Journey

Skrevet av: P-Dude   2012-10-23

Hva er det som foregår? Hvem er jeg? Hvorfor er jeg her? Det er mange spørsmål jeg umiddelbart stiller meg selv når jeg begynner mitt eventyr i spillet Journey.

Man befinner seg i en stør ørken, kun sand kan sees så langt øyet kan se. Det første som slår meg er hvordan dette minner meg så utrolig mye om Uncharted 3 med en gang, bare ved å se de enorme sanddynene. Men dette er ikke Uncharted, langt ifra. Man spiller som en rødkledd skikkelse med en lang kappe. Om det er et menneske eller et slags vesen er vanskelig å si, men denne skikkelsen man skal innta rollen som er av ukjent grunn midt i en ørken. Og man skjønner raskt at målet for reisen er en fjelltopp langt borte i horisonten. Uten forhistorie, grunn eller noen annen forklaring begynnner vandringen.

Man blir øyeblikkelig nysgjerrig på hva som venter videre. Eneste man har mulighet til å utføre i spillet utenom å gå er å bruke et slags skrik, eller et kall som påvirker visse objekter. Man finner ofte lange tøystykker som man kan bruke kallet sitt til å lyse opp. Når de lyser opp aktiveres ofte noe som får deg til å kunne gå videre. Det finnes også små "lapper" som svever rundt noen steder, om man kommer i kontakt med disse får man mulighet til å hoppe og fly. Det er noe man ofte får bruk for, for å komme videre. Journey kan kalles en type puzzle spill, men på en måte ikke også, for det er sjeldent det er slik at man blir stående og gruble på hva man skal gjøre for å komme videre. Det er mer en type oppdagelsesreise. Et av de mest interessante oppdagelsene man gjør er å møte andre spillere i løpet av resien sin. Man får ingen informasjon om hvem vedkommende er og man har ingen mulighet for kommunikasjon, men man kan reise sammen om man ønsker og hjelpe hverandre om man vil...eller rett og slett bare velge å fullstendig ignorere vedkommende.

Jeg hadde regnet først med at Journey kun ville være et eventyr i en gyllen brun ørken, men der tok jeg feil. Den lange vandringen forandrer seg stadig vekk, fargene skifter og man får en helt annen stemning i kroppen. Man ender plutselig opp i en sandstorm før man havner i en stor gyllen solnedgang og glir langs sanddynene for så å ende opp i en mørk undergrunnskrypt. Senest i spillet vil man til og med oppleve snø. Grafikken er til å ta og kjenne på, den er rett og slett helt sinnsyk. Journey er uten tvil blant de vakreste spillene jeg har spilt på lenge, noe som er en følelse jeg også satt igjen med etter å ha spillt Flower for noen år tilbake, av samme utvikler.

Det er mye mystikk i Journey, og den gode stemningen spillet gir ligger ikke bare i grafikken, også musikken spiller en vesentlig rolle. Det hele kan minne mye om Shadow of the Colossus, som også hadde mye mystikk om bakgrunn og hvorfor akkurat dette skjer. Musikken kan også minne litt om nevnte spill, selv om Journey sitt soundtrack er mer fiolinbasert, noe jeg absolutt ikke klager over, det passer perfekt inn med alle miljøene.

Journey er noe som absolutt bør oppleves av alle som er interessert i en annerledes spillopplevelse. Det hele er en fryd for både øyne og ører, og kan bare virkelig oppleves skikkelig ved å faktisk spille det selv. Det eneste Journey mislykkes sterkt på er lengde, det hele er over på rundt 2-4 timer avhengig av hvor mye du leter etter hemmeligheter, og dette drar selvfølgelig spillet litt ned. Jeg vil likevel anbefale det sterkt, siden det er noe som er verdt å oppleve flere ganger.

Delkarakterer:

Grafikk: 10/10
Lyd: 9/10