvår etter release. Glad for at Capcom viser initiativ og har tro på prosjektet, skuffa fordi jeg strengt tatt kunne ventet et halvt år lengre for å få et mye mer finpolert spill.

Blant nyhetene i den hittil ultimative utgaven av spillet kan man la seg friste av åtte nye baner og tolv nye karakterer, seks fra hvert univers. Fra Capcoms side inkluderer dette blant annet stjerneadvokaten Phoenix Wright fra Ace Attorney, fotojournalisten og zombiejegeren Frank West fra Dead Rising og demoen Vergil som er antagonisten fra Devil May Cry. Fra Marvels univers finner vi superhelter som Doctor Strange, Hawkeye og Iron Fist.

De nye karakterene føles balanserte, men samtidig virker mange av dem veldig som gimmicker. Marvel-karakteren Rocket Raccoon er en utenomjordisk vaskebjørn som slåss med blasterpistol og klør, mens Frank Wests angrep består av å kjøre handlevogner inn i fienden og kaste zombier etter føttene. Likevel har jeg fått sansen for disse særjapanske raritetene.

Phoenix Wright har blitt min nye favorittkarakter i spillet, till tross for og på grunn av et særegent og unikt gameplay spm er en hel egen gimmick i seg selv. Hr. Wright sloss nemlig svært lite med nevene, i og med at han er advokat, og er nødt til å skifte mellom forskjellige slagstillinger. Her bytter man mellom å krype rundt på bakken å lete etter bevismateriale som kan brukes i den andre slagstillingen hvor man presenterer materialet, litt som i en rettssak.

Det øvrige gameplayet er også som før, man velger tre karakterer og trykker hardt og raskt på knappene på kontrolleren. Slåssinga har høyt tempo og det er en fryd når man knekker koden for å klare å følge motstanderens tempo. Likevel belønner ikke spillet dets mest erfarne spillere. Selv om det fins noen litt mer avanserte teknikker man kan bruke i spillet, føler jeg meg ikke spesielt belønnet for å lære meg dem. Capcom har nemlig lagt inn funksjoner som skal gjøre det mulig for den mindre erfarne fightingspilleren å hoppe rett inn og gruse deg som har spilt spillet i flere uker, bare ved å hamre løs på det som fins av knapper. Selv om dette gjør spillet mye mer tilgjengelig og morsomt for nye fans, gjør denne funksjonen spillet rimelig bittert for den som har dedikert et titalls timer til å lære seg spillets dynamikk for så å bli knust av en ganske fersk slåsskjempe.

Lydsporet er fremdeles herlig kleint med kule remixer fra både kjente og ikke fullt så kjente Capcom-spill og dessuten egenkomponerte låter for superheltene i registeret. Grafikken er i likhet med lyden svært så cheesy, noe som skaper et særegent inntrykk og et unikt helhetsbilde. Fra sist er layouten oppdatert og skal visstnok ha et litt mer brukervennlig utseende. Selv synes jeg det nye utseende er litt mer matt og kjedelig og det står litt i strid med spillets ellers så fargesprakende stil.
De tingene jeg trakk på da originalen kom ut var en forferdelig lite gjennomtenkt bosskamp og få spillmodus. Bosskampen er fremdeles like ille. Det du møter på slutten av en rekke slåsskamper i arkaden er fremdeles Galactus.

Den forvokste babyen i rosa overall, bukseseler og hatt. Han spiller fremdeles like feigt og virker fortsatt like upolert som før. Mangelen på varierte spillmodus er blitt fylt ut med et modus hvor man skal spille som enten skurker eller helter og erobre forskjellige områder og et annet hvor strategiene og teknikkene til profesjonelle spillere og utviklere i Capcoms studio er blitt matet inn i figurene slik at man får en ekstra utfordring. En siste modus som er lagt til er en mulighet for å få kjempe som den rosa kjempebabybossen selv. Dette er mye mindre imponerende enn de andre modusene og sjeldent ensformig og kjedlig.

Ultimate Marvel vs. Capcom 3 må kunne sies å være en verdig tilleggspakke til forgjengeren. Har du spillet fra før og er en hardbarka fan kan du trygt bevege deg over til denne installasjonen. Om du ikke har prøvd verken originalen eller den ultimative utgaven er svaret nokså enkelt og du kan sikkert gjøre regnestykket selv om du gjør et nevneverdig forsøk.

7/10
+ Høyt tempo, cheesy grafikk og lyd, bredt karakterspekter, kule nye modus
- Fremdeles en forferdelig bosskamp, få belønninger for de mest dedikerte spillerne