L.A. Noire

Skrevet av: Almost   2012-05-15

Los Angeles er inne i sitt mest kriminelle og voldelige år noensinne, der bybildet er preget av korrupsjon blant de som byens innbyggere har sin fulle tro til, politiet. Krigen har akkurat møtt sine siste dager, og soldatene vender nesen hjem til et land som er i full gang med å utvikle seg til en supermakt. Velkommen til englenes by, anno 1947.

Møt Cole Phelps, en tidligere krigshelt som vil lage et navn for seg selv gjennom Los Angeles-politiet. Rockstar har alltid hatt en tendens til å bruke hardbarkede, men samtidig sjarmerende karakterer i hovedrollen, og L.A. Noire følger denne trenden nok en gang. Phelps er ikke som enhver politibetjent i dette tidsstadiet. Han har moral og holder reglene til sitt bryst, uansett situasjon, som for denne tiden åpenbart er annerledes.

Vår helt stiger raskt i gradene, der et bankran er bare en liten smakebit på hva som senere vil komme på politidesken. Flere unge kvinnekropper blir funnet strødd rundt i bakgårder omkring i byen, og da er det ingen tvil om at en seriemorder er på ferde. Historien tar seg opp kraftig etter noen timer med gjennomspilling, men den virker allikevel litt for usynlig, til tross for noen kloke tvister og vendinger underveis.

Om du finner den skyldige i en sak avgjøres på hvordan du går frem i etterforskningsdelen av spillet, og det her dybden i L.A. Noire ligger. Man må granske ethvert åsted med argusøyne for å finne nødvendige ledespor, der selv den minste ting kan være avgjørende på utfallet av oppdraget, enten det er en flybillett, en fyrstikkeske fra en bar eller en brukt truse. Denne omfattende etterforskningen driver historien fremover, for jo lengre man kommer inn i saken, jo mer innlysende og spennende blir det hele.

Helt fra da Team Bondi og Rockstar annonserte L.A. Noire, så var det deres nye teknologi, kalt MotionScan, som kom i fokus med sine realistiske ansiktsanimasjoner og menneskelike smådetaljer. Store deler av spillet foregår i avhør, der man må stole på magefølelsen for å velge om den aktuelle personen snakker sant eller ei. Men denne ansiktsgranskningen kan også føles litt for feil balansert. I løpet av et par sekunder kan en rolig, men dyster samtale med et barn forvandle seg til en mindre sofistikert dialog der jeg regelrett kjefter hun huden full fordi jeg mener at svaret hennes ikke holder mål.

MotionScan-teknologien gjør det derfor mulig å gjøre spillkarakterer så menneskelignende som overhodet mulig. Utviklerne har gjort det kloke valget med å bruke kjente skuespillere til inspirasjon for personene i spillet, og gi dem troverdige stemmer. Det er foreløpig det nærmeste man kan komme ekte personer i et spill, og jeg håper inderlig på at flere spillutviklere velger å bruke denne nye teknologien i fremtiden.

L.A. Noire skiller seg ut av rekken av andre Rockstar-titler, der man blir oppfordret til å pepre sivile med blykuler eller kjøre som en bajas gjennom de folkerike gatene. For her er man nemlig politi, og dermed må man følge lovens lange arm, varsomt. Etter hvert oppdrag vil du bli tildelt stjerner, som representerer hvordan du har utført saken. Hvis man har kjørt rundt og meid ned gatelykter og postkasser, så vil den endelige karakteren din trekkes ned. Det at man ikke har all friheten som man finner i andre spill er et av de største særtrekkene med L.A. Noire, og det fungerer glimrende.

Men du må ikke tro at spillet inneholder få actionsekvenser, for Team Bondi har puttet inn materiale som får blodet til å pumpe i hver eneste ledige sprekk. Det blir nesten litt for mye til tider, og derfor blir det repeterende og uinteressant i lengden.

L.A. Noire forplikter deg ikke bare til å fange kjeltringer, for dette er et sandkassespill. Du har full tilgang til å ta deg en pause fra alt arbeidet og oppleve hva byen har å by på. Los Angeles er vakkert gjenskapt med de ikoniske landemerkene som viste byens skjønneste sider den gang, og som flere av dem gjør den dag i dag. Du kan også finne biler som er typisk for denne perioden. Ved å finne disse objektene, så vil man tjene poeng, som deretter vil låse opp antrekk og andre hjelpemidler.

L.A. Noire har sine problemer, men når alt av det som fungerer brilliant samler seg, blir spillet en fantastisk opplevelse. L.A. Noire er annerledes, både på godt og vondt. For noen kan spillet oppfattes for tamt, og andre en spennende krimhistorie, men det er helt klart noe nyskapende og banebrytende som ligger under huden.

Medlemsanmeldelser9
Samlet karakter: 8.4/10
1