Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront 2, Lucasarts` store spillsuksess, har nå blitt gjenfødt i bærbar form. Lever den håndholdte PSP-versjonen opp til storebror på konsoll?

Da Star Wars Battlefront ankom markedet vakte det stor oppsikt, og fansen av det enorme universet fikk endelig noe godt å bryne seg på. Spillet var nemlig det første noensinne til å sette deg i en soldats sko, og la deg kjempe på krigsfronter over hele Star Wars-galaksen - alt sammen utført med en utrolig gameplay-stil og et brettdesign ulikt noe vi hadde sett tidligere. Et år senere kom oppfølgeren, og ved å innføre både romkamper, Jedi-krigere og en ordentlig historiedel viste utvikler Pandemic nok en gang at de kunne det å skape spill. Nå har spillet funnet veien til PSP, og leverer fortsatt bunnsolid action, til tross for en del feil underveis.

Det første man legger merke til når man starter PSP-versjonen av Star Wars Battlefront 2, er hvor lite som er forandret i forhold til PSP`ens begrensninger. Vi får fortsatt kjempe på våre favorittplaneter, både som vanlige fotsoldater og kraftfulle helter, i tillegg til å senke enorme stjernekryssere i galaksens ytterkanter. Alt sammen er klart til å utforskes, og det er imponerende hvor mye Pandemic har klart å holde intakt. På enkelte punkter kan det likevel merkes at dette ikke er originalversjonen, og dette er spesielt når det gjelder historiedelen av spillet.

Denne delen, som gikk under navnet Rise of the Empire i konsollutgaven, er ikke-eksisterende på PSP. I stedet har utvikleren valgt å legge inn tre nye utfordringsmoduser, ved navn Imperial Enforcer, Rogue Assassin og Rebel Raider. Hver av disse har sitt unike mål og utføringsmetode; der førstnevnte går ut på å slakte alle innbyggerne på et kart, må man i nummer to ta livet av et knippe desertører, som selfølgelig er beskyttet av horder med fiender. Likevel er det nummer tre, Rebel Raider, som tar kaka. Her må du bryte deg gjennom fiendens linjer for å stjele viktige krigstegninger - kun utrustet med et avansert hagle-lignende våpen. Selv om disse modusene ikke veier opp for tapet av historiedelen er de fortsatt et godt tilskudd, og med sin økende vanskelighetsgrad og varierte oppgaver gir de spillet et helt nytt arkadepreg. Dette passer bra med tanke på at dette er en håndholdt versjon av spillet, og gjør actionfølelsen enda mer tilgjengelig også for korte spilløkter.

Til tross for at historiedelen er borte, har Pandemic likevel klart å ta vare på de to andre modusene fra originalspillet, og dette har de helt klart bestått med glans. Galactic Conquest, den første av dem, blander strategi og seriens klassiske bakke- og romkamper i en kampanjelignende modus for å ta over galaksen. Her får du bygge flåter, kjøpe nye soldatklasser og oppgradere enhetene dine til kamp, før du deretter landsetter tropper og angriper fiendens base for å ta kontroll over planeten. Målet er, som tittelen tilsier, å ta over galaksen, og dette er fortsatt like underholdende som tidligere.

Den andre og siste modusen Battlefront 2 har å by på er Instant Action, som lar deg selv velge kart og hoppe rett inn i de klassiske slagene fra filmsagaen. Selv om flere av de originale planetene ikke er tilstedeværende på PSP er dette fortsatt en underholdende affære, og bakkekampene er like adrenalinpumpende som før, med et minst like godt klassesystem til de forskjellige enhetene. Det finnes en rekke spillmoduser å velge mellom her, og man får prøve alt fra typiske kamper om kontrollpunkter til en poengfest mellom gode og onde helter. Kampene har en alltid like god flyt, og gjør det virkelig til en fryd å spille.

Selv om bakkekampene fungerer bra er det i romkampene man virkelig legger merke til PSP`ens begrensede kapasitet. I det originale Battlefront 2 hadde Pandemic tatt den gode beslutningen om å legge til kamper innendørs i stjernekrysserne, noe som ga en god del variasjon og taktikk i kampens hete. I PSP-versjonen er dette elementet totalt forsvunnet, og det finnes ikke lenger noen grunn til å lande i fiendens hangar. I stedet må man tilbringe all tiden i romskip, og dette kan lett bli repeterende og kjedelig i lengden. Når det attpåtil er her kontrollene fungerer verst, kan disse slagene fort bli en stakkarslig opplevelse.

Grafikkmessig er også spillet strippet en god del ned, og selv om vi fortsatt har noen greie teksturer og bildeoppdatering, er det omgivelsene som har lidd mest av dette. Områdene er nemlig omgitt av en grå og tjukk tåke, noe som spesielt begrenser bruksområdet for sniperklassen. Likevel skal det sies at spillet har noen imponerende lyseffekter til PSP å være, selv om noen små bugs av og til kan forstyrre opplevelsen. Lydbildet er også det samme gamle, og holder alltid stemningen oppe under slagene.

Også når det gjelder kontroller er det klart at PSP har sine begrensninger, spesielt i forhold til mangelen på en andre analog spak. På grunn av dette har knappekorset med X, trekant, firkant og sirkel tatt over kontrollen av kameraet, noe som fører til at sikting blir mer arbeid enn moro. Det er her autosiktet kommer inn, som er et system som lar deg låse siktet til en fiende, for så å pepre den med blasterskudd. Dette fungerer overraskende bra, og når alle de andre bevegelsene har funnet sine lett tilgjengelige knapper på konsollen har man alltid full kontroll over det som skjer på skjermen. Det eneste unntaket er i romkampene, der kontrollsystemet lett kan bli rotete og vanskelig grunnet den manglende analoge spaken.

For å konkludere vil jeg si at Star Wars Battlefront 2 er en like actionfylt opplevelse som før, dog det raskt merkes at spillet er preget av PSP`ens begrensede maskinkraft. Spesielt grafikk og romkamper lider av dette, i tillegg til at flere bugs ofte kan forstyrre spillopplevelsen. Likevel holder spillet fortsatt en høy standard, med nye arkadepregede utfordringer i tillegg til de gode gamle slagene. Selv om historiedelen fra originalspillet er borte finnes det fremdeles plenty med moro å hente her, og jeg kan trygt anbefale Star Wars Battlefront 2 til alle som ønsker en solid dose action mens de er på farta.

Grafikk: 6
Gameplay: 8
Lyd: 9