Battlefield 3

Dice slår på stortromma med Battlefield 3, og leverer en enorm pakke som bør falle i smak hos enhver skytespillentusiast. Etter timesvis med løping, skyting og klassisk lagarbeid er jeg klar til å sette karakter...

Svenske Dice har med årene gjort seg godt kjent for sin Battlefield-serie, som i tillegg til å levere storslagne nettopplevelser også anses som online-kongen Call of Duty`s eneste reelle konkurrent. Siden det første spillet så dagens lys i 2002 har det gått hett for seg hos de rivaliserende spillselskapene, og i fjor nådde konkurransen nye høyder. Med Battlefield 3 i spissen skulle nemlig svenskene stå opp mot Activision`s etterlengtede Modern Warfare 3. Var dette en krig de kunne vinne?

Akkurat dette blir nok opp til hver enkelt å dømme, men en ting er hvertfall sikkert: Battlefield 3 leverer en glimrende multiplayer, som ikke kan sammenlignes med noe vi har sett tidligere. Her finner vi de største krigsfrontene som noen gang har blitt vist i et videospill, og med sitt flotte design og muligheten til å spille med opptil 64 andre på nett er det lite som kan måle seg med Dice`s siste. Legg til en haug av opplåsbare våpen, oppgraderinger og kamuflasjer og du har Battlefield 3, tidenes største nettopplevelse.

Som første spill i hovedserien inneholder Battlefield 3 også en kampanjedel, der Dice denne gangen har fokusert på å skape en mer realistisk historie enn i de tidligere spillene sine. Dette er dog det desidert svakeste leddet i spillet, og oppdragene føles mest som et ork man går gjennom bare for å kunne kaste seg ut i den etterlengtede onlinedelen - med andre ord akkurat det man kan forvente av et spill som dette. Det skal dog sies at også enspillerdelen har sine øyeblikk, og disse oppstår som regel på grunn av den utrolig flotte grafikken, som på alle måter er forbedret fra spillets forgjengere.

Nærmere bestemt er det visuelle i Battlefield 3 absolutt fantastisk. Både en- og flerspillerdelen tilbyr nydelig grafikk, og om man så springer gjennom regnet i Grand Bazaar eller kjemper langs strendene på Kharg Island, er realismen slående. Alt fra effekter og teksturer til karaktermodeller og animasjoner er av ypperste kvalitet, og med unntak av Crysis 2 må dette kunne kalles det vakreste skytespillsjangeren har sett hittil. I både kampanjen og multiplayeren står stor variasjon på menyen, og områdene vi besøker prydes konstant av herlige lyseffekter kombinert med det sylskarpe bildet. I tillegg er brettdesignet utrolig forseggjort, og dette vitner om at Dice virkelig har lagt arbeid i denne delen av spillet.

Også lydmessig er Battlefield 3 intet mindre enn et mesterverk, og effektene er definitivt det mest realistiske vi har hørt i et spill per i dag. Kuler suser forbi hodet ditt, granater sprenger i det fjerne - alt er gjengitt fra virkeligheten til minste detalj. Man hører enkelt at hvert våpen har sin egen umiskjennelige klang, og finurlige detaljer som dette gjør at man virkelig lever seg inn i rollen sin på slagmarken.

For roller er det mange av, og selv om disse også er viktige i den vanlige flerspilleren, er det i samarbeidsdelen lagspillet i gruppa virkelig settes på prøve. Her kan to spillere legge ut på en rekke varierte oppdrag over hele kloden, der alt fra rakettkastere til angrepshelikoptre må tas i bruk for å få overtaket på fronten. Dette er naturligvis aller morsomst med en venn, og når man først får dratt en kompis med på en runde er det vanskelig å ikke la seg imponere over hvor mye dybde det ligger i denne modusen. Det er nemlig også her en mengde belønninger å samle, og som ekstra motivasjon til å spille gjennom samarbeidsdelen kan våpnene du låser opp også brukes i den vanlige multiplayeren.

På grunn av alle disse omfattende spillmodusene introduserer også Battlefield 3 det nye menysystemet Battlelog. Her gjøres det lettere enn noen gang å holde øye med statistikken sin i spillet, og det omfattende systemet er overraskende oversiktlig og lett å bruke. Likevel kan det også her oppstå enkelte problemer, for eksempel tilkoblingsfeil, og det å måtte avslutte spillet bare for å bytte server kan være en tidkrevende affære på mindre kraftige maskiner. Uansett er det et godt system, og når utvikleren får fikset disse frustrasjonsmomentene vil Battlelog være en optimal løsning.

Når det gjelder holdbarhet har Battlefield 3 mye å gå på, og som sagt inneholder spillet hundrevis av belønninger å skaffe, samt nivåer å låse opp. Mens kampanjedelen i seg selv bare varer i rundt et kvart døgn er det hundrevis av timer å hente i flerspilleren, kun avhengig av hvor glad du er i spill som dette. Fans av serien vil overhodet ikke skuffes over hvor mye spillet har å tilby, og de varierte spillmodusene og gigantiske brettene vil naturligvis også lokke til seg nye spillere. Om du skal ha et spill som kan underholde deg i time etter time, vil Battlefield 3 definitivt være et godt valg.

Enorm krigføring til tross, selv ikke EA`s store flaggskip kan kalles perfekt på alle punkter. Om man ser bort fra de enorme brettene og det nye designet byr nemlig Battlefield 3 på veldig lite nytt, og for spillere som gikk lei etter forrige tilskudd i serien er det derfor lite å hente her. Det bør nevnes at den allerede etablerte oppskriften fungerer bra, så absolutt, men uansett hadde nyheter i form av klasser eller spillmoduser vært et velkomment tillegg. Enkelte matcher er også veldig ubalanserte, og det kan ofte bli vanskelig å rote seg frem til en god runde i jungelen av servere der ute. Likevel, når alt klaffer er spillet utrolig underholdende, men slike problemer kan lett spolere opplevelsen til en viss grad.

For å oppsummere kort vil jeg si at Battlefield 3 leverer strålende nettopplevelser, og til tross for få nyheter vil de enorme slagmarkene tilfredsstille gamle fans av serien så vel som lokke til seg nye spillere. Kampanjedelen kan til tider oppfattes som mer slit enn moro, men dette gjøres opp for med en variert og spennende samarbeidsdel, en intens flerspiller og ikke minst nydelig grafikk og lyd. Tilkoblingsfeil og det noe tungvinte serversystemet kan sette en stopper for gleden nå og da, men disse problemene har ikke så mye å si i det store bildet. Dice har fulgt den gamle oppskriften til punkt å prikke, og til tross for mangelen på de store nyhetene er resultatet er resultatet fremragende. Dette er noe enhver skytespillentusiast bør ta en kikk på.

Grafikk: 10
Gameplay: 8
Lyd: 9